دستگاه هموژنیزه

هموژنایزر دو هد

هموژنیزاسیون چیست؟ چرا باید از دستگاه هموژنیزه استفاده کنیم؟

از نظر بسیاری از مصرف کنندگان، جدا شدن فاز چربی شیر از سایر قسمت های آن ویژگی نامناسبی برای شیر به حساب می آید؛ به همین دلیل به هنگام استریلیزه کردن شیر حتماً آن را هموژنیزه نیز می کنند. هموژنیزه کردن فرآیند فیزیکی خاصی است که توسط هموژنایزر انجام می شود. در این فرآیند، دستگاه هموژنیزه بصورت فیزیکی گویچه های سازنده شیر را به قطعات نسبتاً کوچکتر خرد می کند؛ به عبارت دیگر در اثر عملکرد هموژنایزرها ذرات چربی شیر در اثر فشار به اندازه های ریزتر تقسیم خواهند شد. هموژنیزه کردن باعث افزایش ماندگاری و بهبود طعم شیر می شود.

درست است که وقتی، نام محصولات هموژنیزه می آید، اکثر افراد به یاد شیر و سایر محصولات لبنی می افتند؛ ولی حقیقت این است که از هموژنایزرها در صنایع مختلف، آزمایشگاه های علمی، مراکز دارویی و … نیز بصورت گسترده استفاده می کنند. امروزه هموژنایزرها در دو مدل میکسری و سیلندری طراحی و ساخته می شوند. نوع سیلندری هموژنایزرهای هیمورا در دو دسته هموژنایزرهای تک هد و دو هد تولید و به بازار عرضه شده اند که می توانند برای انواع مواد لبنی غلیظ و رقیق استفاده شوند؛ در این مورد در ادامه بطور کامل توضیح داده می شود. با ما تا پایان همراه باشید.

دستگاه هموژنیزه
دستگاه هموژنیزه

در مورد اجزای تشکیل دهنده دستگاه هموژن دو هد چه می دانید؟

بدنه

یکی از اصلی ترین قطعات تشکیل دهنده هموژنایزر بدنه آن است. با توجه به اینکه شیر درون هموژنایزر در مجاورت مستقیم مخزن دستگاه قرار دارد، بدنه آن از جنس استیل ضدزنگ ساخته شده است. استیل 304، از بهترین گریدهای استیل برای مواد غذایی و لبنی است که در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد؛ به همین دلیل این گرید استیل مورد تایید وزارت بهداشت و درمان می باشد.

هدهای دستگاه

هدها در واقع اصلی ترین بخش دستگاه هموژنایزر شیر هستند که ذرات چربی شیر داخل آنها شکسته می شود. هر هد از یک لوله مخصوص تشکیل شده است که در انتهای آن یک قطعه توپر از جنس تنگستن قرار دارد. هدها از جنس استیل ساخته شده اند و در برابر فشار، سایش یا فرسودگی کاملاً مقاوم می باشند.

فلکه تنظیم

در قسمت بالای هد دستگاه هموژنیزه، فلکه مخصوصی تعبیه شده است که می توانید با کمک آن با توجه به نیاز خود بصورت تقریبی اندازه شکسته شدن ذرات چربی شیر را کنترل کنید. ناگفته نماند که تعداد فلکه های تنظیم هر هموژنایزر با تعداد هدهای آن برابر است؛ یعنی هموژنایزرهای دو هد، دو عدد فلکه تنظیم دارند.

لوله ورودی و خروجی شیر

برای افزایش راحتی کار با هموژنایزرهای صنعتی، لوله ورودی این تجهیزات به پمپ باکیفیت و قدرتمندی مجهز شده است که می تواند شیر را به داخل دستگاه بمکد. خروج شیر هموژنیزه شده نیز از طریق لوله خروجی دستگاه صورت می گیرد. برای رعایت نکات بهداشتی، لوله ورود و خروج شیر این تجهیزات از جنس استیل ساخته شده است.

پمپ

پمپ یکی دیگر از قطعات بکار رفته در ساختار هموژنایزرها است که قدرت آن در میزان بازدهی دستگاه تاثیر فراوانی دارد. همچنین به لحاظ رعایت بهداشت شیر و مواد دیگر، پمپ دستگاه از جنس استیل مرغوب ساخته می شود.

پنل کنترل

پنل کنترل رابط بین هموژنایزر و اپراتور است. شما با کمک این پنل کنترل می توانید قسمت های مختلف دستگاه، از جمله هدها، پمپ و … را کنترل کنید. ناگفته نماند که شما از طریق این پنل قادرید، دستگاه را بر روی دو حالت دستی و یا اتوماتیک نیز تنظیم کنید.

فشارسنج

بر روی دستگاه هموژن، یک فشارسنج یا مانومتر نصب شده است که بوسیله آن می توان میزان فشار داخل دستگاه را تحت نظر گرفت. فشارسنجی که بر روی این دستگاه نصب می شود بصورت عقربه ای است. در ضمن فشار کاری هموژنایزر معمولاً  150 الی 250 بار می باشد.

پایه ها

هر دو مدل دستگاه هموژنیزه تک هد و دو هد به پایه های چرخ داری مجهز شده اند که به راحتی می توان این تجهیزات را جابجا کرد. در ضمن برای حفظ امنیت دستگاه و کاربران آن، چرخ های این دستگاه بصورت قفل دار ساخته شده اند تا بتوانید، دستگاه را در محل موردنظر خود ثابت کنید.

دستگاه هموژنیزه
دستگاه هموژنیزه

اطلاعاتی جالب درباره شیوه عملکرد دستگاه هموژنیزه

هموژنایزرها حدود یک قرن پیش برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفتند. با پیشرفت صنعت این تجهیزات بصورت تک مرحله ای و یا دو مرحله ای طراحی شده و با نام های هموژنایزر تک هد و دو هد شناخته می شوند. درست است که هموژنایزرها تجهیزات پیشرفته و مدرنی هستند، ولی شیوه کار ساده و واضحی دارند. اولین مرحله کارکرد این دستگاه، پمپ آن است که شیر را با فشار بالا به درون هد پمپاژ کرده و باعث می شود تا ذرات چربی شیر در برخورد با قطعات درون هد خرد شده و بصورت یکنواخت درون شیر پخش شوند.

اصلی ترین قطعه ای که باعث شکسته شدن ذرات چربی شیر می شود، قطعه توپری از جنس کربور تنگستن است. شیر پمپاژ شده، با فشار بالا صفحه توپر درون هد را به سمت عقب هل داده و در اثر این فشار امکان هموژنیزه شدن شیر را فراهم می کند. هموژنایزرهای تک هد این فرآیند را یک بار انجام می دهند؛ به همین دلیل با گذشت زمان ممکن است ذرات چربی شیر دوباره به یکدیگر پیوسته و فاز خامه را روی آن بوجود آورند. اما هموژنایزرهای دو مرحله ای شیر تازه را در دو مرحله جداگانه هموژنیزه می کنند. بنابراین حتی در طولانی مدت هم ذرات چربی بصورت خامه از شیر جدا نمی شوند.

مشکلاتی که با هموژنیزه کردن شیر ایجاد می شود

  • افزایش حساسیت شیر هموژنیزه شده به نور خورشید
  • حساسیت بیشتر به لیپولیز (هیدرولیز شدن لیپیدها)

مزایای استفاده از هموژنایزر دو هد هیمورا

  • ساخته شده از استیل ضدزنگ، با مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل محیطی
  • قابلیت تنظیم در دو حالت دستی یا اتوماتیک
  • مجهز به دو هد
  • توانایی تنظیم غلظت شیر برای هر یک از هدهای دستگاه بصورت جداگانه
  • مجهز به پمپ قدرتمند برای مکش شیر به داخل دستگاه
  • دارای پایه های مستحکم چرخدار جهت حمل و جابجایی
  • قابل تولید در دو حالت تک فاز و 3 فاز
  • امکان ساخت در ظرفیت های مختلف
  • قابلیت تنظیم آسان قسمت پنل کنترلی
  • توزیع یکنواخت چربی در تمام قسمت های شیر
  • جلوگیری از دو فاز شدن شیر و تشکیل سرشیر
  • بهبود طعم، مزه و رنگ شیر
  • دارای یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش

موارد کاربرد انواع هموژنایزر

  • در دامداری ها و دامپروری ها
  • کارخانه های تولید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی (خمیر دندان، کرم پودر، رنگ مو، اکسیدان و …)
  • در کارخانجات داروسازی
  • مراکز تحقیقاتی و پژوهشی (هر آزمایشگاهی که نیاز به کاهش اندازه ذرات دارد)
  • کارخانه ها و مراکز تولید بستنی
  • صنایع شیمیایی برای همگن سازی انواع محلول
  • کارگاه ها و کارخانه های تولید انواع فرآورده های لبنی
  • صنایع تولید انواع مواد غذایی که به یکنواخت سازی فرآورده نیاز دارند؛ مانند: انواع سس ها، طعم دهنده ها و …

آیا استفاده از هموژنایزرهای هیمورا صرفه اقتصادی دارد؟

صرفنظر از اینکه شما در کارگاه یا کارخانه خود چه فرآورده ای تولید می کنید، اگر می خواهید واحد تولیدی شما سودآور و دارای بازدهی بالا باشد، باید تجهیزات موردنیاز را از بین دستگاه های استانداردی که از نظر مصرف انرژی کم مصرف هستند، انتخاب کنید. اما چگونه می توان تشخیص داد که یک هموژنایزر ضمن داشتن توان کاری بالا، دارای مصرف بهینه نیز است؟ آیا به جز داشتن مصرف بهینه، تجهیزات صنعتی مقرون به صرفه، ویژگی های دیگری دارند؟ همانطور که می دانید هر دستگاه پیشرفته از قطعات مختلفی ساخته شده است. طبیعی است که هر چقدر قطعات تشکیل دهنده یک دستگاه مرغوب و باکیفیت باشد، آن دستگاه عملکرد بهتری خواهد داشت.

در این راستا گروه صنعتی هیمورا در ساخت هموژنایزرهای خود ضمن رعایت استانداردهای لازم، از قطعات باکیفیتی که دوام بالایی دارند، استفاده می کند. به این ترتیب شما با کمک این دستگاه می توانید شیر، مایه بستنی و … را با سرعت بالا هموژن کرده و با ایجاد بافتی یکنواخت در فرآورده، باعث بهبود کیفیت آن شوید. محصولات هموژنیزه شده معمولاً مشتریان بیشتری دارند؛ به همین دلیل استفاده از دستگاه هموژنیزه کننده می تواند، عامل افزایش میزان فروش و سود آوری شما شود. ناگفته نماند که هموژنایزر فقط ذرات چربی شیر را می شکند و هیچ تاثیری در میکروب زدایی و پاستوریزه کردن شیر ندارد. پس بهتر است قبل از اینکه شیر را هموژنیزه کنید، حتماً میکروارگانیسم های آن را با کمک دستگاه پاستوریزاتور، از بین برده و پاستوریزه نمایید.

دستگاه هموژنیزه
دستگاه هموژنیزه

آیا می توان خرید هموژنایزر را یک سرمایه گذاری در نظر گرفت؟

مسلماً هر هزینه ای که برای بهبود و گسترش کسب و کار و میزان درآمد خود انجام می دهید، یک سرمایه گذاری به حساب می آید. اگر کارگاه لبنی دارید، مطمئن باشید با خرید یک دستگاه هموژنیزه می توانید بر تعداد مشتریان خود بیافزایید. همانطور که پیش از این گفته شد شیر هموژنیزه شده، طعم مطبوع تر و لذیذتری داشته و در بین افراد از محبوبیت فراوانی برخوردار است. پس اگر شیر تولیدی خود را پس از پاستوریزه کردن، هموژنیزه کنید، ضمن بهبود کیفیت شیر تولیدی، تعداد رقیبانتان نیز کاهش خواهد یافت؛ چون تعداد محدودی از تولیدکنندگان فرآورده های لبنی، محصولات هموژنیزه تولید می کنند.

در ضمن چون قطعات بکار رفته در ساختار دستگاه هموژنیزه هیمورا همگی کیفیت و دوام بالایی دارند، هزینه نگهداری و تعمیر پایینی خواهند داشت؛ چون احتمال خراب شدن دستگاه کمتر است. با توجه به تمام موارد گفته شده می توان نتیجه گرفت که شما در مدت زمان نسبتاً کوتاه پس از پرداخت قیمت دستگاه هموژنیزه شیر دو هد یا تک هد هیمورا، به راحتی می توانید هزینه پرداختی را جبران کنید و به سوددهی برسید. پس می توان به جرات گفت که خرید هموژنایزر برای تولیدکنندگان انواع فرآورده های لبنی و بستنی سازی یک سرمایه گذاری بلند مدت، سودآور و مطمئن به حساب می آید.

با انواع مدل های دستگاه هموژنیزه هیمورا بیشتر آشنا شوید!

هموژنایزر تک هد

دستگاه هموژنیزه تک هد، چربی سازنده شیر را با فشار بالا در حدود 150 بار به قطعات کوچکتر می شکند. این دستگاه را می توان در ظرفیت های مختلف طراحی و تولید کرد که برای هموژنیزه کردن مایعات رقیقی مانند شیر، دوغ و … بسیار مناسب است. در بخش بالای این دستگاه تنها یک فلکه برای تنظیم غلظت مواد تعبیه شده است.

دستگاه هموژنیزه دو هد

هموژنایزر دو هد از لحاظ ساختار و عملکرد مشابه مدل تک هد است. این مدل هموژنایزر به جای یک هد به دو هد مجهز شده است. هر یک از این دو هد، یک فلکه مجزا دارند که با کمک هر فلکه می توانید غلظت مواد را در هر یک از هدها تنظیم کنید. هموژنایزرهای دو هد برای هموژن کردن مایعات نسبتاً غلیظ مانند مایه بستنی، خامه و دیگر مواد مشابه کارآمد می باشد.

دستگاه هموژنیزه
دستگاه هموژنیزه

هموژنایزر میکسری با هموژنایزر سیلندری چه تفاوتی دارد؟

دستگاه های هموژنیزه عموماً بصورت یکی از دو مدل میکسری یا سیلندری طراحی و تولید می شوند.

به هموژنایزرهای میکسری، روتور استاتور و یا میکسرهای با برش بالا نیز گفته می شود. این نوع هموژنایزرها، سرعت بالایی در هموژنیزه کردن دارند و با کمک آنها به راحتی می توان امولسیون و سوسپانسیون های پایدار ایجاد کرد. این هموژنایزرها معمولاً برای محصولاتی که باید استریل شوند، بکار می روند. قطعات اصلی هموژنایزرهای میکسری تشکیل یافته از پمپ هموژنایزر، مخزن اصلی، پمپ خلاء، شیرآلات و … است. هموژنایزرهای میکسری نسبت به مدل سیلندری ابعاد بزرگتری دارند و می توان از آنها بطور گسترده در صنایع مختلف استفاده کرد. از ظرفیت های پایین این هموژنایزرها معمولاً در آزمایشگاه ها استفاده می شود. ظرفیت های بالاتر نیز در کارخانجات بزرگ، صنایع غذایی، تولید مواد آرایشی و بهداشتی، داروسازی و دیگر صنایع، برای همگن سازی مواد مختلف کاربرد دارد.

هموژنایزرهای سیلندری بوسیله رفت و برگشت سیلندر، فشار بالایی ایجاد می کنند که باعث شکسته شدن ذرات شیر می شود. البته این هموژنایزرها، برای همگن سازی شیر و انواع فرآورده های لبنی مناسب تر هستند. دستگاه هموژنیزه سیلندری بر خلاف انواع میکسری، مخزن ندارد. این دستگاه تحت فشار بالا کار می کند و یکی از اصلی ترین قسمت های ساختار آن، لوله ورودی دستگاه است که مواد با فشار بالا از طریق آن به سمت هد منتقل می شود. این نوع از هموژنایزرها نیز در دو مدل تک هد و دو هد طراحی و ساخته می شوند. هد این دستگاه بصورت منفذ دار است که چربی های شیر هنگام عبور از آن شکسته شده و هموژنیزه می شوند. ناگفته نماند که هموژنایزرهای هیمورا از نوع سیلندری بوده و بصورت تک هد و دو هد قابل تولیدند.

دستگاه هموژنیزه
دستگاه هموژنیزه

قبل از خرید هموژنایزر این قسمت را بخوانید!

اگر می خواهید محصولات تولیدی کارگاه یا کارخانه لبنی خود را تنوع داده و بیشتر کنید، خرید هموژنایزر می تواند، کار هوشمندانه ای باشد. همانگونه که گفته شد، از دستگاه هموژنیزه دو هد برای هموژنیزه کردن مایعات غلیظ استفاده می شود. با توجه به اینکه این دستگاه یک وسیله صنعتی است، پس هنگام انتخاب آن باید دقت کنید که دوام و عمر مفید بالایی داشته باشد. یکی از راه های تشخیص بادوام و مرغوب بودن یک دستگاه بررسی قطعات و اجزای سازنده آن است. ولی راه دیگری نیز برای تشخیص کیفیت یک دستگاه وجود دارد و آن دقت به برند سازنده دستگاه است. اما از کجا می توان فهمید یک شرکت معتبر است یا نه؟ خوب جواب این سوال نیز ساده است. آیا سازنده موردنظر شما تجهیزاتی که ساخته است را گارانتی می کند؟ تولیدکنندگان اگر از محصول تولیدی خود مطمئن باشند، حاضر به گارانتی کردن خواهند بود.

پس حتماً پیش از خرید دستگاه هموژنایزر انواع مایعات، از اینکه شرکت سازنده دستگاه حاضر است هموژنایزر تولیدی خود را گارانتی کند، مطمئن شوید. به یاد داشته باشید که همیشه این امکان وجود دارد که بعد از تحویل گرفتن دستگاه متوجه شوید که قسمتی از دستگاه ایراد دارد. در چنین شرایطی اگر دستگاه گارانتی داشته باشد، خیلی راحت می توانید از شرکت سازنده بخواهید در تعمیر آن به شما کمک کند. البته اگر می خواهید دستگاهی سودمند و درست بخرید، باید قیمت هموژنایزر را با سایر تجهیزات مشابه، مقایسه کنید. قیمت دستگاه هموژنایزر، متناسب با ظرفیت آن تعیین می شود. اگر می خواهید قیمت دستگاه هموژن شیر را بصورت دقیق بدست آورید؟ یا اگر فکر می کنید احتیاج دارید با کسی مشورت کنید، می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان هیمورا بهره مند شوید.

جدول مشخصات فنی

قابلیت هموژنیزه کردن

مایعات با غلظت بالا و پایین
null

امکان جابجایی

دارد / با چرخ
null

قابلیت سفارشی سازی

دارد
null

گارانتی

یک سال
null

جنس بدنه دستگاه هموژنایزر

استیل ضدزنگ
null

مانومتر

دارد
null

فشار کاری دستگاه

حدود 250 بار
null

پمپ استیل مکشی

دارد
null

سوالات متداول

آیا با هموژنایزر دو هد، می توان مایعات رقیق را هموژنیزه کرد؟

بله. شما با هموژنایزرهای دو هد می توانید هر دو نوع مایعات رقیق و غلیظ را هموژنیزه کنید.

(Visited 227 times, 1 visits today)

آیا هموژنایزرهای هیمورا گارانتی دارند؟

بله. تمامی تجهیزات تولیدی گروه صنعتی هیمورا یک سال گارانتی معتبر و ده سال خدمات پس از فروش دارند.

(Visited 227 times, 1 visits today)

آیا با این دستگاه می توان غلظت مواد را تنظیم کرد؟

بله. شما با کمک فلکه هایی که در بخش بالای دستگاه وجود دارد، به راحتی می توانید حدوداً اندازه شکسته شدن چربی شیر و میزان غلظت مواد را تنظیم کنید.

(Visited 227 times, 1 visits today)

برق مصرفی این هموژنایزرها تک فاز است یا سه فاز؟

گروه صنعتی هیمورا قادر است انواع مدل های هموژنایزرها را در ظرفیت های مختلف بصورت تک فاز و یا سه فاز سفارشی سازی کند.

(Visited 227 times, 1 visits today)
(Visited 227 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *