بهترین سیستم های گرمایشی مرغداری ها

اهمیت استفاده از سیستم گرمایش مناسب برای مرغداری 

مرغداری مکانی برای پرورش مرغ و طیور بوده که اگر در فصول سرد سال، در این مکان از تجهیزات حرارتی مناسبی استفاده نشود، طیور خوب رشد نکرده و ضرر و زیان زیادی به تولیدکنندگان وارد می شود؛ بخصوص جوجه ها دو هفته ابتدایی بعد از بیرون آمدن از تخم، نیاز به محیطی با دمای مناسب دارند. به همین دلیل از زمان شکل گیری مرغداری ها، دغدغه تامین گرمایش محیط وجود داشته و افراد با روش های مختلف سعی در گرم کردن فضای مرغداری داشته اند. برای گرم کردن این فضاها، نیاز به انتخاب بهترین سیستم گرمایش مرغداری است که ضمن سازگاری با محیط مرغداری، کم مصرف بوده و راندمان مناسب و ایمنی بالایی داشته باشد.

در این مقاله دستگاه های گرمایشی مناسبی برای مرغداری ها معرفی می‌شود که یا از نوع سیستم گرمایش مرکزی هستند یا از نوع موضعی و غیرمرکزی می باشند. هر کدام از دستگاه هایی که در ادامه آورده خواهد شد، ویژگی های منحصر به خود را داشته و در گرمایش مطبوع این محیط ها، نقش تاثیرگذاری دارند.

سیستم گرمایش مرغداری
سیستم گرمایش مرغداری

آشنایی با بهترین سیستم های حرارتی برای تامین گرمایش مرغداری

سیستم های گرمایش تابشی

این سیستم ها بصورت دیواری یا سقفی نصب می گردند و گرمایش موردنیاز محیط را از بالا به پایین هدایت می کنند. به همین دلیل می توان آنها را در محلی که جوجه ها و مرغ ها تجمع دارند، نصب کرد تا حرارت مستقیماً به طیور رسیده و آنها را گرم کند. از سیستم های گرمایش تابشی که برای گرم کردن مرغداری ها مناسبند، می توان به هیترهای تابشی لوله ای L و U اشاره کرد که هر کدام در ظرفیت های مختلف قابل ساختند.

هیتر تابشی لوله ای U برای محیط هایی که سقف آنها از زمین فاصله ای بیش از 3 متر دارد مناسب تر است و برای مرغداری ها که معمولاً در آنها فاصله سقف از زمین کمتر از 3 متر می‌باشد، از مدل L استفاده می‌شود. این دستگاه های تابشی فقط مختص مرغداری ها نیستند، بلکه می توان از آنها برای گرم کردن سالن های گلخانه ای، ورزشی و تفریحی هم استفاده کرد. هیترهای تابشی لوله ای، قدرت حرارتی بالایی داشته و با گاز تغذیه می شوند.

کوره هوای گرم

این سیستم گرمایشی نیز یکی دیگر از تجهیزات حرارتی مرغداری هاست که توسط آن می توان گرمایش موردنیاز را به بهترین نحو و بصورت یکنواخت تامین کرد. این دستگاه ها ظرفیت های متعددی داشته و حالت کابینتی دارند؛ به همین دلیل به آنها ” هیتر کابینتی ” نیز گفته می‌شود. این هیتر مرغداری بصورت افقی و عمودی قابل ساخت است. باید بدانید که هیترهای کابینتی برای سالن هایی با متراژ بالا، کاملاً کارآمد هستند و می‌توانند علاوه بر مرغداری در گلخانه ها، سالن های پرورش قارچ، کارگاه ها و … نیز استفاده شوند. کوره هوای گرم با سوخت های فسیلی تغذیه می شود و دارای مشعلی است که می توان آن را بدلخواه از نوع گازی، گازوئیلی و یا دوگانه سوز انتخاب کرد؛ به همین دلیل در طراحی آن از دودکش استفاده شده تا گازهای آلاینده تولیدی و دود ناشی از احتراق، از طریق آن به بیرون منتقل شود.

کوره های هوای گرم هیمورا ساختار مقاومی دارند؛ زیرا بدنه آنها از ورق گالوانیزه ساخته شده اند. گروه صنعتی هیمورا برای افزایش استحکام بدنه، این دستگاه ها را با رنگ الکترواستاتیک کوره ای پوشش داده است. هیتر کابینتی مرغداری، معمولاً به یک یا دو عدد فن مجهز شده که وظیفه آنها، هدایت حرارت تولیدی به محیط است. هیترهای فوق ابعاد بزرگی دارند، اما با داشتن پایه های چرخدار، به آسانی قابل حمل و جابجایی هستند. نکته آخر قابلیت کانال کشی این هیترهاست؛ این هیترها را می توان در فضایی خارج از سالن قرار داده و بوسیله کانال هایی با طول کم، گرما آن را به محیط منتقل کرد. به دلیل وجود این امکانات قیمت هیتر کابینتی مرغداری، نسبت به تجهیزات دیگر، بیشتر خواهد بود.

سیستم گرمایش مرغداری
سیستم گرمایش مرغداری

جت هیتر گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز

برای گرم کردن فضای پیرامون مرغداری، می‌توان از جت هیترها استفاده کرد که جزء سیستم های حرارتی جدید به حساب می آیند و قدرت بالایی در گرم کردن سریع محیط دارند. این دستگاه ها به فن دمنده مجهز هستند، به همین دلیل گرمایش محیط، بصورت پرتابی تامین می شود که نتیجه آن گرم شدن یکنواخت فضای مرغداری، گلخانه و … است. جت هیترها از لحاظ مصرف سوخت، به سه دسته گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز تقسیم شده اند که عملکرد آنها مشابه بوده و تنها تفاوتی که دارند، سوخت مصرفی شان است. بنابراین اگر به گازی شهری دسترسی باشد، می توان نوع گازی را انتخاب کرد، در غیر این صورت نوع دوگانه سوز و گازوئیلی را انتخاب کنید.

این نوع سیستم گرمایش مرغداری بصورت دودکش دار و بدون دودکش قابل ساخت است که هر دو نوع را می توان مجهز به یک موتور یا دو موتور کرد. جت هیترهای باک دار و بدون باک در دسته بندی سیستم های حرارتی دوگانه سوز و گازوئیلی قرار می‌گیرد. با تنوع محصول این دسته از سیستم های گرمایشی، کاربر می تواند بدلخواه ظرفیت موردنظر را در حالت تک موتور یا دو موتور، دودکش یا بدون دودکش، باک دار یا بدون باک سفارش دهد. این جت هیترها را می توان بصورت زمینی استفاده کرد و البته امکان استفاده از آنها در حالت آویز از سقف نیز وجود دارد. در حالت آویزی جت هیتر فضایی اشغال نکرده و در انتقال هوای گرم بیشتر به محیط، موثرتر عمل می کند.

پیشنهادی برای گرمایش بیشتر

اکنون که تمام جت هیترهای سوخت فسیلی (به استثنای جت هیتر گازوئیلی بدون دودکش) را می توانید در سالن مرغداری خود استفاده کنید، پیشنهادی جالب براتون داریم!! شما این امکان را دارید که جت هیتر گازی بدون دودکش را براحتی در سالن خود مورد استفاده قرار دهید. می پرسید چطور؟ مگه دود برای مرغ ها ضرر نداره؟ همانطور که می دانید سالن های مرغداری بدلیل خارج کردن گاز دی اکسید کربن و آمونیاک نیازمند نصب سیستم های تهویه ای مناسب برای این منظور هستند، بنابراین جریان هوا و تهویه سالن به خوبی انجام می گیرد. از این رو دیگر نگران گازهای خروجی از سوختن گاز در داخل سالن خود نخواهید بود، در عوض راندمان جت هیتر شما بیشتر شده و میزان مصرف سوختتان به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

سیستم گرمایش مرغداری
سیستم گرمایش مرغداری

یک سیستم گرمایشی بدون آلاینده بنام جت هیتر برقی

شاید تعجب کنید که چرا جت هیتر برقی را بعنوان یکی از سیستم های گرمایشی برای سالن های مرغداری معرفی کرده ایم. بهتر است بدانید که این دستگاه ها همانند دیگر جت هیترهای فسیلی وسیله ای بسیار کارآمد برای تولید گرما هستند؛ بخصوص اینکه از لحاظ تولید دود و آلاینده، فاقد هر نوع گازهای سمی سوختی هستند. نکته اقتصادی این دستگاه ها برای دارندگان مرغداری این است که، تعرفه برق مصرفی برای اینگونه مشاغل کمتر بوده و لذا کاربرد جت هیترهای برقی توجیه پذیر می باشد. البته در صورتی که دارای لوله کشی گاز شهری هستید، اولویت شما همان سوخت خواهد بود و برای مواقع خاص یا موارد اضطراری می‌توانید از جت هیترهای برقی استفاده کنید. همچنین با توجه به کاربرد و کارآیی جت هیترها، قیمت جت هیتر برقی مرغداری را نباید با انواع گازی یا دوگانه سوز مقایسه نمود.

محض اطلاع به عرضتان می رسانیم که گروه ماشین سازی هیمورا یکی از تولید کنندگان عمده جت هیترهای برقی در مدل های مختلف، بویژه نوع سه فاز مجهز به ترموستات سه حالته و بدون ترموستات سه حالته می باشد. اگر چنانچه تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد این تجهیزات بدست آورید، لطفا به این لینک مراجعه کنید.

سیستم گرمایشی موضعی 

این روش گرمایش، یکی از سیستم های کاربردی در واحدهای پرورش مرغ بوده که اجزای آن شامل چتر مادر مصنوعی، چهارچوب، بخش تولید کننده حرارت و قلاب مخصوص آویز می‌باشد. این سیستم گرمایشی با سوخت فسیلی کار کرده و متناسب با سوخت مصرفی در مدل های گازسوز، گازوئیل سوز و برقی قابل تولید است. اغلب مادر مصنوعی ها را در سطح سالن قرار داده و چتر دستگاه همانند یک صفحه تابشی گرما به مرغ و جوجه ها می رسد. این مدل از سیستم گرمایشی مرغداری در مقایسه با سیستم هایی که کل سالن را گرم می کنند، مقرون به صرفه بوده و از اتلاف بیشتر گرما ممانعت به عمل می آورند. انتخاب مادر مصنوعی براساس سوخت رایج و در دسترس، نوع سالن مرغداری، میزان عایق بندی سالن و نوع تهویه آن و … انجام می شود.

راهکارهایی برای حفظ گرما در مرغداری و صرفه جویی در مصرف سوخت

  • عایق بندی همه دیوارها و سقف سالن مرغداری، از عوامل مهمی است که در حفظ حرارت محیط موثر بوده و از اتلاف حرارت پیشگیری می کند. این عامل در کاهش مصرف سوخت نیز تاثیرگذار است.
  • بهتر است کاربر تمامی درزهای سالن مرغداری را بررسی نموده و در صورتی که متوجه خروج هوای گرم شد، آن را مسدود کند تا گرمای تولیدی توسط سیستم گرمایشی مرغداری، خارج نشده و سوخت زیادی مصرف نشود.
  • باید از وجود تهویه هوای مناسب در سالن مرغداری مطمئن شد.
  • سیستم گرمایشی کاربردی بهتره از نوع دودکش دار بوده و اگر دودکش کاربردی از نوع دوجداره باشد، دستگاه عملکرد بهتری خواهد داشت؛ چراکه از طریق یکی از جداره ها اکسیژن تامین شده و از طریق جداره دیگر، آلایندها به بیرون منتقل می گردد. بنابراین راندمان حرارتی افزایش خواهد یافت.
  • سرویس هیتر بصورت فصلی الزامی است؛ البته اگر از قبل هیتر مرغداری داشته اید، این مرحله را باید انجام دهید. در غیر این صورت هیتر جدید نیازی به سرویس دهی ندارد.
  • برای تنظیم اتوماتیک دما و جلوگیری از افزایش بیش از حد آن، می توان در بخش های مختلف سالن، از ترموستات محیطی استفاده کرد. در واقع از طریق ترموستات محیطی، می توان حداقل و حداکثر میزان دمای دلخواه را انتخاب کرد تا میزان دما در همان محدوده باقی بماند.
سیستم گرمایش مرغداری
سیستم گرمایش مرغداری

خصوصیات مناسب ترین سیستم گرمایش مرغداری

  • یک سیستم گرمایشی مرغداری مناسب، باید راندمان حرارتی بالایی داشته باشد.
  • حرارت تولیدی توسط سیستم حرارتی مرغداری، باید بصورت یکنواخت به محیط منتقل گردد.
  • گرمای تولیدی از سیستم های حرارتی قابلیت مدیریت کردن را داشته باشد.
  • اتلاف سوخت کمی داشته و بتوانند تمام آن را به گرما تبدیل کنند.
  • سیستم های حرارتی مورد استفاده در مرغداری ها، باید دارای قطعات مصرفی باشند تا در زمان نیاز، به راحتی بتوان آنها را تعمیر و یا تعویض نمود.
  • قابلیت حمل و جابجایی سیستم های گرمایش مرغداری بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا احتمالاً گاهی نیاز به جابجایی دستگاه و انتقال آن به محل دیگر باشد.
  • در صورت کوچک بودن محیط مرغداری، باید دستگاهی انتخاب کرد که فضای زیادی اشغال نکند. برای محیط هایی با مساحت پایین، بهتر است از هیتر تابشی لوله ای یا جت هیترها در حالت آویز از سقف استفاده شود.
  • این سیستم ها باید با سیستم تهویه سالن مرغداری، قابل تطبیق باشند.

نکاتی که باید به آن توجه کنید!!

  • بهتر است سیستم تهویه سالن مرغداری، در بخش بالا نصب گردد؛ این عامل سبب ورود هوای سرد و اختلاط آن با هوای گرم انتقال یافته به بالا شده و منجر به تولید هوای مطبوع تری در محیط خواهد شد.
  • در صورتی که هیتر مرغداری از نوع گازسوز باشد، باید احتمال قطعی گاز را نیز در نظر گرفت. بنابراین وجود کپسول گاز به تعداد مناسب در سالن مرغداری امری الزامیست. البته در دستگاه های حرارتی گازوئیلی و دوگانه سوز، نیازی به کپسول گاز نیست و وجود مخزن نگهداری گازوئیل کافیست.
  • سیستم های حرارتی دوگانه سوز در مرغداری ها کارایی بیشتری دارند، زیرا در صورت قطعی احتمالی گاز، به راحتی می توان گازوئیل را جایگزین گاز شهری کرد. همچنین این سیستم گرمایشی مرغداری ، گزینه ای مناسب برای استفاده در مناطقی هستند که هنوز گازکشی نشده است.

نتیجه گیری

در این مقاله اطلاعاتی جامع از بهترین سیستم های گرمایشی مرغداری ارائه شده است، همچنین دستگاه هایی معرفی شده که می ‌توانند گرمایش موردنیاز مرغداری را به بهترین شکل تامین کنند. شما می توانید مطابق با فضای مرغداری و ابعاد آن، نوع و ظرفیت هیتر موردنظر را انتخاب کنید. همانطور که در این متن گفته شد، بهترین سیستم های حرارتی برای این فضاها شامل: کوره هوای گرم، هیتر تابشی لوله ای و جت هیتر (گازی، گازوئیلی، دوگانه سوز و برقی) است که هر کدام ظرفیت های مختلفی دارند. در صورت بزرگ بودن فضای مرغداری، بهتر است از کوره هوای گرم استفاده شود که قدرت حرارتی بالایی دارد.

اما اگر محیط مرغداری با محدودیت فضا مواجه است، هیترهای تابشی و جت هیترها مناسب ترند؛ زیرا هیترهای تابشی بصورت دیواری نصب می گردند و جت هیترها را نیز می توان بصورت آویز از سقف استفاده کرد. سیستم های جت هیتر بدلیل مجهز بودن به فن دمنده گرمایش محیط را بصورت پرتابی تامین می کنند. همچنین برخی از این دستگاه ها دودکش دارند، که آلاینده های ناشی از سوخت، از طریق دودکش از محیط خارج می شوند؛ در نتیجه سطح ایمنی (به لحاظ آلودگی هوا) افزایش می یابد. البته برخی از جت هیترها بصورت بدون دودکش طراحی شده اند که در این حالت می توان از نوع فقط گازی در سالن هایی که تهویه مناسبی دارند، استفاده کرد. در هر شرایطی باید سالن مرغداری، به هنگام استفاده از تجهیزات گرمایشی تهویه مناسبی داشته و میزان مصرف سوخت دستگاه به صرفه باشد.

دقت دقت!!

در پایان این مقاله یادآوری می کنم که گروه صنعتی هیمورا سازنده کلیه تجهیزات گرمایشی می باشد که در مقاله معرفی شده است. همچنین برای دریافت اطلاعات کامل از مشخصات فنی و دیگر موارد لازم درباره سیستم های گرمایشی می توانید به همراه قیمت آنها و البته قیمت جت هیتر برقی مرغداری را از کارشناسان هیمورا دریافت نمایید.

(Visited 103 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *