پاتیل پخت شیر

پاتیل پخت معمولی گازی

پاتیل پخت شیر چیست؟

امروزه افزایش میزان جمعیت و نیاز به تولید مواد غذایی در حجم انبوه، باعث شده، تغییرات عمده ای در نحوه تولید انواع فرآورده های لبنی صورت بگیرد. همچنین پیشرفت فناوری در عرصه های صنعتی، طراحی و ساخت تجهیزات متنوع را سرعت بخشیده است که عاملی موثر در تولید و نگهداری راحت انواع این محصولات می باشد. همانطور که می دانید شیر ماده اولیه تولید تمام محصولات لبنی است؛ به همین دلیل تجهیزاتی که در مراحل پخت و فرآوری شیر به کار می روند، جایگاه ویژه ای در صنعت لبنیات دارند. در این میان پاتیل پخت شیر دستگاه مخصوصی است که برای پختن شیرخام و از بین بردن میکروارگانیسم های موجود در آن توسط حرارت کاربرد دارد.

پاتیل های قدیمی در واقع دیگ های ساده ای بودند که بصورت مستقیم حرارت را به شیر منتقل می کردند؛ از این رو این پاتیل ها بازدهی کمی داشتند و باعث می شدند مقدار قابل توجهی از شیر اولیه به خاطر تبخیر شدن زیاد و حتی سر رفتن شیر به هدر برود. امروزه پاتیل های قدیمی مورد تایید وزارت بهداشت نیستند؛ چون با توجه به انتقال حرارت مستقیم به ماده در حال پخت، تمامی میکروب ها از بین نمی رود. اما پاتیل های امروزی به شکل دو جداره ساخته شده و حرارت را بصورت غیر مستقیم به شیرخام منتقل می کنند. این تجهیزات بازدهی بالایی داشته و در ظرفیت های متفاوتی تولید می شوند تا تولید کنندگان عزیز بتوانند با توجه به نیاز خود و مساحت کارگاه و شیر اولیه ای که در اختیار دارند، پاتیل پخت شیر مناسب را انتخاب و تهیه کنند.

در این صفحه، توضیحات جامع و کلی در مورد پاتیل های پخت شیر گازی، ساختار و نحوه استفاده از آنها بیان کرده ایم؛ پس اگر مایلید در مورد این تجهیزات اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه باشید.

پاتیل پخت شیر
پاتیل پخت شیر

قطعات تشکیل دهنده پاتیل های پخت شیر گازی

دیگ پخت

دیگ پخت یا مخزن دستگاه پاتیل پخت شیر در ارتباط مستقیم با شیر بوده و به همین دلیل باید از متریال های بهداشتی و  قابل شستشو ساخته شود. شرکت هیمورا دیواره دیگ پخت پاتیل های خود را از جنس استیل 304 می سازد. این گرید استیل بهداشتی، در برابر زنگ زدگی و سایر عوامل محیطی بسیار مقاوم می باشد. ناگفته نماند که مخزن پاتیل های پخت شیر هیمورا بصورت 2 جداره ساخته می شود.

مشعل

گرمای موردنیاز پاتیل پخت شیر توسط شعله ای که در قسمت تحتانی این دستگاه ها تعبیه شده است، تامین می شود. اندازه شعله دستگاه با توجه به حجم و ظرفیت پاتیل پخت شیر انتخاب می شود؛ در ضمن این دستگاه از گاز شهری که در اکثر مناطق به راحتی در دسترس بوده و نسبت به سایر سوخت ها، هزینه به صرفه تری دارد، استفاده می کند.

واسط حرارتی

پاتیل ها حرارت را بصورت غیر مستقیم به شیر منتقل می کنند. انتقال غیر مستقیم حرارت بوسیله روغن مخصوصی که در بین دو جداره دستگاه وجود دارد، انجام می گیرد. به این شکل که روغن حرارتی که در بین جداره های پاتیل وجود دارد، توسط شعله مشعل گرم شده و به واسطه آن دیواره داخلی دیگ پخت نیز گرم می شود؛ در نتیجه شیر درون مخزن بصورت کامل پخته خواهد شد.

ترمومتر

این قطعه ابزاری برای اندازه گیری دما بوده و از قطعات مهم در ساختار پاتیل های پخت شیر هیمورا می باشد. ترمومتر نصب شده در این پاتیل ها، مدل عقربه ای داشته و دارای سنسور دمایی است که در داخل مخزن قرار دارد. کاربر بوسیله ترمومتر هر لحظه می تواند، دمای داخل مخزن پخت پاتیل را کنترل کند.

همزن

برای جلوگیری از سر رفتن شیر و افزایش بازدهی پاتیل، یک همزن از جنس استیل 304 بر روی درب این دستگاه نصب شده است. همزن دستگاه با به گردش در آوردن شیر درون دیگ پخت، شرایطی را فراهم می آورد تا کل حجم شیر بطور یکنواخت در معرض حرارت قرار گرفته و به مرور پخته شود.

الکتروموتور

الکتروموتور قطعه ای است که از آن برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی استفاده می شود. کار الکتروموتور پاتیل های پخت شیر به حرکت درآوردن همزن دستگاه است. همانطور که می دانید الکتروموتورها برای عملکرد خود از انرژی الکتریکی استفاده می کنند.

شیر تخلیه کلاجی

برای اینکه بتوان مایعات درون پاتیل پخت شیر را به سرعت و راحت تخلیه کرد، این دستگاه ها به یک شیر تخلیه مجهز شده اند. ناگفته نماند که وجود شیر تخلیه باعث شده است که عمل خالی کردن مخزن و شستشوی دیگ پخت شیر بسیار راحت تر انجام شود.

درب لولایی

در قسمت بالایی مخزن یک درب لولایی تعبیه شده است تا از ورود آلودگی ها به درون مخزن جلوگیری کند. الکتروموتور پاتیل های پخت شیر بر روی درب مخزن نصب می شود. در واقع درب این دستگاه ها از دو قسمت که توسط لولاهای مخصوصی به یکدیگر نصب شده اند، تشکیل شده است؛ بگونه ای که در این دستگاه ها نیمی از درب دستگاه، ثابت بوده و قسمت دیگر آن بصورت لولایی باز و بسته می شود. بر روی بخش ثابت درب دستگاه، الکتروموتور همزن نصب شده و از درب لولایی برای پر کردن یا شستشوی دیگ پخت استفاده می شود.

پاتیل پخت شیر
پاتیل پخت شیر

آیا می دانید دستگاه پخت شیر چگونه کار می کند؟

شیرخام ماده ای بسیار فساد پذیری است و بصورت طبیعی از همان لحظه دوشیده شدن میکروارگانیسم های متنوعی درون خود دارد که می ‌توانند طی چند ساعت آن را بطور کامل فاسد کنند. یکی از اولین و بهترین راه های پیشگیری از فاسد شدن شیر، پختن آن است. پاتیل های پخت شیر نیز برای پختن شیر در حجم بالا طراحی و تولید شده اند. از پاتیل پخت شیر بیشتر در کارگاه‌ های تولید فرآورده های لبنی، دامپروری ها و مراکزی که با شیر تازه سر و کار دارند، استفاده می شود. این تجهیزات به یک شعله متناسب با ابعاد و ظرفیت دستگاه مجهز شده اند.

شیوه کار با پاتیل شیرجوش بسیار آسان بوده و نیاز به آموزش خاصی ندارد. برای استفاده از دستگاه، ابتدا باید آن را در محل مناسب نصب کرده و پس از شستن مخزن، شیر را درون آن ریخته و درب دیگ را ببندید. سپس شعله زیر دیگ پخت را روشن کنید تا دمای روغن حرارتی مخصوص که بین دو جداره مخزن وجود دارد، به مرور افزایش یابد. در ضمن همزن را نیز روشن کنید تا شیر درون مخزن را به حرکت در آورد. روغن بین جداره های پاتیل به عنوان واسط حرارتی عمل کرده و گرمای شعله را بصورت یکنواخت به دیواره های داخلی دیگ پخت منتقل می کند؛ به این ترتیب شیر درون مخزن در مجاورت دیواره ها گرم شده و پخته می شود. در نهایت با کمک شیر کلاجی، شیر پخته شده را به درون مخزن دستگاه پرکن یا هر دستگاه یا ظرف دیگری که می خواهید، تخلیه کنید.

نکات برجسته دستگاه پخت شیر گازی

  • تا سال ها می توانید از این دستگاه برای پختن شیر در حجم زیاد استفاده کنید.
  • در هر موقعیت جغرافیایی و درهر فضایی می توان این دستگاه ها را نصب کرد.
  • در ظرفیت های مختلف طراحی و عرضه شده اند؛ به همین دلیل شما می توانید ظرفیت پاتیل پخت شیر دامداری و لبنیاتی خود را متناسب با نیاز و ماده اولیه ای که در اختیار دارید، انتخاب کنید.
  • می توانید شیر یا هر مایع دیگری را تا دمای 95 الی 100 درجه سانتیگراد بپزید.
  • همزمان با پخته شدن مواد درون مخزن، محتویات توسط همزن ترکیب می شوند که احتمال ته گرفتن یا سوختن فرآورده به صفر می رسد.
  • پایه های مقاوم پاتیل ها بگونه ای طراحی شده اند که ضمن کمک به انتقال بهتر و سریع تر گرما، کاربری آنها را راحت تر کرده و باعث می شود دستگاه از زمین فاصله مناسبی داشته باشد.

آیا خرید دستگاه پخت شیر توجیه اقتصادی دارد؟

با کمی دقت در محیط پیرامون و بخصوص در برنامه هایی که مختص کودکان و مادران ساخته می شوند، می توانید متوجه شوید که عادت نوشیدن شیر و مصرف فرآورده های لبنی از کودکی تبلیغ می شود؛ به همین دلیل اگر اقدام به خرید تجهیزات لبنی بادوام کنید، می توانید بدون هیچ مشکل و نگرانی تا سال ها مواد لبنی تولیدی خود را به بازار عرضه کرده و کسب درآمد کنید. دستگاه های پاتیل شیرجوش نیز جزو تجهیزات پرکاربردی هستند که می توان از آنها برای پختن انواع مایعات مانند شیر و … در حجم بالا استفاده کرد.

در این راستا گروه صنعتی هیمورا در ساخت جداره داخلی و جداره بیرونی دستگاه پاتیل پخت شیر گازی خود از استیل استفاده می کند تا دستگاه ضمن داشتن دوام بالا، تاییدیه وزارت بهداشت را نیز داشته باشد؛ لذا شما می توانید تا سال ها با خیال راحت از این دستگاه برای تولید انواع فرآورده های لبنی و یا پختن شیر و مایعات استفاده کنید؛ در ضمن چون مشعل پاتیل پخت شیر متناسب با ظرفیت و ابعاد این دستگاه است، مصرف سوخت بهینه ای دارد. با توجه به اینکه طول عمر مفید شیر با پختن آن تا چندین ساعت افزایش می یابد؛ به همین دلیل خرید پاتیل برای گاوداری ها، کارگاه های تولید فرآورده های لبنی و سایر مراکز دیگر اقدامی هوشمندانه و و یک سرمایه گذاری پر سود به حساب می آید.

پاتیل پخت شیر
پاتیل پخت شیر

پروسس تانک دستگاهی دیگر برای پخت شیر

پروسس تانک ها جزء تجهیزات لبنی هستند که موارد کاربردی زیادی دارند. از پروسس تانک ها می توان در پروسه تولید فرآورده های لبنی مختلفی مانند ماست، سرشیر، کشک، مایه بستنی و همچنین پختن و پاستوریزه کردن شیر استفاده کرد. کار با پروسس تانک ها نیز همانند مخزن پخت شیر بسیار آسان است. البته این دستگاه تفاوت های فاحشی با پاتیل دارد؛ به عنوان مثال مخزن پروسس تانک ها از 3 جداره مجزا تشکیل شده و گرمای لازم برای پخت شیر توسط آب گرم پکیج تامین می شود. با توجه به وجود همزن در این دستگاه ها نیز، حرارت بصورت یکنواخت در کل سطح شیر پخش می شود.

یکی از مهم ترین ویژگی های پروسس تانک ها این است که می توان حرارت دیگ پخت را با کمک تنظیم دمای پکیج کنترل کنید. در ضمن ورودی جداره پروسس تانک را می توان به کولینگ تاور متصل کرد و از برودت آن برای نگهداری فرآورده های لبنی استفاده کرد. به این ترتیب با کمک پروسس تانک ها بعد از پختن شیر می توانید پکیج را جدا کرده و کولینگ تاور را به دستگاه وصل کرده و شیر پاستوریزه تولید کنید. در کل اگر به دستگاهی احتیاج دارید که بتوانید با آن فقط شیر را بپزید، پاتیل پخت شیر برای شما مناسب تر است.

پاتیل پخت شیر
پاتیل پخت شیر

مقایسه پاتیل پخت شیر با پروسس تانک

هر دو دستگاه پاتیل پخت شیر گازی و پروسس تانک برای پختن انواع مایعات مانند شیر با کمک حرارت غیر مستقیم مناسب هستند. اصلی ترین تفاوت این دو دستگاه در توانایی ایجاد سرمایش آنهاست؛ به عبارت دیگر چون می توان پروسس تانک را به یک کولینگ تاور متصل کرد، بعد از پختن شیر می توانید دمای آن را کاهش دهید و با کمک آن شیر پاستوریزه یا مایه بستنی، سرشیر و یا کشک تولید کنید. اما پاتیل پخت شیر فقط مختص پختن مایعات است و نمی توان با کمک آن شیر را پاستوریزه کرد.

البته این دو دستگاه تفاوت های دیگری هم دارند؛ به عنوان مثال گرمای لازم برای عملکرد پروسس تانک توسط پکیج های زمینی دوگانه سوز تامین شده و در آن آب نقش واسط حرارتی را بازی می کند. اما در پاتیل ها گرمای لازم برای پخت شیر توسط شعله دستگاه تامین شده و واسطه حرارتی آنها روغن مخصوص است. در ضمن پروسس تانک ها از سه جداره مجزا تشکیل شده و عایق پشم سنگ در آنها به کار می رود. در حالیکه پاتیل پخت شیر دامداری فقط 2 جداره مجزا دارد و حد فاصل بین دو جداره پاتیل توسط روغن حرارتی مخصوص پر شده است. در حالت کلی می توان گفت پاتیل های پخت شیر، عملکرد محدودی دارند و با آنها می توان تنها مایعات مختلف را پخت. در حالیکه با پروسس تانک ها علاوه بر پخت می توان فرآورده های متنوعی را نیز تولید کرد.

البته این را هم در نظر بگیرید که با خرید پاتیل پخت گازی نیازی به دستگاه گرمایشی مجزا نبوده و تنها با مشعل گازی تعبیه شده در دستگاه امکان پخت و انتقال حرارت فراهم است؛ در حالیکه در کنار پروسس تانک باید حتما یک دستگاه گرمایش مجزا مانند پکیج وجود داشته باشد.

پاتیل پخت شیر
پاتیل پخت شیر

پیش از انتخاب و خرید پاتیل پخت شیر به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پیش از انتخاب یا خرید یک پاتیل باید به تعدادی از نکات و ویژگی های این تجهیزات دقت کنید تا بتوانید یک پاتیل مناسب و با صرفه اقتصادی بالا را انتخاب نمایید. اولین چیزی که هنگام خرید یک پاتیل باید در نظر بگیرید، جنس مخزن آن است. به یاد داشته باشید که مخزن پاتیل مستقیماً با شیر و سایر مواد غذایی در تماس قرار می گیرد؛ پس باید دستگاهی را که از متریال های بهداشتی ساخته شده و شستشوی آنها به راحتی امکانپذیر است، انتخاب کنید. به همین دلیل گفته می شود که استیل مناسب ترین گزینه برای ساخت مخزن پاتیل هاست.

پیش از خرید پاتیل، باید به قدرت الکتروموتور آنها نیز توجه کنید؛ چون الکتروموتور نیروی لازم برای حرکت همزن را تامین می کند. در صورتیکه از پاتیل برای پخت رب استفاده می کنید، الکتروموتور کاربردی باید قوی تر در نظر گرفته شود. مورد دیگری که باید به آن توجه کرد، سوخت و سیستم حرارتی دستگاه است. همانطور که می دانید در حال حاضر ارزان ترین و در دسترس ترین سوخت ایران، گاز شهری است. پس اگر به گاز شهری دسترسی دارید، بهتر است پاتیلی را انتخاب کنید که از گاز شهری استفاده می کند؛ هیمورا تولید کننده دستگاه های پخت شیر برقی نیز است که در لینک موردنظر قابل دسترسی است.

بعضی از مشتریان پیش از هر چیزی به قیمت پاتیل شیر توجه می کنند، اما به یاد داشته باشید که کیفیت قطعات سازنده دستگاه بسیار مهمتر از قیمت آن است؛ چون هیچ فایده ای ندارد که شما یک پاتیل بی کیفیت را با قیمت ارزان بخرید و بعد دو برابر قیمت پاتیل را خرج تعمیر و نگهداری آن کنید. در ضمن ناگفته نماند که شما برای دریافت قیمت پاتیل پخت شیر و نحوه خرید دستگاه می توانید با کارشناسان قسمت فروش هیمورا تماس بگیرید.

حالا نگاهی هم به پاتیل صادارتی هیمورا بندازید!!

پیش خودتون میگید این هم همون پاتیل پخت شیره؟ چه تفاوتی با بقیه داره؟ باید براتون بگم که این دستگاه تکمیل شدۀ پاتیل های پخت شیر می باشد و به لحاظ ساختاری کاملتر از آنها طراحی گردیده است. پاتیل صادارتی خود دارای مشعل وابسته دو مشعله بوده و مجهز به تابلو کنترلی است که بر روی آن ترمومتر دیجیتالی قرار دارد. همچنین مدل صادراتی به شکل پرتابل ساخته شده و برای جابجایی راحت آن را با پایه های چرخ دار طراحی کرده اند و در نهایت اینکه برای این مدل دودکش در نظر گرفته و تنوع ظرفیت در آن وجود دارد. بنابراین با توجه به توضیحات، می توان نیتجه گرفت که پاتیل پخت شیر صادراتی با تجهیزات کامل ساخته شده است.

پاتیل پخت شیر
پاتیل پخت شیر

جدول مشخصات فنی

نوع عایق بکار رفته

روغن حرارتی
null

تعداد جداره های دستگاه

دو جداره
null

مواد قابل پخت

شیر و سایر مایعات با غلظت مشابه
null

گارانتی

یک سال
null

جنس جداره داخلی پاتیل

استیل 304
null

جنس جداره بیرونی

استیل براق
null

انرژی مصرفی پاتیل پخت شیر

برق تکفاز و گاز
null

ترمومتر

دارد
null

سوالات متداول

آیا با کمک پاتیل نیز می توان شیر تازه را پاستوریزه کرد؟

خیر. پاتیل های پخت شیر فقط قابلیت حرارت دهی و پختن مایعات را دارند و با کمک آنها نمی توان شیر را پاستوریزه کرد.

(Visited 143 times, 1 visits today)

آیا با کمک پاتیل به جز پختن شیر، می توان مایعات دیگری را هم پخت؟

بله، با کمک پاتیل های پخت شیر، می توان فرآورده های دیگری را که غلظتی مشابه با غلظت شیر دارند، پخت و یا حرارت داد.

(Visited 143 times, 1 visits today)

آیا پاتیل پخت شیر سیستم گرمایشی دارد یا باید اجاق گاز متناسب با آن را جداگانه خریداری کنم؟

در قسمت زیرین پاتیل های پخت شیر هیمورا شعله متناسب با اندازه و ظرفیت دستگاه نصب شده است. به این ترتیب تنها کاری که شما قبل از متصل کردن شعله باید انجام دهید این است که ورودی شعله را به گاز متصل کنید.

(Visited 143 times, 1 visits today)

به نظر شما کدام یک از دو دستگاه پاتیل و پروسس تانک برای پخت شیر در کارگاه های لبنی مناسب تر هستند؟

دوست عزیز، اگر شما فقط می خواهید شیر تازه را برای مصارف مختلف بپزید، دستگاه پاتیل برای شما مناسب تر است. اما اگر بعد از پخت شیر قصد دارید آن را پاستوریزه کرده یا محصولات لبنی دیگری مانند مایه بستنی تولید کنید، باید از پروسس تانک ها استفاده کنید.

(Visited 143 times, 1 visits today)
(Visited 143 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *