جلوگیری از هدر رفت گرما و صرفه جویی در هزینه

با صرفه جویی در مصرف انرژی، هزینه گرمایش را کاهش دهیم!

انرژی و سوخت، از منابعی هستند که برای تهیه آنها، باید هزینه‌ای را پرداخت کنیم. بستگی به میزان منابع هر کشور، این هزینه می‌تواند کم و زیاد باشد اما به هرحال، منابع با ارزشی هستند و برای جلوگیری از هدر رفت آنها و صرفه جویی در هزینه‌ها، باید در مصرفشان صرفه جویی شود. فضایی که به راحتی گرمای دریافت شده را از دست می‌دهد، علاوه بر اینکه هزینه‌های بالا و سرسام آوری را متحمل خواهد شد، هیچ وقت نمی‌تواند گرمای مطلوب و مورد نظر را داشته باشد. در این قسم اماکن، سیستم گرمایش باید در تمام اوقات روشن باشد که بتواند دما را به حد ایده آل برساند که این امر، با افزایش هزینه‌ها و مصرف سوخت و انرژی همراه است.

سیستم گرمایش در منازل و سالن‌هایی که از عایق بندی مناسب برخوردار نیستند، تحت فشار دوچندان می‌باشد. به همین جهت، تدابیری را اندیشیده‌ایم که بتوانید با تغییر در سبک زندگی، هزینه‌های گرمایش را کاهش دهید. اگر منزل یا سالن شما، مجهز به سیستم‌های گرمایشی قدیمی بوده و بسیاری از اصول حرارتی در طراحی آنها رعایت نشده است، موظف به پرداخت هزینه‌های بی حد و شمار نیستید و باید با رعایت برخی موارد، این معضلات را برطرف نمایید. حفظ و حبس گرمای تولید شده در داخل خانه یا محل کار، نیاز به راه حل‌هایی دارد که با کاهش هزینه گرمایش همراه است.

کاهش هزینه گرمایش
کاهش هزینه گرمایش

منظور از هدر رفتن انرژی چیست؟

منظور از انرژی دمایی، همان گرمایی است که از یک منبع تامین می‌شود. برون رفت و خارج شدن این گرما از محدوده تعیین شده به معنی هدر رفتن انرژی می‌باشد. اگر کوچکترین دریچه‌ای باشد، از آن به بیرون هدایت می‌شود. در واقع انرژی گرمایی به هر قسمتی می‌خزد و اگر راه گریزی باشد، از آن قسمت خارج می‌شود. مسیرهایی مثل درب، پنجره، درز، کف، سقف و غیره عامل جذب و انتقال گرما به بیرون هستند. برای جبران کاهش دمای ساختمان، مجبور می‌شویم که دمای سیستم را بالا ببریم و آن را در حالت دائما روشن قرار دهیم. این امر با مصرف بالای سوخت و زیاد شدن هزینه‌های قبض‌های گاز و برق همراه است.

از آنجایی که استانداردهای حرارتی در بسیاری از خانه‌های قدیمی رعایت نشده بود و این قوانین جزء اصول خانه سازی محسوب نمی‌شد، به همین جهت، اتلاف انرژی در این نوع ساختمان‌ها بیشتر است. پس برای کاهش هزینه گرمایش باید به فکر راه‌هایی باشیم تا از اتلاف انرژی جلوگیری کنیم.

6 راهکاری که به کاهش هزینه گرمایش محیط کمک می‌کند

  • عایق کردن کف زمین

بستگی به طبقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید یا کار انجام می‌دهید، کف زمین می‌تواند سرد یا گرم باشد. معمولا در طبقات همکف که هیچ کاربری در زیر زمین نیست و یا سالن‌هایی که طبقه پایین آنها خالی از سکنه می‌باشد، کف سرد دارند و این امر به راحتی حس می‌شود. کف سرد، گرما را گرفته و به خود جذب می‌کند و مانع از پخش آن در بقیه محیط می‌شود؛ به این ترتیب، عایق کردن کف، می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه گرمایش داشته باشد. در ساختمان‌های امروزی، عایق کاری را به صورت زیر ساخت و قبل از کف کاری، انجام می‌دهند. اما در سازه‌های قدیمی، می‌توان عایق کاری را به صورت روکار هم انجام داد.

  • عایق کاری دیوار و سقف ساختمان

این مورد هم مانند مورد بالا، بستگی به طبقه و خالی یا پر بودن ساکنین آن مکان دارد. افرادی که در آخرین طبقه یک ساختمان زندگی یا کار می‌کنند و سرما را از سقف، و افرادی که در همسایگی با واحدهای خالی هستند، سرما را از دیوار حس می‌کنند. هر دو مورد هم می‌تواند ناقل حرارت به بیرون باشد. پس عایق کاری روکار یا توکار دیوارها و سقف، نقش موثری در کاهش هزینه گرمایش دارد. عایق کاری، تبادل دما و حرارت بین درون و بیرون را به حداقل می‌رساند.

  • کنترل کردن هدر رفت حرارت از پنجره

پنجره، یکی از موثر ترین عوامل در هدر رفت گرمای محیط است. هرچه تعداد پنجره یک واحد بیشتر باشد، به این معناست که آن محیط دیرتر گرم شده و زودتر حرارت خود را از دست می‌دهد. شدت این هدر رفت، در پنجره‌هایی که درز بیشتری دارند و عایق نیستند، بیشتر نیز می‌باشد.

در وهله اول، توصیه می‌شود که تا حد امکان، از کمترین تعداد پنجره بر ساخت بنای خود استفاده کنید. و در وهله دوم، با استفاده از پنجره‌های دوجداره، نوارهای عایق حرارتی و درزگیری با مسدود کردن مجاری ورود و خروج هوا، می‌توان از برون رفت گرما ممانعت کرد. با رعایت این روش‌ها، علاوه بر اینکه در کاهش هزینه گرمایش و هدر رفت انرژی، نقش موثری خواهید داشت، ورود و خروج صدا هم کنترل خواهد شد و اشعه مضر خورشید موجب رنگ رفتگی اشیاء داخل نخواهد شد و به پوست آسیب نمیزند.

  • مسدود کردن راه‌های ورود هوای بیرون به داخل

دودکش‌هایی که بلااستفاده هستند و یا شومینه‌های خاموش و دریچه کولر، عامل اصلی کشیدن هوای گرم داخل به بیرون، و دریافت هوای سرد بیرون به داخل هستند. بنابراین اگر آنها را استفاده نمی‌کنید، مسیرشان را مسدود کنید تا انرژی هدر نرود.

  • بستن درب و پنجره‌ها

برای سرد کردن محیطی که بیش از حد نیاز گرم شده است، سیستم گرمایش را کم یا خاموش کنید. از باز کردن درب و پنجره‌ها خودداری کنید. در حالت عادی نیز اگر رفت و آمد به محیط زیاد باشد، با باز شدن مداوم درب و پنجره‌ها، هوای داخل زودتر سرد خواهد شد و مجبورید از سیستم‌های پرتوان تر استفاده کنید که بتوانند دمای مطلوب را ایجاد کنند. این دستگاه‌ها، مصرف انرژی و سوخت بالایی دارند.

  • از لباس‌های تابستانی در زمستان استفاده نکنید

باتوجه به اختلاف دمای بسیار، در زمستان و تابستان، بهتر است به جای افزایش دمای سیستم گرمایشی و افزایش هزینه های‌گرمایشی، از لباس گرم و زمستانی در داخل منزل و محل کار استفاده کنیم. به این ترتیب، دیگر کاهش دما را حس نخواهید کرد.

کاهش هزینه گرمایش
کاهش هزینه گرمایش

اهمیت نوع سیستم حرارتی در کاهش هزینه گرمایش ساختمان

یکی از مهم ترین عواملی که در کاهش هزینه گرمایش تاثیر دارد، انتخاب دستگاهی است که بیشترین سازگاری را با فضای شما داشته باشد. پکیج‌های دیواری و زمینی، آبگرمکن، بخاری‌های صنعتی و هیزمی، هیترها و غیره، از انواع سیستم هایی هستند که در کاربری های خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در وهله اول باید در نظر بگیرید که برخی از دستگاه های حرارت زا، متناسب با فضای صنعتی هستند و با برق سه فاز کار می‌کنند.

هیچ نیازی به نصب این نوع گرمازاها در محیط‌های کوچک خانگی نیست؛ زیرا هم برق خانگی نمی‌تواند پاسخگوی توان آنها باشد و هم حرارتی که تولید می‌کنند بیش از حد مورد نیاز یک منزل یا محل کار کوچک است. از طرفی نصب سیستمی کم توان، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز حرارتی سالن های بزرگ و صنعتی باشد و به معنای کاهش هزینه گرمایش نیست.

انتخاب سیستم حرارتی که بتواند در عین رساندن دمای هوا به حرارت ایده آل، کمترین سوخت را مصرف کند، مطلوب ترین حالت است که می‌تواند نقش موثری در مصرف سوخت پایین و کاهش هزینه گرمایش داشته باشد.

سخن نهایی

صرفه جویی در مصرف انرژی علاوه بر اینکه آن را برای آیندگان حفظ می‌کند، در کاهش هزینه گرمایش هم تاثیر دارد. با مصرف بهینه و درست انرژی و سوخت، به محیط زیست و ایجاد تاثیرات مثبت روی آن نیز کمک می‌کنیم. با اجرای راهکارهایی می‌توانیم مصرف انرژی را به حداقل برسانیم. این راهکارهای می‌تواند شامل عایق بندی و درزگیری درب و پنجره‌ها، دیوار، کف و سقف، مسدود کردن و بستن راه هایی که احتمال نفوذ سرما و برون رفت گرما از آن مسیرها بالاست، استفاده از ترموستات برای تنظیم دما و روشن و خاموش کردن به حالت اتوماتیک، استفاده از فرش‌ها، پرده‌ها و لباس‌های ضخیم و زمستانی و غیره باشد.

اما مهم ترین عامل برای کاهش هزینه گرمایش، استفاده از دستگاه حرارت زایی است که بیشترین سازگاری را با محیط شما داشته باشد. گرمازاهایی که متناسب با مکان مورد نظر شما انتخاب نشده باشند، یا با گرم کردن بیش از حد محیط، مصرف انرژی به هدر می‌رود و یا قدرت ایجاد گرم کردن آن مکان را نخواهند داشت.

(Visited 26 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *