دستگاه هموژنایزر شیر

هموژنایزر تک هد

هموژنایزر چگونه دستگاهی است؟

هموژنایزرها (Homogenizer) از تجهیزات لبنیاتی صنعتی هستند که وظیفه همگن سازی شیر و مواد دیگر را بر عهده دارند. دستگاه هموژنایزر شیر باعث یکنواخت شدن چربی شیر شده و این امر موجب افزایش کیفیت آن می شود؛ در نتیجه استفاده از این دستگاه، امکان نفوذ یا تجمع باکتری ها در داخل شیر به کمترین میزان خود می رسد. شیر از آنجا که جزء پرکاربردترین مواد غذایی به شمار می رود، در صنعت لبنیاتی نیز دارای جایگاه بسیار مهمی است و از آن جهت تولید محصولات لبنیاتی مختلفی استفاده می کنند. دستگاه های هموژنایزر با افزایش کیفیت شیر آن را برای تولید فرآورده های لبنی آماده می نمایند.

گروه ماشین سازی هیمورا از طراحان و سازندگان دستگاه های هموژنایزر است و در ساخت آنها تمام تلاش خود را کرده تا بتواند با شناخت نیاز بازار بهترین دستگاه هموژنایزر را در اختیار کاربران قرار دهد. مهم ترین ویژگی که در مورد این دستگاه ها می توان ذکر کرد، استفاده از آلیاژ استیل در ساخت آنهاست که باعث شده دوام و ماندگاری بسیار بالایی داشته باشند. دستگاه هموژنایزر صنعتی هیمورا در دو مدل تک هد و دو هد ساخته شده که از نظر کاربری، با یکدیگر تفاوت هایی دارند. مدل های تک هد تنها برای همگن سازی مواد رقیق مانند شیر و مدل های دو هد برای هموژنیزاسیون هم مواد رقیق و هم مواد غلیظ مانند مایع بستنی استفاده می شوند که ما در این مطلب قصد داریم به بررسی کلی نوع تک هد این دستگاه ها بپردازیم.

دستگاه هموژنایزر شیر
دستگاه هموژنایزر شیر

قطعات دستگاه هموژنیزه شیر تک هد

بدنه دستگاه

در تجهیزات لبنیاتی، بدنه دستگاه دارای اهمیت بسیار بالایی است و اینکه از چه متریال هایی در ساخت آن استفاده شود، بسیار حائز اهمیت می باشد. بدنه هموژنایزرهای تک هد هیمورا با استفاده از استیل ضدزنگ ساخته شده اند و این امر دوام و ماندگاری آنها را بصورت قابل ملاحظه ای افزایش داده است. توجه داشته باشید که رعایت بهداشت بدنه تجهیزات لبنیاتی تاثیر مستقیمی در تولید ماده لبنی دارد. گفتنی است که نوع متریال استفاده شده برای ساخت بدنه در قیمت دستگاه هموژن شیر تاثیر دارد.

هد

مهم ترین بخش هموژنایزرها، هد آنها است و با توجه به این قطعه، هموژنایزرها را به دو گروه هموژنایزرهای تک هد و دو هد تقسیم بندی می کنند. هد بخشی از این تجهیزات است که عمل هموژنیزاسیون در آن انجام می گیرد. این دستگاه ها از نوع فشار بالا می باشند و مجهز به پیستون های رفت و برگشتی هستند؛ این پیستون ها باعث می شوند تا شیر با فشار بالا از هد عبور کرده و مولکول های چربی آن بشکند.

فلکه تنظیم

فلکه تنظیم در این دستگاه هموژنیزه به منظور تنظیم غلظت شیر مورد استفاده قرار می گیرد.

گیج فشار

گیج فشار یا مانومتر، قطعه ای است که بر روی بدنه دستگاه های فوق نصب می گردد و میزان فشار را به نمایش می گذارد. از آنجا که اساس کار این دستگاه ها اعمال فشار بر روی مایعات است، وجود مانومتر بسیار حائز اهمیت می باشد.

بخش ورودی

برای وارد کردن شیر به داخل مخزن دستگاه هموژنایزر شیر، بخشی مجزا به نام بخش ورودی وجود دارد که بر روی بدنه تعبیه شده است.

بخش خروجی

به غیر از بخش ورودی، یک عدد خروجی نیز بر روی بدنه این دستگاه وجود دارد که شیر یا مایع هموژنیزه شده از آن خارج می شود.

پمپ

دستگاه هموژنایزر تک هد هیمورا مجهز به پمپ است که مکش مواد به داخل هموژنایزر را انجام می دهد. توان و قدرت بالایی که این پمپ دارد، بسیار بالا بوده و باعث می شود عمل انتقال با سرعت انجام گیرد.

تابلو فرمان

به منظور کنترل عملکرد این تجهیزات مهم لبنیاتی بخشی تحت عنوان تابلو برق بر روی آن تعبیه شده که تمامی کلیدهای کاربردی دستگاه اعم از کلید روشن و خاموش، کلید صفر و یک کارکرد پمپ و کلید حالت اتوماتیک و دستی بر روی آن قرار دارند. کاربر با استفاده از این تابلو خیلی راحت می تواند، تنظیمات لازم برای عملکرد صحیح دستگاه هموژنایزر شیر را اعمال کند.

پایه ها

هموژنایزرهای هیمورا در ظرفیت های بالایی تولید می شوند و به همین دلیل دارای وزن زیادی هستند. برای اینکه حمل و جابجایی این دستگاه ها راحت باشد از پایه های چرخ دار در زیر آنها استفاده کرده اند. این پایه ها مجهز به ترمز بوده و باعث ثابت و محکم شدن دستگاه در محلی که مستقر شده می شوند.

دستگاه هموژنایزر شیر
دستگاه هموژنایزر شیر

عملکرد دستگاه هموژنایزر به چه صورتی است؟

شروع استفاده از هموژنایزر تک هد با استقرار آن در محل موردنظر آغاز می گردد. پروسه آماده سازی شیر برای فرآیند هموژنیزاسیون، با جمع آوری شیر از دامداری ها آغاز شده و به لبنیاتی ها کشیده می شود. شیری که درون دستگاه شیرسردکن نگهداری شده است، در ابتدا با استفاده از دستگاه های پاستوریزه کننده، پاستوریزه شده و سپس به داخل هموژنایزر انتقال می یابد. جهت انجام این کار از بخش ورودی دستگاه استفاده می شود.

با روشن شدن دستگاه هموژنایزر شیر، پمپ شروع به مکش شیر به بخش هموژنیزاسیون می کند. شیر بوسیله پیستون هایی که در این بخش قرار دارد با فشار زیادی از مجرای کوچک عبور می کند و ذرات چربی موجود داخل شیر به ذرات ریز شکسته شده و عملیات همگن سازی انجام می گیرد. این دستگاه ها دارای یک فلکه هستند که وظیفه تنظیم غلظت شیر را بر عهده دارد. از ویژگی های بسیار مهم این هموژنایزرهای سیلندری این است که کیفیت شیر را بدون کمترین تغییر در رنگ و طعم آن بالا می برند؛ بطور کلی هموژنیزاسیون یک فرآیند مکانیکی است که باعث کاهش در قطر و افزایش تعداد گلبول های چربی در سطح شیر می شود. این چربی ها با عبور از یک دهانه ریز که همان هد است به ذرات بسیار ریز تبدیل شده و در داخل شیر بصورت یکنواخت پخش می شوند.

معایب دستگاه هموژنایزر شیر تک هد

  • غیرقابل استفاده برای مایعات غلیظ
  • تعمیر و نگهداری بالای دستگاه

مزایای هموژنایزرهای تک هد

  • قابل استفاده برای هموژنیزه کردن مایعات رقیق از جمله شیر
  • قابلیت کارکرد بصورت دستی و اتوماتیک
  • ساخت تمامی بخش های در تماس با شیر از استیل مورد تایید وزارت بهداشت
  • ساخت بدنه دستگاه هموژنایزر شیر با استفاده از استیل ضدزنگ
  • مجهز به تابلو کنترلی جهت راحتی کار با دستگاه
  • دارای پایه های چرخ دار
  • استفاده از قطعات باکیفیت و استاندارد
  • امکان تولید در ظرفیت های متنوع
  • دارای یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش

بررسی اقتصادی دستگاه هموژن شیر تک هد هیمورا

در حال حاضر بدلیل وجود استانداردهای تولید و کیفیت، ساخت تجهیزات لبنیاتی با رعایت اصول بهداشتی انجام می گیرد و در ساخت آنها از بهترین قطعات استفاده می کنند. هموژنایزرهای هیمورا در ظرفیت های متفاوت و در دو مدل تک هد و دو هد قابل تولید هستند. تمامی بخش هایی از این دستگاه ها که در تماس با شیر قرار دارند، از استیل ضدزنگ ساخته شده اند؛ این امر تاثیر مستقیمی در افزایش دوام و ماندگاری این تجهیزات می گذارد. ساخت هموژنایزرهای گروه صنعتی هیمورا با بهره گیری از تکنولوژی نوین انجام گرفته و این قابلیت در آنها وجود دارد که کاربر بتواند دستگاه را هم بصورت دستی و هم بصورت خودکار کنترل کند. تمامی این موارد ذکر شده باعث افزایش صرفه اقتصادی این تجهیزات لبنیاتی می گردد.

دستگاه هموژنایزر شیر
دستگاه هموژنایزر شیر

انواع هموژنایزرهای تولیدی هیمورا

همان گونه که در بالا نیز گفته شد، هموژنایزرها از سری تجهیزات لبنیاتی هستند که از آنها به منظور همگن سازی شیر و دیگر مایعات استفاده می کنند. این دستگاه ها در مدل ها و ظرفیت های متنوعی در بازار وجود دارند و به دو صورت تک هد و دو هد طراحی و ساخته شده اند. گروه صنعتی هیمورا از سازندگان بزرگ این تجهیزات لبنیاتی بوده و از ظرفیت 200 لیتر تا 7 تن آنها را تولید کرده است. مدل های دو هد بگونه ای ساخته شده اند که در صورت نیاز کاربر به راحتی می تواند آن را در حالت تک هد نیز استفاده کند.

هموژنایزرهای تک هد برای مایعات با غلظت پایین کاربرد دارند و از مدل های دو هد به منظور همگن سازی مایعات با غلظت بالا و پایین استفاده می کنند. فشار کاری نوع تک هد برابر با 150 بار بوده و دو هدها فشاری حدود 200 بار دارند. هموژنایزرهای تک هد و دو هد هیمورا با استفاده از برق تک فاز و سه فاز کار می کنند و کاربر این امکان را دارد که با توجه به شرایطش دستگاه هموژنیزه خود را انتخاب نماید. البته دستگاه های هموژنایزر از نظر عملکرد نیز با یکدیگر فرق دارند و به دو نوع سیلندری و میکسری تقسیم می شوند؛ در ادامه به بررسی تفاوت های این دو نوع هموژنایزر می پردازیم.

دستگاه هموژنایزر شیر
دستگاه هموژنایزر شیر

معرفی و مقایسه هموژنایزر میکسری و سیلندری

با توجه به مطالبی که گفته شد، هموژنایزرها از نظر نوع عملکردی که دارند در دو حالت میکسری و سیلندری ساخته شده اند. این دو دستگاه علاوه بر شیوه کارکرد، از نظر قطعاتی که در ساخت آنها استفاده شده نیز با یکدیگر دارای تفاوت هایی هستند.

هموژنایزرهای سیلندری

هموژنایزرهای تک هد و دو هد، سیلندری هستند و با استفاده از پیستون، مایعات مختلف را هموژنیزه می کنند. در این دستگاه ها از پمپ فشار بالا و قطعه هد به منظور هموژن کننده، استفاده شده است. پمپ پیستونی با فشار بالا و با مصرف انرژی الکتریکی کار می کند. نیروی موتور در این سیستم ها با استفاده از تسمه و قرقره و همچنین از طریق جعبه دنده به میل لنگ و از آنجا نیز با حرکات رفت و برگشتی به پیستون ها منتقل می گردد. فشار پمپ پیستونی مثبت بوده و می توان با تغییر سرعت موتور و یا اندازه قرقره ها، ظرفیت آن را تغییر داد.

هموژنایزر میکسری

یکی از روش های اقتصادی برای تولید امولسیون یا سوسپانسیون هایی با غلظت متفاوت، استفاده از هموژنایزرهای میکسری می باشد. هموژنایزرهای میکسری با توجه به مکانیزم روتور-استاتور کار می کنند و مجهز به میکسری هستند که عمل همگن سازی را انجام می دهد. این دستگاه ها از قسمت هایی همانند نازل های CIP، پمپ خلاء، سایت گلس و انواع اتصالات و شیرآلات تشکیل شده است.

قابل ذکر است که این مدل از هموژنایزرها برای محصولاتی بکار برده می شوند که باید کاملا استریل بوده یا نیاز به استریل شدن دارند. لذا هموژنایزر روتاری این دستگاه ها دارای ساختار استریل بوده و بدلیل اینکه دارای کف مخروطی هستند، سیرکوله و تخلیه کامل مواد در آنها به راحتی انجام می گیرد. این امر همچنین باعث می شود کاربر بتواند به راحتی دستگاه را مورد شستشو قرار دهد. لازم به ذکر است که این هموژنایزرها دارای یک سیستم خلاء هستند که باعث ورود مواد خشک و مایع به داخل مخزن میکسردار می شود. مصرف انرژی در این دستگاه ها کم بوده و از جمله تجهیزات به صرفه هستند.

دستگاه هموژنایزر شیر
دستگاه هموژنایزر شیر

کاربرد دستگاه همگن ساز یا هموژنایزر

  • کارخانجات تولید محصولات غذایی
  • فروشگاه های عرضه محصولات لبنی
  • صنعت تولید محصولات آرایشی و بهداشتی
  • مراکز دارویی برای تولید انواع دارو و واکسن
  • آزمایشگاه ها
  • صنایع شیمیایی
  • مراکز پژوهشی و تحقیقاتی

مشاوره و راهنمای خرید دستگاه هموژنایزر تک هد هیمورا

مهمترین مسئله ای که در زمان خرید تجهیزات لبنیاتی به آن توجه می کنند، ساختار و نوع قطعاتی است که در ساخت آنها مورد استفاده قرار گرفته است، این امر در قیمت این تجهیزات و از جمله قیمت هموژنایزر حائز اهمیت است. هموژنایزرهای هیمورا از دستگاه های بسیار پیشرفته موجود در بازار هستند و تمامی قطعات آنها از کیفیت عالی برخوردار است. این دستگاه ها همه از نوع سیلندری بوده و قابلیت بسیار بالایی در هموژنیزه کردن مواد دارند.

شما اولین کاری که باید برای خرید این دستگاه ها انجام دهید، کسب اطلاعات لازم در مورد آنها و آشنایی با قطعات و عملکرد آنهاست. برای نیل به این هدف گروه ماشین سازی هیمورا راهکار عالی را در نظر گرفته و آن مشاوره رایگان با مشاورین حاضر در هیمورا است. شما می توانید با استفاده از شماره های درج شده در این سایت هر گونه سوال در مورد عملکرد، ویژگی و قیمت این دستگاه هموژنیزه شیر و بطور کلی تمامی دستگاه ها داشته باشید را مطرح و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دستگاه هموژنایزر شیر
دستگاه هموژنایزر شیر

جدول مشخصات فنی

قابلیت هموژنیزه کردن

مایعات با غلظت پایین
null

امکان جابجایی

دارد / با چرخ
null

قابلیت سفارشی سازی

دارد
null

گارانتی

یک سال
null

جنس بدنه دستگاه هموژنایزر

استیل ضدزنگ
null

مانومتر

دارد
null

فشار کاری دستگاه

150 بار
null

پمپ استیل مکشی

دارد
null

سوالات متداول

آیا امکان کنترل غلظت محصول نهایی در دستگاه هموژنایزر تک هد وجود دارد؟

بله. با استفاده از فلکه تنظیم غلظت شما می توانید غلظت شیر و یا مایعات دیگر را تنظیم کنید.

(Visited 71 times, 1 visits today)

آیا افزایش فشار داخلی دستگاه هموژنایزر در عملکرد آن تاثیری خواهد داشت؟

بله. اگر فشار دستگاه بیشتر از حد استاندارد باشد باعث خراب شدن پمپ شده و در طولانی مدت کاهش عمر دستگاه را در پی دارد.

(Visited 71 times, 1 visits today)

برای تولید مایع بستنی، امکان استفاده از هموژنایزر تک هد وجود دارد؟

خیر. این دستگاه ها تنها برای هموژنیزه کردن مایعات رقیق کاربرد دارد، برای مایعات غلیظ باید از هموژنایزرهای دو هد استفاده کنید.

(Visited 71 times, 1 visits today)
(Visited 71 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *