دستگاه پرکن ماست

دستگاه پرکن مایعات دو نازله نیمه اتوماتیک

نگاهی کلی به دستگاه پرکن مایعات دو نازله نیمه اتوماتیک

امروزه با توجه به اهمیت بالای فرآورده های لبنی در بین عموم، صنایع لبنیات گسترده تر شده و نیاز به تجهیزات مختلفی دارد. یکی از تجهیزات موردنیاز این صنایع، دستگاه پرکن ماست است که بواسطه آن می توان ماست و سایر مایعات را به صورت کاملاً دقیق به داخل ظروف منتقل کرد. پرکن مایعات دو نازله نیمه اتوماتیک هیمورا، دستگاهی مناسب برای پر کردن حجم معینی از مایعات بوده که با استیل مقاوم طراحی شده است. این پرکن، ساختاری استاندارد داشته و در مدل های مختلف قابل ساخت می باشد. جنس بخش های اصلی این دستگاه که مستقیماً با مواد در تماسند، از استیل است؛ همین عامل سبب شده از سوی وزارت بهداشت به تایید برسد.

کاربری این دستگاه بسیار آسان بوده و از طریق کنترل پنل تعبیه شده روی دستگاه، می توان تنظیمات لازم را اعمال کرد. حتی امکان تنظیم حجم موادی که قرار است از طریق نازل ها به داخل ظروف منتقل شود، نیز وجود دارد؛ بنابراین میزان مشخصی مواد، به درون ظرف ها تزریق می شود. از پرکن مایعات دو نازله هیمورا در کارگاه ها و کارخانجات تولید فرآورده های لبنی، لبنیاتی های بزرگ، واحدهای تولید عرقیات و لبنیات استفاده می شود؛ با همراه باشید تا با ساختار، عملکرد و مهمترین ویژگی های این پرکن آشنا شوید.

دستگاه پرکن ماست
دستگاه پرکن ماست

قطعات سازنده دستگاه

همزن

در ساخت دستگاه پرکن مایعات دو نازله نیمه اتوماتیک هیمورا از همزن، جهت به گردش درآوردن مواد داخلی مخزن استفاده شده که جنس آن از استیل ضدزنگ است. این سیستم عمل همزنی را از کف مخزن انجام می دهد، اما می دانید نیروی لازم برای چرخاندن همزن، چگونه تامین می شود؟

الکتروموتور

الکتروموتور از اصلی ترین قطعات تشکیل دهنده دستگاه پرکن مایعات است که وظیفه اصلی آن تامین نیرو، برای به جریان درآوردن همزن می باشد؛ در واقع الکتروموتور بعد از روشن شدن، سریعاً انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل می کند.

مخزن

مخزن جزو قطعات کاربردی و بسیار مهم دستگاه های پرکن دو نازله است که ماست یا مایعات دیگر (دوغ) را داخل آن می ریزند تا آماده پر شدن داخل ظروف مناسب باشد. استفاده از متریال مناسب در ساخت مخزن، اهمیت بالایی دارد؛ زیرا مواد مستقیماً با آن در تماس قرار می گیرند. به همین دلیل هیمورا جنس این مخزن را از استیل مقاوم و ضدزنگ انتخاب نموده است. شما با خواندن مقاله « ویژگی گریدهای استیل » می توانید با پرکاربردتربن گریدهای استیل مورد استفاده در صنایع غذایی و لبنی آشنا شوید.

نازل ها

دستگاه پرکن ماست هیمورا دارای دو عدد نازل استیل است که کاملاً مجزا از هم هستند. مواد داخل مخزن از طریق این نازل ها، به درون ظروف تزریق می شود. بر روی هر نازل، کلیدی وجود دارد که با فشار دادن آن، حجم معینی از مواد به داخل ظروف تزریق می شود و بعد از پر شدن ظروف، بصورت اتوماتیک قطع می شود. نازل ها از طریق شلنگ (با گرید مواد غذایی) به پمپ وصل شده اند.

سنسورها

پرکن هیمورا به دو عدد سنسور مجهز شده که یکی از آنها مخصوص نازل اول و دیگری مخصوص نازل دوم است. بنابراین از طریق آنها می توان میزان مایعاتی را که قرار است به داخل ظروف منتقل شود، به دلخواه و بصورت مجزا تعیین کرد.

پمپ استیل

دستگاه پرکن ماست هیمورا به پمپ استیل با قدرت مکندگی بالا مجهز شده که وظیفه اصلی آن، مکش مواد داخل مخزن و هدایت آن به سمت نازل ها می باشد.

پایه های چرخ دار

در ساخت پرکن مایعات ماست از پایه هایی استفاده شده که مجهز به چرخ هستند. این چرخ ها امکان جابجایی دستگاه، حتی در مواقع پر بودن مخزن را برای کاربر آسان نموده اند. بعد از استقرار پرکن در مکان موردنظر، می توان این پایه ها را قفل کرد تا دستگاه در حین کار جابجا نشود.

تابلو کنترل

تابلو کنترل حالت محفظه ای بسته را دارد که تمامی کلیدهای کنترلی در این بخش قرار دارند. سنسورها، کلید روشن و خاموش الکتروموتور و کلید روشن و خاموش پمپ در این بخش قرار دارند؛ بنابراین کاربر به راحتی می تواند تنظیمات لازم را روی دستگاه اعمال کند.

دستگاه پرکن ماست
دستگاه پرکن ماست

شیوه کارکرد این دستگاه پرکن ماست

برای استفاده از دستگاه پرکن ماست، ابتدا باید محل نصب آن را مشخص کرد و بعد از قرارگیری در مکان، چرخ ها را قفل کنید تا دستگاه حالت ثابت داشته باشد. حالا مواد را داخل مخزن بریزید و درب آن را محکم ببندید. سپس پنل کنترلی را باز نموده و از طریق سنسورها، حجم مواد تزریقی به داخل ظروف را برای هر نازل بصورت جداگانه تنظیم کنید. در صورت نیاز، با فشار دادن دکمه روشن و خاموش الکتروموتور، مواد همزده شده و ته نشین نمی شوند.

سپس می توان دکمه پمپ را فشار داد تا مواد داخل مخزن را مکیده و از طریق شلنگ ها، به سمت نازل ها هدایت کند. در این مرحله با فشردن دکمه روی نازل ها، حجم معینی از مواد، به داخل ظرف های از قبل آماده شده، ریخته می شود. بعد از پر شدن ظروف، عملیات پرکنی بصورت اتوماتیک متوقف می گردد. به همین روش می توان بقیه ظروف را نیز پر کرد. نیمه اتوماتیک بودن این دستگاه سبب شده، برای عملیات پرکنی به نیروی انسانی زیادی نیاز نبوده و با حداقل نفرات بتوان کار را انجام داد.

معایب دستگاه

  • در صورت قطعی برق، قابل استفاده نیست.
  • اگر از آن بصورت مکرر استفاده شود، مصرف برق افزایش می یابد.

مزایای دستگاه پرکن مایعات دو نازله

  • قابلیت پر کردن ظروف مختلف با سرعت بالا
  • تولید شده با دو نازل استیل (تعبیه دکمه ای مجزا برای هر نازل)
  • مجهز به دو سنسور با قابلیت تنظیم میزان مواد خروجی از هر نازل بصورت جداگانه
  • استفاده از بدنه و شاسی استیل و مقاوم در ساخت دستگاه پرکن ماست
  • مجهز به پمپ استیل، جهت مکش مواد از داخل مخزن و انتقال آن به سمت نازل ها
  • تجهیز شده به کنترل پنل، برای تنظیم راحت تر عملکردهای دستگاه
  • قابلیت روشن و خاموش کردن الکتروموتور و پمپ بصورت مجزا (با دکمه تعبیه شده در بخش کنترل پنل)
  • قابلیت جابجایی و انتقال راحت دستگاه از مکانی به مکان دیگر (بدلیل چرخدار بودن پایه ها)
  • گارانتی کردن قطعات تا یک سال و 10 سال خدمات پس از فروش

بررسی دستگاه پرکن ماست از لحاظ اقتصادی

اولین معیار در خرید کالا برای هر مشتری، به صرفه بودن آن است؛ لذا تجهیزات صنعتی بخصوص دستگاه هایی که با برق کار می کنند، باید از لحاظ اقتصادی به صرفه باشند تا بتوان از آنها سال ها، بصورت مفید استفاده کرد. هیمورا دستگاه پرکن ماست را بصورت دو نازله طراحی کرده تا عملیات پرکنی با سرعت بیشتری اجرا گردد.

نیمه اتوماتیک بودن این دستگاه ها سبب شده انتقال حجم معینی از مواد به داخل ظرف ها، بصورت مطلوب صورت گیرد و بعد از پر شدن، متوقف گردد؛ به همین دلیل تمامی ظرف ها به یک اندازه پر خواهند شد. همچنین این دستگاه ها با کارکرد نیمه اتوماتیک خود، نیاز به نیروی انسانی زیاد را کاهش داده و در نتیجه در هزینه های کارگری نیز صرفه جویی خواهد شد. از سوی دیگر این پرکن ماست، ساختار استانداردی داشته و جنس بدنه، شاسی، نازل ها و پمپ کاربردی از استیل است، به همین دلیل در برابر عوامل بیرونی مقاومت بالایی داشته و خاصیتی ضدزنگ دارد.

دستگاه پرکن ماست
دستگاه پرکن ماست

انواع پرکن های صنعتی

پرکن فشاری

این پرکن یکی از انواع دستگاه های پر کن صنعتی است که قدرت بالایی در پر کردن مواد دارد؛ بگونه ای که مواد با فشار زیاد به داخل ظروف، تزریق می گردد. در نتیجه عملیات پرکنی با سرعت خیلی زیادی اجرا می شود. در بخش پشتی این دستگاه ها از مخزن و پمپی استفاده شده تا زمانی که بطری ها در دستگاه قرار می گیرند، پمپ با فشار لازم مواد را داخل بطری وارد نماید.

دستگاه پرکن سیلندر پیستونی

پرکن های سیلندر پیستونی از سطح دقت بالایی برخوردارند و معمولاً در مواردی که به پر کردن مواد با ویسکوزیته بالا نیاز باشد، استفاده می شوند؛ ماست، سس، رب، عسل، مایعات شوینده و … از این دسته هستند. حجم سیلندرها در این دستگاه ها با هم برابر بوده و به همین دلیل میزان مواد ورودی به داخل سیلندرها کاملا یکسان خواهد بود؛ لذا احتمال بروز خطا در این پرکن ها، به حداقل می رسد. این دستگاه ها با تعداد نازل های متفاوت و در دو مدل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک طراحی می شوند.

دستگاه پرکن ماست
دستگاه پرکن ماست

پرکن پمپی

این نوع پرکن ها، از دیگر دستگاه هایی هستند که در صنایع بکار می روند و نسبت به نوع قبلی (پرکن سیلندر پیستونی) از دقت کمتری برخوردارند؛ اما به علت کیفیت بالا، از آنها برای پر کردن مواد با سطح چسبندگی زیاد از جمله گریس سرد استفاده می شود. این دستگاه گزینه ای مناسب برای پر کردن مایعات غلیظ و نیمه غلیظ، به داخل ظروف پت، پلی اتیلن، شیشه و … بوده و برای مایعات رقیق استفاده نمی شود. در ادامه شما را با دستگاهی که مخصوص پر کردن مایعات رقیق است آشنا می کنیم.

پرکن ثقلی

بهترین دستگاه برای کردن مایعات رقیق، پرکن ثقلی بوده که مخصوص مایعاتی نظیر دوغ، آب معدنی، عرقیات گیاهی، الکل و … است. این نوع پرکن ها نسبت به سایر پرکن ها ارزان قیمت تر بوده و عملیات پرکنی را براساس نیروی جاذبه زمین و وزن مایع، انجام می دهند.

پرکن پودری

همانطور که از نام این پرکن ها مشخص است، مخصوص مواد پودری هستند و توسط آنها می توان انواع پودرهای صنعتی، خوراکی، بهداشتی و شیمیایی را پر کرد. البته مواد پودری باید وزنی حدود 2 گرم الی 2 کیلوگرم داشته باشند. اگر مواد پودری دارای دانه های بسیار ریز و یا سنگین وزن باشند، باید از دستگاه مخصوص استفاده کرد و پرکن پودری برای آنها کاربرد ندارد. پرکن های پودری متناسب با نوع محصول در انواع مختلفی تولید می شوند، این دستگاه ها در دو حالت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک ساخته شده اند و امکان تنظیم مکانیزم دستگاه، متناسب با زمان یا وزن محصول وجود دارد. این پرکن ها سرعتی بسیار بالاتر از پرکن های دستی دارند و معمولاً به یک نازل مجهز هستند.

دستگاه پرکن ماست
دستگاه پرکن ماست

اهمیت وجود سیستم کنترلی مدرن در پرکن ماست

برای استفاده از هر دستگاه صنعتی، نیاز به تخصص قبلی بوده و اگر کاربر با نحوه استفاده از آن آشنا نباشد، به مشکل برمی خورد. در این راستا گروه ماشین سازی هیمورا برای راحتی کار کاربر، پرکن مایعات دو نازله را بصورت کاملاً مدرن طراحی کرده و آن را مجهز به سیستم کنترلی (کنترل پنل) نموده است که سبب شده بخش های مختلف دستگاه، تحت کنترل استفاده کننده قرار گیرد. از آنجایی که سیم کشی های دستگاه پرکن ماست، به داخل کنترل پنل ختم شده و تمامی کلیدهای کنترلی در این بخش قرار دارند، کاربر با آشنایی جزئی از دستگاه می تواند به راحتی قسمت های الکتریکی آن را کنترل کند. در داخل محفظه این پنل کنترلی، از دو عدد سنسور، کلیدهای قطع و وصل الکتروموتور و کلید روشن و خاموش پمپ استفاده شده که با فشار دادن آنها می توان عملکرد دستگاه را کنترل کرد.

ویژگی های بارز پرکن ماست هیمورا

سرعت بالا

این پرکن ها در پرکردن ماست و مایعات نسبت به نمونه های دستی سریع تر عمل می کنند و راندمان کاری تا چند برابر افزایش می دهند؛ زیرا دارای دو عدد نازل هستند و پمپ کاربردی در آنها، قدرت بالایی در جابجایی مواد دارد.

دقت پرکنی بالا

اگر به یک سیستم پرکن با سطح دقت بالا نیاز دارید، دستگاه پرکن ماست گزینه مناسبی است؛ بگونه ای که مواد با حجم تعیین شده وارد ظروف شده و سپس عملیات پرکنی متوقف می گردد که در این صورت خطایی رخ نخواهد داد. توجه کنید که با استفاده از این دستگاه سطح کلیه ظروف به یک اندازه پر خواهد شد.

عملیات پرکنی با رعایت بهداشت

از آنجایی که جنس همزن، مخزن و سایر بخش هایی که مواد مستقیماً با آنها در تماس قرار می گیرد، از استیل است، به راحتی قابل شستشو بوده و مواد با رعایت بهداشت بالا به داخل ظروف هدایت می شود. همچنین شلنگ های کاربردی که یک سر آنها به پمپ و سر دیگر به نازل ها وصل است، مخصوص مواد غذایی می باشد.

کاهش هزینه ها

بیشتر عملکردهای پرکن ماست هیمورا، بصورت اتوماتیک اجرا می گردند؛ به همین دلیل نیازی به بکارگیری اپراتورهای زیادی نبوده و دو گرداننده برای استفاده از آن کافیست که هر کدام وظیفه کنترل یکی از نازل ها را بر عهده خواهند داشت. در نتیجه دستگاه پرکن ماست هیمورا، سبب صرفه جویی در هزینه ها می شود.

مقاومت بالا

استفاده از استیل ضدزنگ 304 در ساخت بدنه و مخزن، مقاومت دستگاه را افزایش داده است؛ زیرا استیل آلیاژی با سطح مقاومت بالا بوده و در برابر عوامل خارجی، واکنش نشان نمی دهد. همچنین شاسی این دستگاه که از نوع استیل می باشد، از افت بدنه پیشگیری نموده و استحکام آن را چندین برابر بالا برده است.

دستگاه پرکن ماست
دستگاه پرکن ماست

بررسی قیمت دستگاه پرکن ماست

احتمالاً هنگام خرید پرکن ماست، اولین سوالی که به ذهنتان می رسد، قیمت دستگاه پرکن مایعات است و حتماً دنبال دستگاهی هستید که در عین باکیفیت بودن، قیمت مناسبی نیز داشته باشد. پس سریعاً سراغ دستگاه های مختلف رفته و قیمت آنها را با هم مقایسه می کنید، اما به احتمال زیاد سردرگم شده و از اینکه قیمت ها با هم تناقض دارند، شک خواهید کرد. باید گفت، عوامل زیادی در تعیین قیمت دستگاه پرکن ماست موثر است. اولین عامل در تعیین قیمت این دستگاه، کیفیت قطعات کاربردی در آن بوده و هر چه قطعات کاربردی از نوع استاندارد باشند، قیمت دستگاه بیشتر خواهد بود. اما در هر شرایطی باید دستگاه پرکنی خریداری کنید که متناسب با نیاز کارگاهتان باشد.

در حالت کلی، قیمت پرکن ها براساس امکاناتی که داشته و نوعی متریال و قطعاتی که در تولید آنها استفاده شده، تعیین می گردد. اگر می خواهید از قیمت دقیق پرکن مایعات دو نازله هیمورا مطلع گردید، می توانید با شماره های مندرج در پایین همین صفحه تماس بگیرید.

راهنمای خرید یا مشاوره

اگر دارای کارگاه لبنیاتی هستید، قطعاً نیاز به یک دستگاه پرکن ماست دارید و اگر اطلاع کافی در مورد آن نداشته باشید، حتماً در خرید آن دچار تردید خواهید شد. از همه مهمتر، وجود تنوع بالای محصولات قطعاً شما را سردرگم خواهد کرد. اما نگران نباشید، در این مطلب به معرفی یک پرکن ایده آل پرداختیم که می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. در این محتوا قطعات، مزیت ها، معایب و عملکرد آن را مورد بررسی قرار دادیم تا آشنایی کامل از آن داشته باشید. همانطور که در این محتوا ذکر شد، کیفیت و مقاوم بودن پرکن اهمیت بالای دارد. پس هنگام خرید، باید کیفیت قطعات و جنس دستگاه را بررسی کنید.

موضوع مهم دیگر، گارانتی دستگاه است. شما باید از گارانتی دار بودن قطعات مطمئن شوید؛ چراکه ممکن است بعد از خرید متوجه ایراد در قطعه ای شوید و در صورتی که دستگاه ضمانت لازم را نداشته باشد، به مشکل بر خواهید خورد. البته برای راهنمایی بیشتر، امکان مشاوره نیز وجود دارد و می توانید با کارشناسان فروش هیمورا تماس بگیرید تا اطلاعاتی جامع در اختیارتان قرار دهند.

دستگاه پرکن ماست
دستگاه پرکن ماست

جدول مشخصات فنی

تعداد نازل های استفاده شده

2 عدد
null

انرژی مصرفی

برق تکفاز
null

گارانتی

یک سال
null

جنس بدنه دستگاه پرکن ماست

استیل 304
null

پمپ استیل

دارد
null

تابلو برق کنترلی

دارد
null

سوالات متداول

توسط دستگاه پرکن ماست، ظروف به یک اندازه پر خواهند شد؟

بله. از طریق سنسورها می توان حجم مواد را تعیین کرد و در هر بار استفاده، ماست از آن حد کمتر یا بیشتر سرازیر نخواهد شد.

(Visited 130 times, 1 visits today)

آیا می توان از این دستگاه پرکن در کارگاه های کوچک هم استفاده کرد؟

خب این امر به ظرفیت تولید شما بستگی دارد. اگر به پر کردن مقدار کمی مواد نیاز داشته باشید قطعاً مناسب نیست، اما برای ظرفیت تولید بالا گزینه مناسبی است.

(Visited 130 times, 1 visits today)

چگونه از ورود گرد و غبار کارگاه به مخزن پرکن پیشگیری کنیم؟

دوست عزیز. مخزن این دستگاه حالت درب دار دارد؛ پس نگران نفوذ آلایندگی به داخل مخزن نباشید.

(Visited 130 times, 1 visits today)

ما نیاز به همزنی مواد نداریم، فقط می خواهیم از این دستگاه برای پرکردن مواد استفاده کنیم، آیا این امکان وجود داره که دستگاه فقط برای پر کردن مواد استفاده شود؟

بله. دکمه های روشن و خاموش پمپ و همزن کاملاً مجزا از هم هستند، بنابراین می توانید فقط پمپ را روشن کنید.

(Visited 130 times, 1 visits today)
(Visited 130 times, 1 visits today)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *