سونا بخار برقی

سونای بخار برقی

سونای بخار چیست؟

سونا به اتاقی اطلاق می شود که دیواره ها و کف آن با استفاده از کاشی و یا سرامیک های ریزی پوشش داده شده است. در حالت کلی دو نوع سونا وجود دارد: سونای بخار و سونای خشک. سیستم ایجاد گرما در این سوناها متفاوت بوده و در هر یک، از تجهیرات متفاوتی استفاده می شود. ساخت دستگاه های سونا بخار باعث شده تا به منظور برخورداری از گرمای آن دیگر نیازی به رفتن به استخر و یا سونا نباشد و به راحتی بتوان در خانه و یا ویلا، مکانی اختصاصی برای خود ایجاد کرد. سونا بخار برقی از جمله تجهیزات نوینی است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی وارد بازار شده و با مصرف انرژی الکتریکی ایجاد بخار می کند.

در حال حاضر از سونای بخار به منظور درمان بسیاری از بیماری ها نیز استفاده می شود. در واقع فواید بی شماری که این حمام بخار دارد باعث استقبال بسیار بالا از آن شده است. گروه ماشین سازی هیمورا از سازندگان دستگاه بخارساز سونا است و ما در این متن که پیش روی شماست، سعی کرده ایم در مورد این دستگاه به همراه عملکرد و قطعاتی که دارد توضیحاتی را ارائه کنیم.

قطعات استفاده شده در ساختار سونای بخار برقی

پانل کنترلی دیواری

از مهمترین قطعات سونای بخار، پانل کنترلی آن است که تمامی تنظیمات لازم در مورد عملکرد دستگاه را با استفاده از آن می توان انجام داد. این قطعه جدا از دستگاه بوده و همان گونه که از نام آن نیز مشخص است، قابل نصب بر روی دیوار می باشد. وجود این تجهیز باعث تاثیر بر روی قیمت دستگاه سونا بخار شده است.

المنت

این قطعه با توجه به اینکه از انرژی الکتریکی جهت تامین بخار استفاده می کند، دارای المنت هایی است که با گذر برق از داخلشان گرم شده و بدین طریق آب گرم را به بخار تبدیل می کنند.

ورودی کابل برق

با توجه به برقی بودن دیگ بخار سونا برقی، بر روی بدنه آن بخشی تحت عنوان ورودی کابل برق وجود دارد که کابل برق با اتصال به این بخش، انرژی الکتریکی لازم برای گرم شدن آب و تولید بخار را فراهم می کند.

ورودی آب

در دستگاه سونا بخار از آب به منظور تامین بخار استفاده می شود و از این رو دارای بخشی برای وارد شدن آب به دستگاه است.

خروجی بخار

از دیگر بخش های مهم در این دستگاه، خروجی بخار آن است که دارای قطر مناسبی است و آب تبدیل شده به بخار با استفاده از آن از دستگاه خارج می شود. لازم به ذکر است که میزان بخار خروجی را می توان بصورت دقیق تنظیم کرد.

شیر اطمینان

جهت افزایش ایمنی استفاده از این دستگاه، بر روی آن بخشی تحت عنوان خروجی شیر اطمینان تعبیه شده است. در صورتی که فشار داخل مخزن افزایش یابد، شیر اطمینان وارد عمل شده و باعث کاهش فشار می شود.

سونا بخار برقی
سونا بخار برقی

نحوه ایجاد بخار در دستگاه سونا بخار برقی

سونای بخار برقی دستگاهی بسیار کاربردی برای استفاده در استخرها و سوناها می باشد که با مصرف انرژی الکتریکی آب را تبدیل به بخار می کند. نصب و راه اندازی این دستگاه با اتصال کابل برق به بخش ورودی آن و همچنین انجام لوله کشی به آب شهری آغاز می شود. توجه داشته باشید که بدلیل وجود بخش های ورودی مجزا در این دستگاه انجام لوله کشی و دیگر موارد به راحتی انجام می گیرد. شروع تولید بخار با روشن شدن دستگاه آغاز می گردد. در ابتدا با استفاده از پانل کنترلی، دستگاه را روشن کرده و تمامی تنظیمات دمایی لازم را انجام می دهند. آب با وارد شدن به سونای بخار با استفاده از گرمای المنت ها به نقطه جوش رسیده و تبدیل به بخار می شود که این بخار از طریق لوله خروجی بخار در اتاق سونا پخش می شود.

لازم به توضیح است که محل نصب این دستگاه ها در خارج از اتاق سونا می باشد. میزان بخار تولید شده در دستگاه بخارساز سونا را با استفاده از پانل کنترلی می توان بصورت دقیق تنظیم نمود که این کار باعث صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی و همچنین آب می شود. یکی از ویژگی های مهم و قابل ذکر در مورد این دستگاه ها، ایمنی بالایی است که دارند؛ دلیل این امر نیز وجود شیر اطمینان در ساختار آن می باشد. زمانی که فشار داخل دستگاه بالا برود، شیر اطمینان وارد عمل شده و باعث متعادل سازی آن می گردد. البته قابل ذکر است در صورت اینکه دنبال دستگاه مناسبی برای گرمایش محیط و آب استخر هستید، ما پکیج های استخری هیمورا رو براتون پیشنهاد می کنیم.

مزایای استفاده از سونا بخار برقی

  • مجهز به صفحه دیجیتالی کنترلی
  • دارای بخشی برای اتصال کابل برق
  • نصب و راه اندازی راحت
  • ساخته شده در ظرفیت های 6، 9، 12 و 15 کیلووات
  • مدل های 6 و 9 کیلووات بصورت تک فاز و سه فاز طراحی شده اند و مدل های 12 و 15 کیلووات از برق سه فاز استفاده می کنند.
  • قابلیت تنظیم میزان بخار ورودی به اتاق سونا
  • ساخت بدنه بصورت کاملا مستحکم و ضدرطوبت

نگاه اقتصادی

اگر بخواهیم از نظر اقتصادی هیتر سونای بخار هیمورا را بررسی کنیم، خواهیم دید که از نظر مصرف انرژی الکتریکی و آب، سیستمی کاملا بهینه و اقتصادی است. دستگاه های سونا بخار هیمورا در چهار ظرفیت متفاوت 6، 9، 12 و 15 کیلووات ساخته شده اند و این امر باعث شده مشتری با توجه به نیازی که دارد، بتواند دستگاه خود را انتخاب نماید. مهندسین گروه صنعتی هیمورا به منظور افزایش عمر و دوام این دستگاه ها از متریالی در ساخت بدنه آنها استفاده کرده اند که در برابر رطوبت استحکام بالایی داشته و زنگ زدگی در آن ایجاد نمی شود. از دیگر عوامل تاثیرگذار در بالا بودن صرفه اقتصادی استفاده از این سیستم ها، وجود پانل کنترلی است که تنظم میزان بخار از طریق آن انجام می گیرد.

سونا بخار برقی
سونا بخار برقی

تفاوت سونای بخار با سونای خشک

همان گونه که گفته شد دستگاه های سونا به دو صورت سونا بخار برقی و سونای خشک ساخته می شوند. اصلی ترین تفاوتی که این سیستم ها با یکدیگر دارند در تولید بخار است. سونای بخار همان گونه که از نامش نیز مشخص است، برای ایجاد بخار کاربرد دارد. سونای خشک را می توان گفت که از پرطرفدارترین سوناها در جهان بوده و نام آن از فنلاند گرفته شده است.درجه حرارت در سونای خشک همیشه بیشتر از سونای بخار است.

دستگاه های مورد استفاده در سونای خشک متفاوت از سونای بخار هستند و در آنها از سنگ های داغ و یا اجاق بسته برای ایجاد گرمای خشک استفاده می کنند. مزیت هایی که این سیستم ها برای بدن دارند متفاوت بوده و از هر یک برای درمان بیماری های متفاوتی استفاده می کنند. بنابراین توصیه ما به شما این است که قبل از رفتن به سونا با دکتر خود مشورت کنید.

سونا بخار برقی
سونا بخار برقی

دیگر سیستم های مورد استفاده برای تولید بخار در سونا

اولین نکته ای که باید در استفاده از تجهیزات مورد استفاده در سونا بخار برقی آن را مدنظر قرار دهید، توجه به متراژ سوناست. با تعیین متراژ می توانید دستگاه مناسب با ظرفیت لازم برای تولید بخار را انتخاب و خریداری نمایید. امروزه با گسترش استفاده از سونای بخار، دستگاه های متعددی نیز بدین منظور ساخته و طراحی شده اند که در خانه ها، استخرها و ویلاها کاربرد دارند. از جمله تجهیزات دیگر تولید بخار که در سوناهای بخار عمومی از آن استفاده می شود، مولدهای بخار هستند که دارای ظرفیت بالایی می باشند. از موارد قابل توجه در انتخاب مولد بخار، حجم سونای بخار، ارتفاع سقف، تجهیزاتی که در ساخت سونا از آن استفاده شده، نوع عایق بکار رفته در ساخت اتاق سونا، دمای موردنیاز و … است.

فوایدی که سونای بخار برای بدن دارد!

همان گونه که ذکر شد، سونای بخار دارای فواید بسیار زیادی برای بدن است که در ادامه توضیح داده می شود.

سونای بخار باعث سلامت قلب و عروق شده و تاثیر عالی بر روی گردش خون دارد. بخار باعث می شود تا جریان خون در دست ها و پاها بهبود یابد. زمانی که فرد داخل اتاق بخار قرار می گیرد، هورمون هایی ترشح می گردد که باعث تغییر در ضربان قلب می شوند. آلدسترون هورمونی است که بخار باعث ترشح آن می شود، این هورمون موجب کاهش فشار خون شده و احساس آرامش و ریلکس بودن به فرد می دهد. از دیگر فواید مهم قرار گرفتن در اتاق بخار، سلامت پوست است؛ در این حالت منافذ پوست باز شده و سلول های مرده از آن جدا و در نتیجه پوست شفاف تر، روشن تر و سالم تر می شود.

سونا بخار برقی
سونا بخار برقی

محدودیت های استفاده از سونای بخار

با توجه به فواید بی شماری که قرار گرفتن در اتاق سونای بخار برای بدن دارد، زیاده روی در استفاده از آن موجب ضررهای فراوانی می شود. در صورتی که بیش از 15 دقیقه در داخل اتاق سونای بخار بمانید، بدن دهیدراته می شود. محیط اتاق بخار بستری مناسب برای رشد میکروب ها به شمار می رود و دمای آن آنقدرها هم زیاد نیست که باعث نابودی باکتری ها شود. اتاق بخار با وجود اینکه قبل و بعد ورزش بسیار مناسب است اما نمی تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. خانم های باردار و افرادی که ضعف سیستم ایمنی بدنی دارند و یا به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، نباید وارد اتاق سونای بخار شوند.

جدول مشخصات فنی

پانل دیواری

دارد
null

قطعه ایمنی

شیر اطمینان
null

گارانتی

یک سال
null

نوع برق مصرفی سونا بخار برقی

تک فاز و سه فاز
null

ظرفیت دستگاه در حالت تک فاز

6 و 9 کیلووات
null

ظرفیت دستگاه در حالت سه فاز

6، 9، 12 و 15 کیلووات
null

سوالات متداول

آیا می توان دستگاه سونا بخار برقی را داخل اتاق سونا نصب کرد؟

نخیر. این دستگاه از آنجا که با مصرف انرژی الکتریکی کار می کند، امکان دارد با قرار گرفتن در محیط بخار و دارای رطوبت اتصالاتی در آن ایجاد شود.

(Visited 204 times, 1 visits today)

پانل کنترلی دستگاه سونای بخار در کجا نصب می شود؟

این پانل را می توانید بر روی دیوار در نزدیک خود دستگاه سونا بخار برقی و اتاق سونای بخار نصب کنید.

(Visited 204 times, 1 visits today)

آیا می توان دیوارها و سقف سونای بخار را از چوب ساخت؟

خیر. در ساخت سونا بخار برقی معمولا سنگ مرمر، کاشی و یا سرامیک بکار می برند، استفاده از چوب در این مکان به هیچ وجه توصیه نمی شود.

(Visited 204 times, 1 visits today)

آیا سوناهای بخار با ظرفیت 6 و 9 کیلووات، امکان استفاده از برق تک فاز را دارند؟

بله، دستگاه های سونا بخار با این ظرفیت ها بگونه ای طراحی شده اند که می توانند هم از برق تک فاز استفاده کنند و هم برق سه فاز.

(Visited 204 times, 1 visits today)

در صورتی که فشار داخل دستگاه افزایش یابد، شیر اطمینان بصورت خودکار وارد عمل می گردد؟

بله، این ویژگی بسیار مهم در این دستگاه ها است و باعث افزایش ایمنی در آنها شده است.

(Visited 204 times, 1 visits today)
(Visited 204 times, 1 visits today)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *