پکیج برقی دیواری

پکیج برقی دیواری

پکیج برقی دیواری چیست؟

پکیج برقی دیواری چه دستگاهی است و کاربرد آن چیست؟ این پکیج چه وظیفه ای بر عهده دارد؟ و با چه سیستم های پخش کننده حرارتی سازگار است؟ در این بخش، به تمامی این سوالات پاسخ داده خواهد شد. پکیج های برقی دیواری، دستگاه هایی برای تولید آب گرم هستند که بواسطه آنها می توان آبگرم مصرفی و گرمایش شوفاژ را تامین کرد. این دستگاه ها ساختار ساده ای دارند و بصورت دیواری نصب می گردند، به همین دلیل به راحتی می توان از آنها در هر مکانی بدون اشغال فضا استفاده کرد. معمولاً این دسته از پکیج ها به دو مبدل حرارتی مجهز شده اند، همین عامل سبب شده آبگرم مصرفی و گرمایش موردنیاز رادیاتورها، شوفاژها، فن کویل ها و سایر سیستم های پخش کننده حرارتی بصورت همزمان تامین گردد.

از آنجایی که پکیج های برقی دیواری برای تامین آبگرم، به سوخت های فسیلی گاز و گازوئیل نیاز ندارند، با محیط زیست سازگار بوده و گازهای آلاینده و دود تولید نمی کنند. این دستگاه ها در مناطق مسکونی و اداری بیشترین کاربرد را دارند و استفاده از آنها در آپارتمان ها و فضاهای کوچک رایج تر است. پکیج های برقی بصورت بدون دودکش طراحی شده اند و در محیط هایی نظیر کانکس ها، اتاق های نگهبانی و سرایداری که محدودیت فضا وجود دارد بسیار پر کاربردند. هیمورا پکیج شوفاژ برقی دیواری را در ظرفیت های مختلف تولید کرده و کاربر برحسب متراژ محیط، می تواند ظرفیت موردنظر این دستگاه را تهیه کند. اگر تصمیم دارید پکیج برقی دیواری بخرید و نمی دانید چه ظرفیتی را انتخاب نمایید؟ تا پایان با ما همراه باشید.

ساختار کلی پکیج های برقی دیواری هیمورا

در این بخش به بررسی قطعات اصلی این دستگاه پرداخته ایم تا اطلاعاتی کلی از آنها داشته باشید و در زمان خرابی دستگاه، به راحتی بتوانید قطعه موردنظر را عیب یابی و اقدام به تعمیر و یا تعویض آن کنید.

پکیج برقی دیواری

مخزن

این پکیج دارای مخزنی است که آب در درون آن گرم می شود. مخزن پکیج برقی مذکور با عایقی مناسب از نوع EPDM پوشش داده شده که در افزایش راندمان حرارتی تاثیرگذار است.

مانومتر (Manometer)

پکیج های برقی دیواری به مانومتر مجهز شده اند که دارای صفحه و عقربه ای کوچک هستند. بر روی صفحه از اعداد و ارقامی استفاده شده که میزان فشار، بوسیله عقربه بر روی آن نمایش داده می شود.

ترموستات

ترموستات از دیگر اجزای کاربردی در این پکیج هاست که تنظیم اتوماتیک دما توسط آن صورت می گیرد. ترموستات در کاهش مصرف برق تاثیرگذار است؛ زیرا زمانیکه دما به حد تعیین شده رسید، دستور خاموشی را صادر می کند.

المنت های حرارتی (Heating elements)

المنت ها را می توان قلب تپنده پکیج برقی دیواری نامید؛ زیرا تامین حرارت بر عهده آنهاست. المنت ها رشته سیم های مقاومی هستند که در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند و با دریافت انرژی الکتریکی، حرارت تولید می کنند.

پمپ

در ساخت پکیج شوفاژ برقی دیواری از پمپ جهت جابجایی و انتقال آب از مکانی به مکان دیگر استفاده شده است. پمپ کاربردی در پکیج از بخش خروجی رادیاتور و یا شوفاژ، آب سرد شده را مکیده و به جریان در می آورد تا به سمت مبدل لوله ای منتقل و مجدداً گرم شود. در نهایت به داخل سیستم پخش کننده حرارتی باز می گردد و این عمل بصورت پیاپی انجام می شود.

مبدل های حرارتی (Heat Exchanger)

در ساخت این پکیج از دو عدد مبدل استفاده شده که وظیفه اصلی آنها انتقال حرارت به آب است. یکی از مبدل های کاربردی مخصوص تامین آبگرم موردنیاز شوفاژ بوده و مبدل دوم وظیفه تامین آبگرم مصرفی را بر عهده دارد.

منبع انبساط

پکیج شوفاژ دیواری برقی هیمورا دارای منبعی به نام منبع انبساط است که فشار اضافه آب گرم شده را بالانس می کند تا فشار را در حد ثابت نگه دارد؛ همچنین منبع انبساط کمبود آبی را که در مدار به گردش در می آید، جبران نموده و موجب می شود فشار بالا سبب ترک خوردگی در لوله ها نگردد.

پکیج برقی دیواری

عملکرد پکیج برقی دیواری هیمورا

قبل از هر کاری مکانی مناسب برای نصب پکیج شوفاژ دیواری برقی در نظر بگیرید. در مکان موردنظر، باید امکان اتصال پکیج به برق وجود داشته باشد. در این مرحله می توانید پکیج را از طریق اتصالات، به سیستم های پخش کننده حرارتی وصل کنید. پکیج را به لوله آب شهری متصل نمایید تا آبگرم بعد از تولید، توسط لوله ها به سمت شیرهای آب مصرفی هدایت گردد. حالا پریز دستگاه را به برق زده و آن را روشن کنید تا المنت ها با دریافت انرژی برق، آن را به انرژی گرمایی تبدیل کنند. حرارت ناشی از المنت ها، مبدل های حرارتی را گرم می کند. بدین ترتیب آب سرد با عبور از مبدل ها، تغییر دما داده و گرم می شود. لازم است بدانید که آبگرم موردنیاز روشویی، سرویس بهداشتی و … توسط مبدل حلزونی و آبگرم لازمه شوفاژ از طریق مبدل لوله ای تامین می گردد؛ اگر می خواهید با دلایل کلی استفاده از مبدل های حرارتی آشنا شوید می توانید مقاله « آشنایی با ویژگی و عملکرد انواع مبدل های حرارتی » را دنبال کنید.

پمپی که در مسیر برگشت شوفاژ یا هر سیستم پخش کننده حرارت دیگر قرار دارد، آب سرد داخلی آن را می مکد تا به سمت مبدل لوله ای به جریان درآمده و گرم شود. آب بعد از گرم شدن، مجدداً از بخش ورودی وارد شوفاژ می شود. در نتیجه گرمایش محیط بوسیله شوفاژ تامین می گردد. برای استفاده از آبگرم مصرفی، کافیست شیر آبگرم توسط کاربر باز شود تا آب سرد با عبور از مبدل حلزونی، گرم شده و مورد استفاده قرار گیرد.

چرا پکیج برقی دیواری؟

حالا سوال اینه، چرا باید از پکیج برقی دیواری برای تامین آبگرم و گرمایش شوفاژ استفاده کنیم؟ این دستگاه چه ویژگی هایی دارد که سایر تجهیزات حرارتی ندارند؟

پکیج برقی دیواری در هر مکانی قابل استفاده بوده و نصب آن به راحتی امکانپذیر است. این دستگاه با هر سیستم پخش کننده حرارتی سازگار بوده که فن کویل، شوفاژ، رادیاتور، سیستم گرمایش از کف از این دسته می باشند. این پکیج به سوخت های فسیلی، دودکش و نصب مشعل نیاز ندارد و در محیط، فضای بسیار کمی اشغال می کند. از سوی دیگر با دکوراسیون داخلی سازگار بوده و امکان نصب آن مابین کابینت های آشپزخانه وجود دارد. از آنجایی که این دستگاه با برق کار می کند، می توان از آن در مناطق دور افتاده که هنوز به گاز شهری دسترسی ندارند، نیز استفاده کرد.

از سوی دیگر طراحی استاندارد این نوع پکیج باعث شده از لحاظ مصرف برق به صرفه باشد. این پکیج برقی بدون دودکش را می توان مجزا از سایر واحدهای آپارتمانی استفاده کرد و برعکس سایر سیستم های حرارتی، در حین کار صدای بلندی تولید نمی کند؛ لذا در محیط هایی که به صدا حساس هستند نیز قابل استفاده است. قیمت پکیج برقی دیواری نسبت به دستگاه های مشابه به صرفه تر می باشد و بدلیل استفاده از متریال های مقاوم در ساخت بدنه، استحکام بالایی داشته و عمر طولانی دارد.

پکیج برقی دیواری
پکیج برقی دیواری

آیا پکیج های برقی دیواری امنیت لازم را دارند؟

از آنجایی که این دستگاه ها با برق کار می کنند، برخی فکر می کنند قطعی احتمالی برق، ممکن است سبب بروز نوسانات شده و به پکیج آسیب برسد. اما این تصورات کاملاً غلط است؛ زیرا در طراحی این دستگاه های حرارتی از سه فیوز امنیتی استفاده شده که شامل فیوز محافظ جان، فیوزمینیاتور و کنتاکتور است؛ در ادامه این سه قطعه شرح داده می شود.

فیوز محافظ جان (RCD)

این فیوز اصلی ترین قطعه ایمنی بکار رفته در پکیج برقی دیواری است و در صورت نشتی برق یا نوسانات آن، سریعاً وارد عمل شده و برق را قطع می کند؛ در نتیجه از وارد آمدن شوک و آسیب دیدن کاربر جلوگیری می کند.

فیوز مینیاتوری (MCB)

این قطعه در مقابل اتصالات کوتاه و عبور جریان غیرمجاز از پکیج محافظت می کند. این فیوز در صورت عبور جریان غیرنرمال، اقدام به قطع مدار می کند. بررسی جامع، دلایل و موارد استفاده از فیوزهای محافظ جان و مینیاتوری در مقاله « مقایسه فیوز مینیاتوری و محافظ جان » آمده است.

کنتاکتور (Contactor)

کنتاکتور کلیدی الکترومغناطیسی است که برای خاموش و روشن سازی یک مدار الکتریکی (قطع و وصل مدار) و محافظت از آن بکار می رود.

منبع انبساط و شیر تخلیه

از دیگر قطعاتی که امنیت این پکیج را افزایش داده، استفاده از منبع انبساط است که بوسیله آن می توان فشار آب را در حالت ثابت نگهداشت تا لوله ها با ترک خوردگی مواجه نگردند. همچنین بواسطه شیر تخلیه می توان آبگرم اضافی را به بیرون منتقل کرد.

پکیج برقی هوشمند
پکیج برقی هوشمند

معایب

  • مصرف بالای برق در صورت استفاده در ساعات اوج
  • عدم تامین آبگرم در صورت قطعی برق
  • نامناسب برای ساختمان ها و محیط هایی با مساحت بالا

مزیت ها

  • استفاده از ترموستات جهت تنظیم اتوماتیک دما (موثر در کاهش مصرف برق)
  • قابل تولید در دو حالت تکفاز و سه فاز (بنا به درخواست مشتری)
  • مجهز به المنت هایی با قدرت گرم شوندگی بالا
  • نمایش لحظه ای فشار داخلی پکیج بوسیله مانومتر
  • دارای پمپ پرقدرت جهت جابجایی و انتقال آب در مدار بسته
  • دارای ایمنی سه لایه ای بدلیل مجهز بودن به فیوزهای محافظ جان، مینیاتوری و کنتاکتور
  • تامین آبگرم مصرفی و گرمایش موردنیاز شوفاژ بصورت همزمان
  • تولید شده مطابق با تکنولوژی روز
  • قابل تولید در مدل ها و ظرفیت های متعدد
  • قابل نصب در بخش داخلی ساختمان از جمله مابین کابینت های آشپزخانه
  • دارای راندمان حرارتی بالا و سهولت در نصب و راه اندازی
  • دارای یکسال گارانتی طلایی و 10 سال خدمات پس از فروش

از پکیج های برقی دیواری در چه مکان هایی استفاده کنید!

  • آپارتمان ها
  • ویلاها
  • اداره ها
  • کانکس ها و اتاق های نگهبانی
  • مطب ها و درمانگاه ها
  • شرکت ها و موسسات
  • آموزشکده ها
  • و تمامی مکان هایی که هنوز گازکشی نشده اند.

بررسی ظرفیت پکیج ها و میزان ساپورت

همانطوریکه در ابتدای این محتوا نیز ذکر شد، پکیج های برقی دیواری در ظرفیت های متعدد قابل ساختند. کاربر باید در خرید پکیج برقی دیواری، مساحت محیط را در نظر بگیرد تا پکیج کارایی لازم را داشته باشد. محاسباتی که برای میزان ساپورت پکیج ها در محیط صورت گرفته، مهندسی شده است. اگر از پکیج ها در محیطی استفاده شود که امکان پرت حرارتی بالاست، قطعاً قدرت ساپورت متفاوت خواهد بود. در ذیل به ظرفیت های مختلف پکیج های دیواری برقی و قدرت پوشش آنها در محیط اشاره شده است:

قدرت ساپورت پکیج برقی دیواری 24000

در صورتی که این نوع پکیج در مناطق کوهستانی استفاده گردد، توانایی ساپورت 50 تا 60 مترمربع را خواهد داشت؛ اما در آب و هوای معتدل از قابلیت ساپورت مکان هایی با مساحت 60 تا 80 مترمربع برخوردار است. البته نکته قابل توجه این است که پکیج برقی دیواری در هر دو شرایط جغرافیایی قابلیت ساپورت محیط هایی با متراژ بیشتر را دارد، فقط در این حالت میزان مصرف برق افزایش یافته و از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نیست.

قدرت ساپورت پکیج برقی دیواری 28000

از پکیج برقی 28000 می توان هم در آب و هوای کوهستانی و هم گرمسیری استفاده کرد. البته قدرت ساپورت دستگاه در این دو منطقه، متفاوت می باشد؛ بگونه ای که در نواحی کوهستانی از قابلیت ساپورت فضایی به اندازه 90 تا 100 مترمربع برخوردار بوده و در نواحی گرمسیری، محیط هایی تا ابعاد 120 مترمربع را پوشش می دهد.

قدرت ساپورت پکیج برقی 30000 دیواری تک فاز

بهترین پکیج برقی دیواری برای مناطق کوهستانی با مساحت 130 تا 150 متر مربع، پکیج برقی 30000 است. البته این دستگاه حرارتی در محیط های گرمسیری از قابلیت پوشش دهی فضای بیشتری برخوردار است (تا 160 متر مربع).

توجه: در صورت درخواست این پکیج برای مکان های تریبلکس، پمپ قوی تری در آن تعبیه خواهد شد تا میزان سیرکولاسیون افزایش یابد.

قدرت ساپورت پکیج برقی دیواری 36000

این پکیج برقی گزینه مناسبی برای استفاده در محیط هایی با مساحت 150 الی 170 مترمربع است. استفاده از این پکیج در مکان هایی با متراژ بالا، مستلزم مصرف برق بالا می باشد.

قدرت ساپورت پکیج برقی دیواری 45000

پکیج 45000 هیمورا برای مناطق کوهستانی با مساحت 190 مترمربع مناسب است و می توان از آن در آپارتمان ها و خانه های ویلایی استفاده کرد. این پکیج در مناطق گرمسیری فضاهایی تا متراژ 220 مترمربع را ساپورت می کند.

پکیج برقی دیواری
پکیج برقی دیواری

جدول مشخصات فنی

مانومتر

دارد
null

نوع مبدل استفاده شده

حلزونی و لوله ای
null

تجهیزات امنیتی

فیوز محافظ جان، مینیاتوری و کنتاکتور
null

بازدهی

بالای 90 درصد
null

گارانتی

یک سال
null

جنس بدنه

کامپوزیتی
null

عایق بندی

الاستومری از نوع EPDM
null

انرژی مصرفی

برق
null

نیاز به دودکش

ندارد
null

ترمومتر

دارد
null

سوالات متداول

پکیج برقی دیواری را کجاها می توان نصب کرد؟

از آنجایی که این پکیج ابعاد کوچکی دارد، در هر مکانی قابل نصب است. حتی می توانید آن را در آشپزخانه، سرویس بهداشتی و … هم نصب کنید. فقط توجه کنید که دیوار موردنظر برای نصب پکیج، عاری از رطوبت باشد.

(Visited 324 times, 1 visits today)

می خوام یک پکیج برقی دیواری بخرم، اما نمی دونم کدوم برای محیط ما مناسبه؟

دوست عزیز این دستگاه در ظرفیت های مختلف تولید میشه و در متن مذکور، این موضوع را بحث کردیم و گفته شد که چه ظرفیتی برای چه مساحتی از محیط مناسبه. البته می توانید با شماره های قید شده در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان هیمورا شما را در این زمینه کاملاً راهنمایی کنند.

(Visited 324 times, 1 visits today)

منظورتون از تنظیم خودکار دما چیه؟

خب این پکیج مجهز به ترموستات است و می توانید میزان دمای موردنیاز را روی آن تنظیم کنید، تا دما کمتر یا بیشتر از آن محدوده نباشد.

(Visited 324 times, 1 visits today)

در صورتی که متوجه ایرادی در قطعه ای از پکیج شدیم، کل دستگاه تعویض می گردد؟

نخیر. در این صورت قطعه خراب با قطعه جدید تعویض می شود.

(Visited 324 times, 1 visits today)

ما در محیط گاز داریم ولی جای نصب دودکش وجود ندارد، به همین دلیل قصد خرید پکیج برقی دیواری دارم، نظر شما چیه؟

دوست عزیز از آنجایی که هزینه برق نسبت به گاز بیشتره و باید یک کابل مستقیماً از کنتور تا محل نصب پکیج کشیده شود، استفاده از پکیج گازی به صرفه تر است. پس اگر به گاز شهری دسترسی دارید، بهتره از پکیج گازی استفاده کنید.

(Visited 324 times, 1 visits today)

بهترین پکیج برقی دیواری برای محیطی با مساحت 190 متر مربع را معرفی می کنید؟

برای محیط های 190 متر مربعی بهتر است از پکیج برقی دیواری 45000 استفاده کنید.

(Visited 324 times, 1 visits today)

آیا احتمال نشتی در این پکیج ها وجود داره؟

این دستگاه ها ساختاری استاندارد دارند، اما اگر لوله های کاربردی پوسیده شوند احتمالی نشتی وجود دارد؛ همچنین اتصالات نامناسب، فشار بالا و خرابی پمپ نیز ممکن است سبب ایجاد نشتی گردد. البته نشتی در پکیج ها می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که با کلیک روی این لینک می توانید از آنها مطلع شوید.

(Visited 324 times, 1 visits today)
(Visited 324 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *