عوامل موثر در بهره وری پکیج

آیا می توان میزان بازدهی پکیج های دیواری یا زمینی را افزایش داد؟

امروزه پکیج ها هر دو وظیفه تامین گرمایش محیط و تامین آب گرم مصرفی برای شستشو را به صورت همزمان برعهده دارند. به همین دلیل بسیار مهم است که راههای افزایش بهره وری پکیج را بلد باشید. زیرا هر چقدر که  کارایی دستگاه بیشتر باشد و بتواند به راحتی آب گرم مورد نیاز شما را تامین کند، به همان میزان، رضایت و رفاه بیشتری را احساس خواهید کرد.  اولین گام برای داشتن پکیجی کارآمد با قدرت گرمایش مناسب، این است که بتوانید دستگاهی با ظرفیت گرمایشی متناسب با نیاز خود و مشخصات ساختاری ساختمانتان انتخاب کنید.

البته این اولین قدم را باید پیش از خرید دستگاه و با کمک گرفتن از مشاوران و کارشناسان بردارید. ولی پس از خرید پکیج نیز با رعایت برخی از نکات در هنگام نصب و استفاده از دستگاه می توانید شرایطی را فراهم کنید که میزان بازدهی و همچنین طول عمر مفید آن افزایش یابد. در واقع اینکه شما چگونه از پکیج خود استفاده و نگهداری می کنید، در میزان بازدهی دستگاه بسیار موثر است. بیایید نکات مختلفی را که با رعایت آنها، پکیجتان بدون اینکه فشار بیش از حدی را تحمل کند، آب گرم مورد نیاز شما را تامین نماید را با همدیگر بررسی کنیم.

افزایش بهره وری پکیج
افزایش بهره وری پکیج

روش های افزایش بهره وری و طول عمر مفید پکیج

سرویس به موقع دستگاه

با توجه به اینکه تجهیزات گرمایشی از جمله پکیج ها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند و عملکرد این قطعات در مجاورت و هماهنگی با یکدیگر باعث تامین آب گرم مورد نیاز می شود. بسیار مهم است که تمام این قطعات سالم بوده و به خوبی کار کنند تا دستگاه دچار فرسایش نشود.

تنظیم فشار پکیج

یادتان باشد که فشار پکیج دیواری همواره باید بر روی 1.5 بار باشد. اما گاهی به دلایل مختلفی مانند خراب شدن منبع انبساط دستگاه ممکن است مانومتر نصب شده بر روی دستگاه نوسان فشار زیادی را به نمایش بگذارد. در این صورت باید دستگاه را تحت نظر بگیرید تا مطمئن شوید که میزان نوسان فشار پکیج دیواری در چه حدی است؟ در صورتیکه فشار پکیج کم است، شیر پرکن پکیج را باز کنید تا فشار آن به حد استاندارد برسد.

همچنین اگر دستگاه فشار بیش از حد را نشان می دهد، می توانید شیر هواگیری را باز کنید تا آب اضافی دستگاه تخلیه شده و فشار پکیج  دوباره بر روی 1.5 بار بازگردد. بعد از انجام این اقدامات اگر بازهم فشار دستگاه افزایش ها و کاهش غیر عادی را نشان داد، باید حتماً از یک تعمیرکار پکیج حرفه ای بخواهید تا برای تعمیر دستگاه شما بیاید.

بازبینی دودکش پکیج

همانطور که می دانید پکیج های گاز سوز یا گازوئیل سوز حتماً باید دودکش داشته باشند. حال اگر به هر دلیلی مسیر دودکش پکیج مسدود شده باشد، چه اتفاقی می افتد؟ ساده است، سوخت دستگاه به صورت ناقص سوخته و گازهای آلوده تولید می کند. در چنین حالتی چون مسیر دودکش بسته است، گازهای آلوده ای مانند مونواکسید کربن  وارد فضای داخل ساختمان شده و می تواند باعث بروز خفگی ساکنین شود. پس حتماً از استاندارد بودن، سالم و باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوید. طبق قوانین استاندارد، قطر لوله دودکش پکیج ها باید در حدود 15 سانتی متر باشد. خلاصه اینکه سالم بودن دودکش تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره وری پکیج دیواری و حتی انواع مدل های پکیج زمینی دارد.

ناگفته نماند که یکی از بهترین راه های تشخیص گرفتگی در مسیر دودکش دستگاه این است که هر چند ماه یک بار دست خود را به لوله دودکش پکیج روشن نزدیک کنید و آن را با احتیاط لمس نمایید. اگر دودکش به اندازه کافی گرم نبود یا کلاً لوله سرد بود، یعنی مسیر دودکشی مسدود شده است. در ضمن یادتان باشد که اگر دودکش پکیج شما بر روی پشت بام قرار دارد، حتماً از کلاهک H شکل در محل خروجی آن استفاده کنید.

رسوب گیری به موقع

جالب است بدانید که یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن انواع پکیج ها و افت راندمان کاری آنها تشکیل رسوبات در داخل پکیج است. رسوب املاح آب بر روی قطعات داخلی پکیج می تواند بازدهی آن را به طرز چشمگیری کاهش دهد. تشکیل این رسوبات حتی ممکن است که باعث خرابی پمپ پکیج و یا مبدل دستگاه شود. از سوی دیگر وجود لایه ای از رسوبات در حد فاصل بین مشعل و مبدل باعث می شود که حرارت شعله کمتر به آب برسد. در نتیجه اگر می خواهید راندمان پکیج شما با گذشت زمان کاهش نیابد، پیش از ورود آب به محفظه دستگاه یک رسوب گیر یا فیلتر مناسب نصب کنید.

افزایش بهره وری پکیج
افزایش بهره وری پکیج

صدای غیر طبیعی از پکیج!

در صورتیکه صدای غیر طبیعی از پکیج خود شنیدید، حساس شده و سعی کنید مشکل دستگاه را بیابید. البته گاهی شاید آن صدای اضافی آهسته بوده و بی اهمیت به نظر برسد. ولی به یاد داشته باشید که هر سروصدای اضافی می تواند نشان دهنده این باشد که قطعه ای از دستگاه معیوب شده و بی توجهی به آن باعث استهلاک سایر قطعات و افزایش خسارت ها شود.

استفاده به موقع از حالت زمستانه و یا تابستانه

یکی از راه های افزایش بهره وری پکیج این است که از ویژگی های مهم پکیج ها، یعنی قابلیت تبدیل راحت عملکرد دستگاه در هنگام تغییر فصول از حالت تابستانه به حالت زمستانه، یا بالعکس به موقع و درست استفاده کنید. استفاده از این ویژگی نیز به دلیل کاهش استهلاک قطعات پکیج  می تواند میزان طول عمر و بازدهی دستگاه را افزایش دهد.

هواگیری درست از دستگاه در ابتدای هر زمستان!

پیش از روشن کردن حالت زمستانه پکیج، حتماً دستگاه را هواگیری کنید چون بازدهی دستگاه را بسیار کاهش می‌دهد.اگر شما از پکیج خود هواگیری نکنید، هوایی که در داخل لوله ها قرار دارد، عملکرد  دستگاه را مختل کرده و حتی ممکن است باعث خاموشی ناگهانی پکیج، شنیده شدن سرو صداهای ناخوشایند و… شود.

استفاده از محافظ برق

شاید بگویید چرا باید پکیج گازی را به محافظ برق متصل کنم؟ جواب این سوال ساده است، چون حتی پکیج های گازی هم قسمت هایی دارند که با برق کار می کند. پس برای حفاظت از قسمت های الکترونیکی دستگاه، حتماً برای پکیج خود یک محافظ برق استاندارد و کارآمد تهیه کنید؛ ناگفته نماند که پکیج های برقی هوشمند هیمورا تماماٌ با برق کار میکنند.

استفاده از آب گرم برای مصارف شستشو در چند مرحله!

اگر در فصول سرد سال لازم است که به مدت طولانی از آب گرم برای مصارف شستشو استفاده کنید، بهتر است برای افزایش بهره وری پکیج هر 20- 30 دقیقه حدود 5 دقیقه شیر آب گرم را ببندید تا دستگاه بتواند به اندازه کافی آب گرم به رادیاتورها بفرستد و مانع سرد شدن ساختمان شود.

رعایت این اصل هنگام استفاده از پکیج برقی بسیار مهم است؛ زیرا این تجهیزات به شیرهای برقی ویژه ای مجهز شده اند که هنگام استفاده از آب گرم برای مصارف شستشو، مسیر جریان آب گرم به رادیاتورها را به صورت اتوماتیک قطع می کند. به این ترتیب شما هنگام شستشو هرگز با سرد شدن آب مواجه نخواهید شد. ولی اگر شیر آب گرم را چندین ساعت به صورت یکسره باز بگذارید، طبیعتاً رادیاتورها خنک شده و در نتیجه دمای کلی ساختمان کاهش خواهد یافت.

در زیر پکیج دستگاه گرمایشی نصب نکنید!

گاهی ممکن است به دلیل کمبود جا وسوسه شوید که پکیج خود را در مجاورت یا بالای سایر سیستم های گرمایشی مانند سماور، کتری برقی، اجاق گاز خوراک پزی و… نصب کنید. اما جداً از نصب تجهیزات گرمایشی مختلف در زیر پکیج خود خودداری کنید.

تنظیم دمای مناسب برای پکیج

به یاد داشته باشید که هر چقدر درجه حرارت را روی دمای بالاتری تنظیم کنید، پکیج باید با قدرت بیشتر و مدت زمان طولانی تری کار کند تا بتواند آب را به درجه حرارت مطلوب برساند. به این ترتیب پکیج تحت فشار قرار گرفته قطعات آن سریعتر مستهلک می شود. بنابراین بهتر است درجه حرارت آب را بر روی درجه ای تنظیم کنید که هنگام شستشو با آب گرم، لازم نباشد آب سرد را نیز باز نمایید. نا گفته نماند که رسوبات آب معمولاً در دماهای بالاتر از 60 درجه سانتیگراد تشکیل می شود، پس با تنظیم دمای دستگاه بر روی دمای پایین تر از 60 درجه می توانید ضمن افزایش بهره وری پکیج طول عمر مفید آن را نیز افزایش دهید.

حدالامکان از کنترل پنل برای تنظیم دمای منزل خود استفاده کنید!

هرگز شیر تمام رادیاتورها را همزمان باهم کم نکنید. گاهی ممکن است به صورت موقت و فقط برای چند ساعت دمای ساختمان تغییر یابد. در چنین زمان هایی از کم کردن تمام شیرهای کنترل رادیاتورها خودداری کنید. بهترین کار در چنین مواقعی این است که دمای پکیج را از طریق کنترل پنل دستگاه تنظیم کنید.

برای تمیز کردن فیلتر پکیج تنبلی نکنید!

همانطور که پیش از این گفته شد سختی آب می تواند باعث خرابی قطعات مختلف پکیج شود. پس برای افزایش بهره وری پکیج و  طول عمر مفید آن  بهتر است دستگاه را به یک صافی سختی آب مجهز کنید. در ضمن بسته به ظرفیت پکیج و میزان سختی آب منطقه، در دوره های چند ماهه فیلتر دستگاه را تمیز کنید. بی توجهی به این نکته ممکن است باعث بروز صدماتی مانند گیرپاژ موتور، تحت فشار قرار گرفتن پمپ پکیج، انسداد لوله ها و… شود.

در ضمن در صورتیکه پکیج شما به فیلتر پلی فسفات مجهز شده است، باید حتماً فیلتر خود را تحت نظر گرفته و آن را به موقع تعویض کنید.

مطمئن شوید که پکیج شما هیچ نشتی ندارد!

گاهی ممکن است چند قطره کوچک در قسمت زیرین پکیج خود مشاهده کنید اما چون این قطرات کم هستند، نگران نشوید. این اشتباه است؛ زیرا حتی کمترین میزان نشتی در پکیج ها می تواند باعث بروز نوسانات شدید در فشار آب درون دستگاه شود. در ضمن اگر شما این نشتی را هر چه سریع تر بر طرف نکنید، ممکن است باعث خراب شدن سایر قطعات شود.

افزایش بهره وری پکیج های برقی با چند ترفند بیشتر!

پکیج های برقی هم ساختار تقرباً مشابه با پکیج دیواری گاز سوز دارند. با این تفاوت بزرگ که پکیج های برقی به جای شعله از المنت برای تامین گرمایش آب استفاده می کنند. در ضمن این تجهیزات گازهای آلوده تولید نمی کنند، پس لازم نیست که برای آنها دودکش در نظر بگیرید. به جز این دو نکته اساسی که گفته شد، عملکرد پکیج دیواری برقی مشابه پکیج دیواری گاز سوز است. به همین دلیل تمام موارد و راهکارهایی که در بالا برای افزایش بهره وری پکیج ها بیان کردیم، در مورد پکیج های برقی هم صدق می کند. پس با مطالعه و رعایت مواردی که در بالا گفته می توانید بازدهی پکیج خود را افزایش دهید. البته برای افزایش بازدهی پکیج های برقی چند راه حل بیشتر هم وجود دارد که در ادامه به آنها هم اشاره می کنیم.

لوله کشی کوتاه برای پکیج!

از آنجا که پکیج برقی دیواری به دودکش نیاز ندارد، شما می توانید آن را تقریباً در هر قسمتی از ساختمان نصب کنید. به همین دلیل بهتر است دستگاه خود را در جایی قرار دهید که نیاز به لوله کشی های طولانی برای اتصال به رادیاتورها نداشته باشد. چون اگر طول لوله کشی دستگاه کاهش یابد، بالطبع انرژی گرمایشی کمتری از طریق این لوله ها به هدر می رود.

ترجیحاً از برق 3 فاز استفاده کنید!

البته برقی که در مناطق مسکونی در دسترس همگان است، از نوع برق تک فاز است. ولی اگر به هر دلیلی برق 3 فاز نیز در دسترس شما قرار دارد، حتماً پکیج برقی خود را از نوع 3 فاز خریداری کنید، چون پکیج های برقی 3 فاز بازدهی بالاتری دارند.

افزایش بهره وری پکیج
افزایش بهره وری پکیج

سخن آخر

در حالت کلی می توان گفت پکیج ها تجهیزات نسبتاً پیچیده ای هستند(راهنمای خرید پکیج برقی) و از قطعات مختلفی تشکیل شده اند. این قطعات با کمک یکدیگر سیستمی را ایجاد می کنند که می تواند آب گرم مصرفی و آب گرم لازم برای گرمایش محیط را تامین کنند. برهمین اساس راندمان پکیج ها تاثیر بسیاری در میزان احساس آرامش و رفاه کاربران آنها دارد. لذا ما سعی کردیم، در این مقاله تمام نکاتی را که با رعایت آنها می تواند باعث افزایش بهره وری پکیج و طول عمر مفید آن شود را در اختیار شما قرار دهیم. شما نیز بهتر است بدون تنبلی، با انجام نکاتی که در بالا گفته شد، ضمن افزایش بازدهی انواع پکیج های زمینی و دیواری در هزینه های مرتبط با تعمیر و سوخت مصرفی دستگاه نیز صرفه جویی کنید.

(Visited 29 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *