دستگاه تولید الکل

دستگاه تقطیر جزء به جزء چهار طبقه سایت گلس

دستگاه تقطیر چیست؟

تقطیر (Distillation) از مهمترین روش های جداسازی مواد است که براساس تفاوت در نقطه جوش مواد (چه مایع و چه گاز) انجام می شود. از این روش به منظور جداسازی مایعات از جامدات، مایع و گاز و یا دو مایع با نقطه جوش متفاوت استفاده می کنند. انجام تقطیر به شیوه امروزی با اختراع دستگاهی به نام انبیق (دستگاه تولید الکل) آغاز شد. امروزه با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، تغییرات بزرگی در ساختار تجهیزات تقطیر و تولید الکل ایجاد شده و دستگاه هایی وارد بازار شده اند که علاوه بر طراحی متفاوت، عملکردی به مراتب سریع تری دارند.

دستگاه تقطیر که به آن دستگاه تولید الکل یا عرق گیری نیز گفته می شود، در عطاری ها، مراکز عرضه عرقیات و حتی منازل قابل استفاده است؛ با این تفاوت که ظرفیت مدل های خانگی با صنعتی و نیمه صنعتی متفاوت می باشد. این دستگاه ها در حال حاضر دستخوش تغییرات زیادی شده اند و در مدل های متنوعی طراحی و ساخت آنها انجام گرفته است. یکی از نکات کلیدی که در ساخت این تجهیزات به آن توجه می کنند، استفاده از متریال های ضدزنگ در ساخت بخش های حساس و در تماس با مواد در این دستگاه هاست. شستشوی راحت و همچنین خاصیت ضدزنگ بودن استیل، باعث شده که جهت ساخت این سیستم ها از استیل استفاده شود. دستگاه های تقطیر بگونه ای ساخته می شوند که هوای داخل مخزن به هیچ وجه به بیرون انتقال پیدا نکند و عملیات جداسازی به بهترین شکل انجام گیرد.

معرفی دستگاه تولید الکل چهار طبقه سایت گلس

قبل از معرفی این دستگاه باید اشاره کنیم که گروه صنعتی هیمورا از طراحان و سازندگان دستگاه های تقطیر و تولید الکل است. دستگاه های تقطیر الکل هیمورا در دو مدل بصورت چهار طبقه و دستگاه سایت گلس 8 طبقه تولید شده اند. از این تجهیزات برای تولید الکل با خلوص متفاوت استفاده می کنند. دستگاه الکل گیری سایت گلس چهار طبقه از جمله به روزترین تجهیزات تقطیر است که وارد بازار شده و دارای ساختاری متفاوت از دیگر دستگاه های مشابه می باشد. برای توضیح در مورد ساختار کلی این دستگاه باید گفت که متشکل از یک مخزن به همراه برج تقطیر چهار طبقه است.

یکی از مهمترین مزیت هایی که باعث برتری این دستگاه ها به دیگر تجهیزات تقطیر شده، استفاده از قطعات مرغوب و استاندارد و همچنین نوع متریال بکار رفته در ساخت مخزن و دیگر بخش های آنها است. استیل آلیاژی است که در ساخت تمامی بخش های این دستگاه الکل گیر چهار طبقه مورد استفاده قرار گرفته است. دوام و استحکامی که استیل دارد باعث عمر بالا و ماندگاری این تجهیزات شده است.

دستگاه تولید الکل
دستگاه تولید الکل

قطعات مورد استفاده در ساختار دستگاه تقطیر الکل سایت گلس چهار طبقه

مخزن

بخش اصلی و مهم در این دستگاه الکل گیر، که ماده اولیه به درون آن ریخته می شود، مخزن است. استیل 304 ضدزنگ، آلیاژی است که در ساخت این بخش از دستگاه الکل گیر صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است. استیل همان گونه که در بالا نیز گفته شد دارای استحکام بالایی در برابر تغییرات محیطی بوده و تماس با مایعات مختلف زنگ زدگی در آن ایجاد نمی کند. این امر در بالا بودن عمر و دوام این دستگاه ها تاثیرگذار است.

برج تقطیر

از جمله تفاوت های اصلی این تجهیزات با دیگر دستگاه های تقطیر در برج تقطیر آنها است. این سیستم ها مجهز به برج چهار طبقه هستند و بخش های مهم مانند کندانسور و دفلگماتور بر روی آن تعبیه شده اند. متریالی که برای ساخت این بخش استفاده شده از استیل 304 ضدزنگ می باشد.

سیستم خنک کننده

کندانسور آبی بخش خنک کننده در این دستگاه تولید الکل است که وظیفه آن خنک کردن بخار و تبدیل آن به مایع می باشد. در ساخت کندانسور این دستگاه صنعتی الکل نیز از استیل 304 استفاده شده است.

دفلگماتور

دفلگماتور بخشی در این دستگاه تقطیر الکل است که طی آن بخارات خارج شده از انتهای برج تقطیر، بعد از سرد شدن دوباره به برج تقطیر باز می گردند. در دستگاه های تقطیر فوق وجود دفلگماتور باعث تولید الکل با خلوص بالاتری می گردد. وجود این امکانات در خرید دستگاه تقطیر الکل و قیمت آن تاثیرگذار می باشد.

درب

این دستگاه تولید الکل، مجهز به درب چفت شو به همراه واشر سیلیکونی است که باعث بسته شدن محکم درب و به قول گفتنی درزبندی کامل آن شده و در نتیجه ماده ای با خلوص بالا و باکیفیت تولید خواهد شد.

ترمومتر

دستگاه تقطیر الکل جزء به جزء چهار طبقه سایت گلس، مجهز به دو عدد ترمومتر می باشد. یکی از این ترمومترها بر روی مخزن دستگاه تعبیه شده و دمای داخل آن را به نمایش می گذارد. ترمومتر دیگر بر روی زانوی برج تقطیر و قبل از کندانسور قرار دارد؛ این ترمومتر وظیفه به نمایش گذاشتن دمای برج تقطیر را بر عهده دارد. گفتنی است که قیمت دستگاه تقطیر بستگی به متریال و قطعات بکاررفته در آن دارد.

بخش اسانس زنی

بر روی برج تقطیر این دستگاه ها بخشی تعبیه شده است که به منظور اسانس زنی به الکل از آن استفاده می شود. وجود این بخش باعث شده کاربر به راحتی بتواند در صورت لزوم به الکل، اسانس موردنظر خود را اضافه کند. محل قرار گیری این بخش بر روی برج تقطیر بوده و دارای دربی است که به راحتی با باز کردن آن می توان هر نوع طعم دهنده ای را به الکل اضافه کرد.

دستگاه تولید الکل
دستگاه تولید الکل

مزیت های استفاده از سایت گلس در دستگاه تولید الکل

سایت گلس (Sight Glass) در حالت کلی قسمتی برای عبور سیالات است که شیشه ای بوده و حرکت سیال را به راحتی می توان با استفاده از آن مشاهده کرد. از سایت گلس بیشتر در تجهیزات برودتی استفاده می شود و وظیفه آن بررسی داخل سیستم ها، فیلترها، مشاهده سطح مایع مبرد، رنگ و میزان شفافیتی که سیال دارد، است. در دستگاه های تقطیر با استفاده از سایت گلس می توان شفافیت مایع تقطیر شده را مشاهده کرد و روند کار را زیر نظر داشت. تعداد گلس های مورد استفاده در این دستگاه ها حدود چهار عدد بوده و مراحل تولید الکل را قدم به قدم می توان با استفاده از آنها مشاهده و بررسی کرد. از دیگر مزیت های وجود سایت گلس، تمیز کاری راحت بخش های مختلف برج تقطیر است.

دستگاه تولید الکل
دستگاه تولید الکل

روند تولید الکل در دستگاه تقطیر سایت گلس چهار طبقه

پروسه استفاده از دستگاه تولید الکل با نصب و راه اندازی آن آغاز می گردد. از آنجا که کندانسور این دستگاه ها آبی بوده، لازم است که در محل نصب آنها به منبع تامین آب سرد، یعنی برج خنک کننده (کولینگ تاور) یا آب شهری دسترسی باشد. بعد از انجام مراحل نصب، ماده اولیه (ماده ای تخمیری حاوی قند و نشاسته) تولید الکل به داخل مخزن ریخته می شود. بعد از این کار درب مخزن را با استفاده از چفت هایی که در کناره های مخزن تعبیه شده اند، محکم می بندند تا بخارات موجود در داخل مخزن به بیرون انتقال پیدا نکند.

شعله ای را که مخزن بر روی آن قرار دارد، روشن می کنند. بدین ترتیب محتویات داخل مخزن شروع به جوشیدن کرده و بخارات حاصل از آن وارد برج تقطیر می شود. الکل بدلیل داشتن نقطه جوش پایین با سرعت تبدیل به بخار خواهد شد. کندانسور با خنک سازی این بخارات آن را به مایع تبدیل و بدین صورت الکل تولید می گردد. نگته حائز اهمیت این است که این دستگاه ها قابلیت تولید الکل با خلوص 95 درصد را دارند.

معایب

  • سیستم گرمایشی وابسته ندارد.

مزایای دستگاه تقطیر الکل جزء به جزء

  • استفاده از استیل در ساخت مخزن و برج تقطیر
  • ساخته شده در ظرفیت های متنوع
  • مجهز به برج تقطیر چهار طبقه
  • قابلیت تولید الکل 95 درصد
  • مجهز به سیستم دفلگماتور
  • دارای درب چفت شو با واشر سیلیکونی
  • امکان سفارشی سازی دستگاه از جمله افزودن محفظه اسانس زنی به الکل
  • تولید 5 لیتر الکل در هر ساعت

مقایسه دستگاه های تقطیر ساده با جزء به جزء

اینکه از چه دستگاه تقطیری باید استفاده شود؟ بسته به نوع ترکیب مایعات (پیچیده یا ساده)، اختلاف نقطه جوش آنها با هم (کم و زیاد) و میزان آلودگی آنها دارد، که باید از هم تفکیک گردند. اگر به صورت کلی بخواهیم بررسی کنیم، استفاده از دستگاه های تقطیر ساده بیش از مورد جزء به جزء می باشد؛ دلیل این امر نیز سادگی آنها است. برای مقایسه این دو روش باید گفت که راه اندازی دستگاه تقطیر ساده راحت و مدت زمان تقطیر در آن بسیار کم و انرژی مصرفی در این روش به نسبت شیوه های دیگر کمتر می باشد.

در روش تقطیر ساده، به مایعاتی که اختلاف دمای نقطه جوش بالایی (در حدود 70 درجه سانتیگراد) دارند، نیاز است. همچنین قابلیت تفکیک این روش به مراتب کمتر از نوع تقطیر جزء به جزء می باشد. این شیوه در مورد مایع های خالص پاسخگو می باشد. برعکس این روش، تقطیر جزء به جزء است که دارای قدرت تفکیک بهتری بوده و توانایی تصفیه ترکیبات پیچیده را دارد. راه اندازی این دستگاه ها پیچیده و مدت زمان عمل تقطیر بیشتر می باشد و انرژی مصرفی در آنها نیز بیشتر خواهد بود. از ویژگی های بسیار مهمی که در مورد تقطیر جزء به جزء می توان ذکر کرد، قدرت تفکیک آن در مایع های پیچیده با نقطه جوش پایین است.

دستگاه تولید الکل
دستگاه تولید الکل

عوامل تاثیر گذار در بالا بودن توجیه اقتصادی این دستگاه

این دستگاه تولید الکل از آنجا که بصورت جزء به جزء، فرآیند تقطیر را انجام می دهد، دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و این موضوع باعث شده در تفکیک مایعات پیچیده با نقطه جوش متفاوت از این روش استفاده شود. این امر منجر به بالا رفتن توجیه اقتصادی استفاده از این دستگاه ها شده است. وجود سایت گلس از دیگر دلایل بسیار مهم در استفاده بالا از این سیستم ها به شمار می رود؛ چرا که به کاربر فرصت بررسی روند تولید الکل را می دهد. جنس تمامی بخش های این دستگاه ها از استیل ضدزنگ 304 بوده و این امر عمر و ماندگاری آنها را بصورت قابل توجهی افزایش داده است. با بکارگیری این دستگاه ها امکان تولید الکل 95 درصد وجود دارد و می توان گفت که مهمترین دلیل در توجیه اقتصادی این دستگاه ها به شمار می رود.

راهنمای خرید و چگونگی استعلام قیمت دستگاه های تقطیر سایت گلس

همان گونه که در بالا نیز گفته شد، دستگاه تولید الکل در مدل های متفاوتی ساخته شده و انتخاب دستگاهی متناسب با نیاز کار چندان راحتی نیست. در صورتی که با وجود مطالعه مطالب ذکر شده در این متن هنوز هم سوالاتی در رابطه با دستگاه های تقطیر و تولید الکل هیمورا دارید، می توانید با شماره های درج شده در زیر تماس گرفته و سوالات خود را بپرسید. به همین روش می توانید قیمت این دستگاه ها را استعلام و با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته اید، سیستم مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایید.

دستگاه تولید الکل
دستگاه تولید الکل

جدول مشخصات فنی

محصول تولیدی

الکل بالای 95 درصد
null

تعداد طبقات برج تقطیر

4 عدد
null

گارانتی

یک سال
null

جنس بدنه دستگاه تولید الکل

استیل
null

سیستم گرمایشی

اجاق یا شعله صنعتی
null

ترمومتر

دارد
null

سوالاتی که شما می پرسید

آیا امکان عرق گیری با استفاده از این دستگاه های تولید الکل وجود دارد؟

بله. این امکان وجود دارد، ولی باید این نکته را نیز بیان کنیم که عرق گیری با استفاده از این دستگاه ها کار به صرفه ای نیست و بهتره از دستگاه های عرق گیری هیمورا جهت این کار استفاده کنید.

(Visited 682 times, 1 visits today)

منبع تامین کننده حرارت در دستگاه های تقطیر الکل جزء به جزء چه چیزی است؟

این سیستم های تقطیر، سیستم حرارتی ندارند و شما می توانید از اجاق و شعله استفاده کنید.

(Visited 682 times, 1 visits today)

آیا میزان خروجی این دستگاه ها با توجه به ظرفیتی که مخزن آنها دارد، مشخص است؟

خیر. این امر بستگی به نوع ماده اولیه ای دارد که برای تولید الکل استفاده می شود.

(Visited 682 times, 1 visits today)
(Visited 682 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *