کولر آبی صنعتی

کولر صنعتی سانتریفیوژی

معرفی کولرهای صنعتی سانتریفیوژی

کولرهای صنعتی آبی از سری تجهیزات برودتی پرکاربردی هستند که وجود مزیت های فراوان در آنها باعث شده در بخش های صنعتی و نیمه صنعتی کاربرد بالایی داشته باشند. این سیستم ها در دو مدل کولر فن سانتریفیوژی و کولر فن آکسیال تولید می شوند. کولرهای صنعتی با فن سانتریفیوژی بدلیل قدرت بالا در تولید هوای خنک، دوام و ماندگاری بالا و همچنین با داشتن قابلیت کانال کشی، بیش از دیگر کولرهای صنعتی کاربرد دارند. در این نوع کولر آبی صنعتی از پدهای سلولزی استفاده شده است که دارای مزیت های بسیاری بوده و میزان هوای خنک تولید شده توسط آنها بسیار بیشتر از نوع پوشالی می باشد. در این متن قصد داریم در مورد این تجهیزات برودتی و قطعاتی که در ساخت آنها بکار رفته توضیحاتی را برای آشنایی بیشتر شما ارائه دهیم.

کولر آبی صنعتی
کولر آبی صنعتی

قطعات استفاده شده در ساخت کولر آبی سانتریفیوژی

بدنه

بدنه کولر، محفظه ای فلزی است که تمامی قطعات و تجهیزاتی که در ساخت آن استفاده شده را در بر گرفته است. بدنه این سیستم های برودتی بایستی بگونه ای باشد که استحکام و دوام بالایی در برابر شرایط محیطی متغیر داشته و زنگ زدگی و پوسیدگی در آن ایجاد نشود. ورق های گالوانیزه از متریال های بادوامی هستند که جهت ساخت این کولرها بکار رفته اند. این ورق ها برای اینکه دوام بالایی داشته باشند با استفاده از رنگ الکترواستاتیک کوره ای پوشش داده شده اند.

الکتروموتور

الکتروموتور کولر صنعتی سلولزی که به آن دینام کولر نیز گفته می شود، قطعه ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. موتور، قلب کولر به شمار می رود؛ چراکه فن کولر صنعتی سانتریفیوژی قدرت خود را از الکتروموتور دریافت می کند.

پمپ آب کولر آبی صنعتی

وظیفه انتقال آب از کف کولر (تشتک آب) به پدهای سلولزی بر عهده پمپ است. چگونگی عملکرد پمپ بدین صورت است که با روشن شدن کولر، شروع به کار کرده و با مکش آب باعث خیس شدن کامل پدهای سلولزی می شود. این قطعه از کلیدی ترین اجزای کولر سلولزی آبی به شمار می رود.

پدهای سلولزی (Cellulose Cooling Pads)

پدهای سلولزی با کارآمدترین تکنیک ها تولید شده اند تا کارآیی بالایی داشته باشند. این پدها در سیستم های سرمایشی مانند کولرهای آبی کاربرد دارند. برای ساخت پدهای سلولزی از ورق های کاغذی موسوم به کرافت استفاده شده است. این ورق ها بصورت منسجم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و بدلیل نوع متریال و چیدمانی که دارند، مقاومت بالایی در برابر باد و تغییرات محیطی داشته و دفرمه نمی شوند. این پدها قدرت جذب آب بیشتری دارند و این امر موجب می شود تولید هوای خنک به مراتب بهتر و بیشتری انجام شود.

فن سانتریفیوژی

فن سانتریفیوژی که به آن فن گریز از مرکز (Centrifugal Fans) نیز گفته می شود، سرعت و حجم جریان هوا را با استفاده از ایمپلرهایی (تیغه های فن) که در ساختار آنها وجود دارد، افزایش می دهند. فن با استفاده از تسمه به الکتروموتور متصل شده و با دریافت قدرت از آن شروع به چرخش و انتقال هوای خنک به اطراف می کند. فن های سانتریفیوژی با نام فن های حجم ثابت نیز شناخته می شوند؛ زیرا با سرعت ثابت، حجم ثابتی از هوا را به جریان می اندازند. قدرت فن و الکتروموتور یکی از موارد تاثیرگذار در قیمت کولر آبی صنعتی است.

فلوتر مکانیکی کولر آبی فن سانتریفیوژی

آب این کولرها بصورت خودکار و با استفاده از فلوتر انجام می گیرد. فلوتر در کف کولر قرار دارد و زمانی که مقدار آب از حد استاندارد کاهش یابد، شیر آب را بصورت اتوماتیکی باز و آب کولر را تامین می کند. وجود این قطعه مهم در ساختار این کولرها باعث تاثیر در قیمت کولر صنعتی سانتریفیوژی شده است.

شیلنگ های ورود و خروج آب

در کولر آبی سلولزی از چند شیلنگ به منظور خروج و ورود آب استفاده شده است.

کولر آبی صنعتی
کولر آبی صنعتی

انواع فن سانتریفیوژی

فن سانتریفیوژ گریز از مرکز با پروانه شعاعی

این نوع فن جریان هوای چندان چشمگیری را ایجاد نمی کند، اما فشار هوا در آن بسیار بالا است. این موضوع باعث استفاده از این نوع فن در محیط هایی صنعتی که مقدار گرد و خاک و رطوبت در آن بیشتر باشد، شده است.

فن سانتریفیوژ فوروارد (فن گریز از مرکز با پروانه خم به جلو)

در ساخت این نوع فن از تیغه های منحنی و خمیده استفاده شده که به سمت جلو بر روی پروانه قرار گرفته اند. این جای گیری تیغه ها باعث شده تا فشار جابجایی هوا در این فن ها معمولی باشد. از فن سانتریفیوژی فوروارد در سیستم های تهویه استفاده می کنند.

فن سانتریفیوژ بکوارد (فن گریز از مرکز با پروانه خم به عقب) کولر سانتریفیوژی

این فن برعکس فن های فوروارد بوده و مزیت های بیشماری نسبت به آنها دارد. فن بکوارد باعث ایجاد هوایی با فشار بالا می شود و این قابلیت را دارد که حجم بالایی از هوا را ایجاد کند. از مزیت های اصلی فن بکوارد، صدای کم و کارایی بالای آن می باشد.

فن سانتریفیوژی ایرفول

آخرین مدل از فن های سانتریفیوژی، فن ایرفویل است که بیشترین کارایی را نسبت به دیگر مدل ها دارد. سرعت این فن بیشتر از فن های فوروارد بوده و می توانند فشار استاتیکی بالایی را تحمل کنند. از فن های ایرفویل اغلب در سیستم های تهویه عمومی استفاده می شود؛ زیرا مقاومت ساختاری خوبی دارند.

نوع دیگری از فن ها با نام فن های آکسیال نیز وجود دارد که از نظر ساختار و عملکرد با فن های سانتریفیوژی تفاوت دارد و هیمورا در ساخت کولرهای صنعتی آکسیال خود از این مدل فن ها استفاده می کند؛ شما می توانید در صورت علاقه مندی به این لینک مراجعه کنید.

کولر آبی صنعتی
کولر آبی صنعتی

این کولر آبی سلولزی چگونه سرمایش لازم در محیط را تامین می کند؟

همانگونه که در ابتدای متن گفته شد، کولر آبی فن سانتریفیوژی دارای قدرت پرتاب باد بالایی بوده و مناسب برای مکان هایی است که به کانال کشی نیاز دارند. کولر صنعتی آبی متشکل از یک فن است که خود شامل تیغه های متصل به یک چرخ می باشد. همانطور که در بالا مشاهده کردید، تیغه فن های سانتریفیوژی در سه حالت مختلف تولید می شوند.

چگونگی خنک سازی محیط با استفاده از کولر آبی سلولزی بدین صورت انجام می گیرد که فلوتر مکانیکی در ابتدا باعث پر شدن آب در کف کولر می شود. پمپ با مکش آب، آن را به پدهای سلولزی منتقل کرده و آنها را مرطوب یا خیس می کند. از ویژگی های بسیار مهم پدهای سلولزی این است که قدرت جذب آب در آنها بسیار بالا بوده و این امر باعث تولید هوای خنک زیادی در محیط می گردد. موتور کولر آبی صنعتی با استفاده از تسمه به فن متصل شده و زمانی که روشن می شود، قدرت خود را به فن منتقل کرده و آن را می چرخاند. فن سانتریفیوژی، هوای خنک شده بوسیله پدهای سلولزی را به داخل کانال های انتقال هوا هدایت کرده و موجب کاهش دمای محیط و خنک شدن آن می شود.

معایب کولرهای آبی سانتریفیوژی

  • از این کولرها تنها می توان در مکان هایی استفاده کرد که نیاز به کانال کشی دارند.

مزایای کولر سانتریفیوژی

  • هزینه نگهداری و تعمیر این تجهیزات برودتی کم بوده و از جمله سیستم های با صرفه اقتصادی بالا به شمار می روند.
  • مجهز به پدهای سلولزی با قدرت جذب آب بالا
  • این کولرها دارای دوام و عمر بالایی بوده و این امر باعث استفاده بیشتر از این سیستم نسبت به دیگر کولرها شده است.
  • توانایی و قدرت بالا در تولید جریان هوا
  • نصب و راه اندازی بسیار ساده و آسان
  • فن سانتریفیوژی در کولر آبی صنعتی از متریال های بادوام و سبک ساخته شده و امکان نظافت آن وجود دارد.
  • در محیط های خورنده (Corrosive Environment) و فرسایشی (Erosive Environment) استفاده از این کولرها به صرفه تر است.
  • قابل استفاده در کارگاه ها، کارخانجات، ورزشگاه ها، سینماها و …
  • تولید دستگاه همراه با یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش

بررسی اقتصادی این کولرهای آبی صنعتی

با توجه به مزایای اشاره شده در قسمت قبل برای کولر صنعتی سانتریفیوژی، این دستگاه دلایل اقتصادی هم جهت خرید دارد. از جمله دلایل توجیه اقتصادی این دستگاه ها می توان به این موارد اشاره کرد. این کولرها ساخته شده از ورق های گالوانیزه به همراه پوششی از رنگ الکترواستاتیک هستند که دوام و ماندگاری آنها را افزایش داده است. وجود فلوتر مکانیکی جهت پر شدن اتوماتیک آب داخل مخزن دستگاه و همچنین استفاده از پد سلولزی بدلیل مزایای فراوان آن مانند: عمر بالا، جذب آب بیشتر، امکان رسوب زدایی، عدم وجود باکتری در آن، توزیع یکنواخت آب در پدها، وزن کم و استحکام بالا، باعث علاقه مندی بیشتر مشتریان برای خرید این سیستم ها شده است. محدوده عملکرد وسیع این سیستم های برودتی و امکان استفاده از آنها برای محیط هایی که نیاز به کانال کشی دارند، باعث شده این کولرها در رده دستگاه های باصرفه اقتصادی قرار بگیرند.

کولر آبی صنعتی
کولر آبی صنعتی

نکات مهم در مورد خرید کولر صنعتی آبی سانتریفیوژی

استفاده از کولرهای صنعتی راهکاری متداول برای خنک سازی و تهویه هوا در محیط های مختلف است. از این سیستم ها در هر فضایی اعم از صنعتی، نیمه صنعتی و حتی مسکونی (ظرفیت های پایین) استفاده می کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه گردد، انتخاب سیستم مناسب با ویژگی هایی هماهنگ با نیازهای مکانی است که باید در آنجا نصب شود. به چند پارامتر اساسی در ادامه اشاره شده است:

  • اولین مورد انتخاب سیستم متناسب با نیاز محیط است. در وهله اول باید بدانید که چه دستگاهی با شرایط محیطی مکانی که می خواهید کولر را در آنجا نصب کنید، هماهنگی دارد؛ برای مثال در مناطق گرم و خشک باید از سیستمی استفاده شود که باعث ایجاد رطوبت در هوا شود.
  • کولر آبی صنعتی سانتریفیوژی معمولا در مکان هایی نصب می شود که نیاز به کانال کشی دارد. بنابراین به این نکته نیز باید توجه کنید که آیا امکان کانال کشی در محیط وجود دارد یا نه. برای نمونه از کولرهای آکسیال نمی توان در منازل مسکونی، اداره جات و … استفاده کرد؛ چرا که در این سیستم ها از کانال کشی استفاده نمی شود.
  • اگر می خواهید کولری را خریداری نمایید که کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشد، بهترین کار توجه به پوشالی و سلولزی بودن آن است. کولرهایی که دارای پدهای سلولزی هستند، مصرف آب کمتری دارند و آب در این پدها جذب شده و باعث می شود سرمای زیادی در محیط تولید گردد.
  • توجه به ظرفیت دستگاه از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد. اگر فضایی که می خواهید کولر را در آنجا نصب کنید کوچک است، نباید از تجهیزی استفاده کنید که ظرفیت بالایی داشته باشد؛ این امر باعث افزایش در مصرف انرژی می شود. بنابراین باید سیستمی انتخاب شود که متناسب با متراژ محیط باشد.
کولر آبی صنعتی
کولر آبی صنعتی

چگونگی مشاوره و خرید کولرهای صنعتی سانتریفیوژی

مشاوره قبل از خرید مهم ترین قدم برای داشتن انتخابی به جا و شایسته است. تجهیزات صنعتی بدلیل پیچیدگی و ساختار پیشرفته ای که دارند باید با شناخت قبلی انتخاب شوند. شما با مشاوره و دریافت راهنمایی های لازم می توانید دستگاه کولر صنعتی سانتریفیوژی را که مدنظر دارید، خریداری نمایید. گروه صنعتی هیمورا از تولیدکنندگان تجهیزات صنعتی در کشور است و به منظور جلب رضایت مشتریان خود آماده ارائه مشاوره در مورد تمامی محصولات خود می باشد. در خصوص اطلاع از قیمت و نحوه خرید کولر آبی صنعتی مناسب محیط خود می توانید با استفاده از شماره هایی که در این سایت درج شده با مشاورین ما تماس گرفته و سوالات خود در مورد این سیستم ها را بپرسید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

کولر آبی صنعتی
کولر آبی صنعتی

جدول مشخصات فنی

ظرفیت های دستگاه

11 هزار تا 75 هزار
null

گارانتی

یک سال
null

جنس بدنه این کولر آبی صنعتی

گالوانیزه ضدزنگ
null

پدهای سلولزی

دارد
null

نیاز به کانال کشی

دارد
null

سوالات متداول

آیا پدهای سلولزی کولرهای صنعتی سانتریفیوژی نیز مانند پوشال نیاز به تعویض دارند؟

پدهای سلولزی برخلاف پوشال ها عمر بالایی دارند و امکان شستشوی آنها وجود دارد. البته شاید در طولانی مدت نیاز به تعویض داشته باشند و این زمانی انجام می گیرد که پدها در هم پیچیده شوند.

(Visited 67 times, 1 visits today)

کولرهای صنعتی سانتریفیوژی چه ظرفیت هایی دارند؟

این کولرهای صنعتی همانند نوع آکسیال در ظرفیت های 11000 تا 75000 تولید می شوند.

(Visited 67 times, 1 visits today)

آیا این امکان وجود دارد که در زمان نصب کولرهای سانتریفیوژی کانال کشی نکرد؟

خیر. این سیستم ها بدون کانال چندان کاربردی ندارند. مگر اینکه فضای شما محدود به یک سالن بزرگ بوده و دیگر نیاز نداشته باشید، هوای خنک را به جای دیگر انتقال دهید.

(Visited 67 times, 1 visits today)

پد استفاده شده در کولرهای سانتریفیوژی، آیا مانند پوشال برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند، ضرر دارد؟

خیر. برخلاف پوشال ها که بر روی آنها گردوغبار و میکروب جمع می شود در پدهای سلولزی چنین اتفاقی نمی افتد و با خیال راحت می توانید از آنها استفاده کنید.

(Visited 67 times, 1 visits today)
(Visited 67 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *