دستگاه شیردوش گاو

شیردوش دو واحد دو مخزن هیمورا

شیردوش چیست؟

در عصر کنونی صنایع دامداری و دامپروری که به پرورش و نگهداری دام می پردازند، روند رو به رشدی داشته و نیاز به دستگاه های پیشرفته ای نظیر شیردوش دارند. حتماً می دانید دوشیدن دام به روش دستی، کاری بسیار سخت و زمانبر بوده و دام را دچار تنش و اضطراب می کند. در نتیجه مقدار زیادی شیر هدر رفته و میزان شیردهی دام کاهش می یابد. اما با یک شیردوش مناسب، نگرانی بابت این رفتار غیر طبیعی دام وجود ندارد؛ زیرا فرد شیردوش تنها باید لاینرها را به پستان دام وصل کند و بقیه عملیات بصورت اتوماتیک صورت می گیرد.

دستگاه شیردوش برقی گاو در دو حالت سیار و ثابت قابل تولید بوده که نوع سیار برای دامداری ها و دامپروری های کوچک با تعداد دام کمتر، مناسب است. اما نوع ثابت ابعاد بزرگتری داشته و مخصوص دامداری ها و دامپروری های بزرگ تر می باشد. جالب است بدانید شیردوش های سیار هیمورا، برای دوشیدن شیر انواع دام مانند بز، گوسفند، گاو، شتر، الاغ و … مناسب است، اما باید توجه نمود که لاینر و پولساتور متناسب با نوع دام انتخاب شود.

دستگاه شیردوش گاو
دستگاه شیردوش گاو

قطعات تشکیل دهنده دستگاه شیردوشی هیمورا

مخزن

معمولا دستگاه شیردوش برقی گاو هیمورا، بصورت تک مخزن و یا دو مخزن طراحی شده و برای هر مخزن، یک واحد جداگانه در نظر گرفته شده است. این مخازن بصورت درب دار طراحی شده اند و اتصالات و شیلنگ های انتقال شیر، به درب آنها وصل شده است.

لاینرها

لاینرها جزء حساس ترین بخش شیردوش برقی گاو هستند؛ زیرا مستقیماً با پستان دام در تماسند و اگر جنس آنها از لاستیک مرغوب و نرم نباشد، قطعاً آسیب جدی به پستان دام وارد خواهد شد. هیمورا لاینرهای کاربردی را از بهترین برند ترکیه انتخاب کرده که باکیفیت و انعطاف پذیرند. این لاینرها روی خرچنگی نصب می شوند. توجه کنید که هر دام لاینر مخصوص خود را داشته و باید آن را مطابق با نوع دامی که قصد دوشیدنش را دارید، انتخاب کرد.

خرچنگی

خرچنگی مختص نگهداری موقت شیر بوده که شیلنگ های انتقال شیر و لاینرها به آن وصل شده اند؛ البته شیر از طریق لوله های وکیوم مجزا به مخزن دستگاه منتقل می شود. خرچنگی دارای کاسه ای است که ذخیره گاه موقت شیر بوده و این بخش حالت شیشه ای داشته و یا از جنس پلاستیک شفاف می باشد.

موتور

موتور در شیر دوش برقی گاو، نقش مهمی را بر عهده داشته و وظیفه آن تامین خلاء برای پولساتور می باشد. این موتور از نوع موتوژن تبریز بوده که جزء موتورهای مطرح داخلی به حساب می آید.

پولساتور

پولساتور یا سیستم نبض ساز از دیگر قطعات اصلی دستگاه شیردوش گاو بوده که از نوع ENKA ترکیه است و سبب قطع و وصل خلاء بین لاینر و شل می شود تا مکندگی بصورت صحیح (حالت نبض زن) انجام شود. بنابراین در حین شیردوشی، گهگاهی استراحت صورت گرفته و به پستان دام فشار وارد نمی شود. پولساتور هر دام با دام دیگر متفاوت است، می پرسید چرا؟؟ دلیل آن را می توانید در مقاله « نقش پولساتور در شیردوش چیست؟ » جستجو کنید.

شیلنگ های رابط

شیلنگ ها در این دستگاه شیردوش گاو، انتقال دهنده شیر از پستان دام به سمت خرچنگی و سپس از خرچنگی به مخزن می باشند؛ بگونه ای که برای هر لاینر، یک شیلنگ مجزا در نظر گرفته شده است. از آنجایی که شیلنگ ها بی رنگ و شفاف هستند، به راحتی عبور شیر از آنها را می توان مشاهده کرد.

روغن دان

روغن دان از دیگر بخش های تشکیل دهنده شیردوش سیار هیمورا است که قبل از استفاده از دستگاه، باید آن را پر از روغن کرد. با روشن کردن شیردوش، روغن به سمت موتور هدایت می شود. بدین ترتیب روغن از موتور عبور نموده و بعد از مصرف به عنوان روغن سوخته به یک ظرف یا محفظه کوچک هدایت می شود. دود ناشی از روغن هم از طریق اگزوز دود خارج شده و دفع می گردد.

فشار سنج

در ساخت دستگاه شیردوش گاو از فشار سنج استفاده شده که میزان فشار را نشان می دهد؛ بگونه ای که بعد از روشن کردن شیردوش، اگر بر روی صفحه کوچک فشار سنج، عدد 0/4 نشان داده شد؛ یعنی دستگاه آماده دوشیدن است و وقت آن رسیده که لاینرها به پستان دام متصل شوند.

پایه ها

شیردوش های سیار هیمورا دارای پایه هایی هستند که کاربری دستگاه را آسان کرده اند. از دو عدد پایه چرخ دار در بخش جلوی دستگاه و دو عدد پایه ثابت در بخش پشت استفاده شده است؛ به همین دلیل در زمان استقرار، دستگاه بصورت ثابت و بدون حرکت در محل قرار می گیرد.

دستگاه شیردوش گاو
دستگاه شیردوش گاو

عملکرد این دستگاه شیردوش سیار

بعد از اینکه دستگاه شیردوش گاوداری صنعتی را در مکان موردنظر قرار دادید و آن را به برق متصل کردید. باید شیرهای خلاء که روی خرچنگی ها قرار دارند را ببندید و سپس شیردوش را روشن کنید، البته بهتر است از قبل دام ها را برای دوشیدن آماده و پستان های آنها را شسته و تمیز نمایید. با روشن شدن دستگاه شیردوش گاو، باید صبر کرد تا میزان فشار به 0/4 برسد. وقتی که فشار روی این عدد قرار گرفت، زمان اتصال لاینرها به پستان دام است.

بعد از اتصال لاینرها، عمل شیردوشی در حالت نبض دار (قطع و وصل های متوالی) آغاز می شود. با ابن کار، سیستم عصبی مجاری پستان دام ها تحریک شده و شیر از پستان دام خارج و از لاینر به سمت شیلنگ های انتقال هدایت می شود. شیر قبل از ورود به مخزن ها، بصورت موقت وارد خرچنگی می شود، سپس به سمت مخزن به جریان در می آید. بعد از اتمام شیردوشی، باید شیر خلاء را آزاد کرد تا فشار مکش به صفر رسیده و به راحتی بتوان لاینرها را از پستان دام جدا کرد.

معایب شیردوش

  • دستگاه شیردوش گاو با برق کار می کند، بنابراین با قطعی برق بلا استفاده می شود.
  • شیردوش های سیار با توجه به تعداد واحدها حداکثر 2 الی 4 دام را می توانند همزمان شیردوشی کنند. لذا برای دامداری های بزرگ مناسب نیستند.

مزیت های شیردوش سیار هیمورا

  • دارای موتور موتوژن برای ایجاد خلاء موردنیاز
  • مجهز به پولساتور یا سیستم نبض زن ساخت ترکیه، برای قطع و وصل پیاپی لاینرها
  • قابلیت تولید دستگاه شیردوش گاو در دو حالت نیمه روغنی و تمام روغنی
  • مجهز به محفظه روغن سوخته و اگزوز خروج دود
  • موثر در افزایش میزان تولید شیر در دام ها
  • وسیله ای مناسب برای دوشیدن هر نوع دام (با لاینرها و پولساتور مخصوص به هر دام)
  • مجهز به فشار سنج عقربه ای
  • قابلیت حمل و جابجایی آسان (بواسطه دو عدد پایه چرخ دار)
  • استفاده از لاینرهای مقاوم و مناسب (همراه با شل های استیل)

توجیه اقتصادی شیردوش برقی گاو هیمورا

دستگاه شیردوش گاو با قطعاتی باکیفیت طراحی شده و برخی از قطعات کاربردی در آن، از جمله پولساتور و لاینرها از بهترین برندهای ترکیه انتخاب شده اند. لاینرهای کاربردی از پلاستیک نرم تشکیل شده اند و با پستان دام سازگارند؛ به همین دلیل سبب ایجاد حساسیت و آسیب به پستان دام نمی شوند. از آنجایی که شیردوش ها در حفظ آرامش دام ها موثرند و آنها را با تنش مواجه نمی کنند، روز به روز به میزان شیردهی دام ها افزوده شده که به نفع دامدار است.

از سوی دیگر کار با این دستگاه بسیار آسان بوده و جهت راه اندازی آن، به فرد متخصص نیاز نیست. همچنین توسط آن، عملیات شیردوشی بصورت اتوماتیک اجرا می شود و کاربر تنها باید دستگاه را برای شیردوشی آماده نموده و لاینرها را به پستان دام وصل کند؛ بنابراین در هزینه های کارگری صرفه جویی می شود. قیمت دستگاه شیر دوش گاو با توجه به انتخاب قطعات و کیفیت و برند آنها، در مقایسه با دستگاه های مشابه بسیار مناسب است.

دسته بندی دستگاه های شیردوش دامی

دستگاه های شیردوش دامی، به دو دسته ثابت و سیار تقسیم شده اند. همانطور که گفته شد، نوع سیار در مواردی که به دوشیدن تعداد کم دام نیاز باشد، استفاده می شود و امکان جابجایی آن به راحتی وجود دارد. در عوض شیردوش های ثابت مخصوص دامداری ها و دامپروری های بزرگ هستند و برای نصب و راه اندازی آنها به فردی متخصص نیاز است؛ چراکه باید اصولی نصب گردند. شیردوش های ثابت عموما بصورت میلکومتردار، رکوردری و دیجیتالی طراحی می شوند که هر کدام ویژگی های بارز خود را دارند. تمامی شیردوش های ثابت، بصورت 8 واحد، 16 واحد و 24 و 32 واحد قابل ساخت هستند و امکان جابجایی آنها وجود ندارد. این شیردوش ها باید بواسطه اتصالات و لوله ها در مکان موردنظر نصب شوند.

دستگاه شیردوش گاو
دستگاه شیردوش گاو

نکات که قبل از شیردوشی، حین شیردوشی و بعد از شیردوشی دام باید رعایت گردد!!

قبل از شیردوشی

اولین کار تعیین محل دوشش شیر برای دام می باشد. بهتر است دامدارها یک مکان بهداشتی برای این کار در نظر بگیرند. قبل از ورود دام به محل شیردوشی و جلوگیری از وارد آمدن استرس به آن، دستگاه شیردوش را روشن کنید تا صدای آن حیوان را عصبی نکند. همچنین بهتر است ظرفیت یا واحدهای دستگاه شیردوشی را طوری انتخاب کنید که دام ها زیاد در انتظار دوشیده شدن نمانند. بهتر است کار شیردوشی توسط فردی انجام شود که بیشتر با دام ها آشنا بوده یا به اصطلاح دام ها او را بشناسند. در نهایت این که لازم است پستان دام را قبل از هر عملیاتی بطور کامل شسته و خشک کنند.

نکات مهم در حین شیردوشی

اتصال درست لاینرها به سر پستان دام، موضوعی حساس بوده و مانع از وارد آمدن فشار و استرس به حیوان می شود. همچنین در حین شیردوشی از رفتار ناهنجار و عصبی با دام خودداری کنید. همواره عملکرد صحیح پولساتور را چک کنید. بعد از پایان شیردوشی بهتر است سریعا، لاینرها را از سینه دام جدا کنید تا فشار اضافی به آنها وارد نشود.

بعد از شیردوشی

بعد از دوشیدن شیر دام، بدلیل باز بودن مجرای پستان، نباید اجازه داد دام تا نیم ساعت بخوابد؛ زیرا این عمل ممکن است سبب آلودگی این عضو و بیماری دام گردد. برای استفاده مجدد از دستگاه لازم است تا واحدهای شیردوشی شسته شده و سپس برای دام بعدی استفاده گردد تا به این طریق از انتقال احتمالی بیماری بین دام ها جلوگیری شود. شیردوشیده شده از دام ها را بهتر است در مکانی خنک و عاری از هر نوع گرد و غبار نگهداری کرد. البته جهت کاهش دمای شیر، بهتر است از دستگاه های شیرسردکن استفاده شود تا میزان بار میکروبی در آن کاهش یافته و فاسد نگردد؛ یکی از بهترین دستگاه های مناسب برای خنک سازی شیر در دامداری ها، دستگاه شیرسرد کن دو مخزن با سیستم سرمایشی قدرتمند است.

دستگاه شیردوش گاو
دستگاه شیردوش گاو

اهمیت انتخاب درست دستگاه شیردوشی و نکات مهم در خرید آن

انتخاب درست دستگاه شیردوشی اهمیت بالایی دارد؛ چون قرار است مدت زمانی طولانی از آن با بازدهی بالا استفاده شود. کیفیت ساخت شیردوش ها و قطعات کاربردی در آنها، در افزایش طول عمرشان موثر است. در واقع اگر انتخاب دستگاه شیردوش گاو (یا هر دام دیگری) درست نباشد، ممکن است لاینرها جنسی سفت و خشک داشته و پستان دام ها زخمی و سبب ایجاد تورم پستانی شود؛ از سوی دیگر احتمال اینکه شیر به خوبی دوشیده نشود، بالا خواهد بود. اگر قطعات کیفیت لازم را نداشته و غیراستاندارد باشند، ممکن است اندکی بعد از استفاده خراب شده و تعمیر آنها امکان پذیر نباشد.

اغلب شیردوش های غیراستاندارد، قدرت مکندگی پایینی داشته و انتقال شیر در آنها به درستی صورت نمی گیرد؛ بنابراین کاربر با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد و یا ممکن است سیستم نبض زن عمل نکند و فرآیند دوشیدن دام بی وقفه صورت گیرد؛ در نتیجه به مرور میزان شیردهی کاهش می یابد. لذا انتخاب تعداد واحدهای شیردوشی دستگاه، برند آن، ضمانت یا گارانتی، از عوامل موثر در یک انتخاب درست و مطمئن می باشد.

دستگاه شیردوش گاو
دستگاه شیردوش گاو

رابطه بیماری یا ناهنجاری بر اثر استفاده ناصحیح از شیردوش دام

در صورتی که کاربر به درستی از دستگاه شیردوش استفاده نکند، ممکن است میکروب های زیادی به پستان دام ها منتقل شده و سبب ایجاد بیماری و ناهنجاری در آنها گردد. همچنین ممکن است در نوک پستان دام ها، تغییر شکل ایجاد شده و شرایط مساعدی برای رشد و تکثیر عوامل بیماری زا فراهم شود. گاهی کاربر بعد از دوشیدن دام، لاینرها را بدون شستن برای دوشیدن سایر دام ها استفاده می کند، در این صورت احتمال انتقال بیماری از یک دام به دام دیگر بالا خواهد بود.

از دیگر عارضه هایی که ممکن است بر اثر عدم استفاده صحیح از دستگاه شیردوش ایجاد شود، تاول های خونی، ترک خوردگی و زخم و … در انتهای سرپستان ها است که ناهنجاری های پوستی و تکثیر موارد بیماری زا را به همراه دارد. گاهی ممکن است بصورت ناگهانی نوسان خلاء رخ دهد و حرکت رو به عقب هوا به درون پستان صورت گیرد، بدین ترتیب قطرات شیر آلوده از بیرون وارد سینوس پستانی دام می شود. دلیل نوسان خلاء می تواند لیز خوردن لاینرها باشد. در مواردی اتفاق افتاده که کاربر بدون آزاد کردن شیر خلاء، لاینرها را کشیده که در این حالت آسیبی جدی به پستان دام وارد می شود.

راهنمای خرید و مشاوره

دستگاه شیردوش گاو باید متناسب با دامداری یا دامپروری موردنظر باشد. همچنین دستگاه، باید نیاز کاربر به شیردوشی را به بهترین شکل تامین کند، بنابراین در خرید شیردوش گاو باید دقت کرد. گاهی کاربر بدون تحقیق اقدام به خرید شیردوش می کند و بعدها متوجه می شود، امکان استفاده از آن در مکان های مختلف وجود ندارد و نمی توان آن را جابجا کرد. در مواقعی مشتری بخاطر مناسب بودن قیمت شیردوش گاو، به کیفیت آن توجه نمی کند. پس مشاوره قبل از خرید امری الزامی بوده و باید اطلاعاتی جامع از دستگاه بدست آورد تا بتوان از آن سال های طولانی استفاده کرد.

محتوای فوق، راهنمای مناسبی برای هر خریداری است؛ چرا که تمام نکات بااهمیت در مورد شیردوشی و نیز خود دستگاه مورد بررسی قرار گرفته است. گروه ماشین سازی هیمورا، تمامی دستگاه ها از جمله شیردوش های سیار خود را بصورت استاندارد و با یکسال گارانتی قطعات، به بازار عرضه کرده است. پس بابت خرابی احتمالی قطعات، نگرانی وجود ندارد و اگر قطعه ای دارای نقص یا ایرادی باشد، به راحتی قطعه خراب با قطعه نو قابل تعویض است. اگر با مطالعه متن فوق، کاملاً توجیه نشده اید و یا سوالاتی در باب بهترین شیردوش گاو دارید، با شماره هایی که در پایین همین صفحه آورده شده تماس بگیرید تا تیم کارشناسی هیمورا، شما را کاملاً راهنمایی کنند.

دستگاه شیردوش گاو
دستگاه شیردوش گاو

جدول مشخصات فنی

امکان سفارشی سازی

دارد
null

گارانتی

یک سال
null

تعداد واحد شیردوشی

2 واحد
null

کشور سازنده پولساتور و لاینر

ترکیه
null

قابلیت جابجایی شیردوش

دارای چرخ
null

سوالاتی که شما پرسیده اید

از این شیردوش سیار می توان برای دوشیدن شیر بز هم استفاده کرد؟

بله. خوشبختانه شیردوش های هیمورا برای دوشیدن هر نوع دامی مناسبند، ولی باید لاینرها و پولساتور مخصوص دام موردنظر باشند.

(Visited 141 times, 1 visits today)

در دامداری های بزرگ می توان از شیردوش های سیار استفاده کرد؟

در مواردی از این دستگاه ها به عنوان سیستم های پشتیبان شیردوش های ثابت استفاده می شود.

(Visited 141 times, 1 visits today)

من یک شیردوش گرفتم، اما لاینرها با پستان گوسفند سازگار نیستند، دلیلش چه می تواند باشد؟

احتمالاً شما به جای لاینر گوسفندی، از لاینر سایر دام ها استفاده کرده اید. نگران نباشید، با تهیه لاینر مخصوص گوسفند، مشکل حل خواهد شد.

(Visited 141 times, 1 visits today)
(Visited 141 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *