مجموعه دستگاه های ماست بندی

آشنایی با دستگاه های ماست بندی

با افزایش جمعیت نیاز به تامین مواد غذایی سالم و ارگانیک، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. به همین دلیل فعالان صنایع غذایی مجبور هستند که روش های نوین و موثری را برای تولید انبوه مواد غذایی بیابند. در این میان بسیاری از افراد با راه اندازی کارگاه لبنیاتی ضمن تامین نیاز جامعه خود، به کسب درآمد می پردازند. به جرات می توان گفت فعالیت در عرصه تولید مواد لبنی جزو پردرآمدترین حوزه فعالیتی در صنعت مواد غذایی است. کارکرد دستگاه های لبنیاتی و ماست بندی باعث شده است که شرایط تولید انواع محصولات لبنی در حجم زیاد به راحتی فراهم شود. بنابراین لازم است، بسیاری از افراد سرمایه گذاری در زمینه تولید مواد لبنی را یک فرصت طلایی در نظر بگیرند.

امروزه کارخانه های زیادی به تولید انواع فرآورده های لبنی پرداخته اند، اما این موضوع باعث کسادی بازار کارگاه های لبنی کوچکتر نمی شود؛ چون بسیاری از افراد فکر می کنند، در کارخانه ها هنگام تولید فرآورده های لبنی، به آنها مواد نگهدارنده اضافه می کنند. به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می دهند مواد لبنی موردنیاز خود را از تولیدکنندگان محلی و کارگاه های کوچک تهیه کنند. اگر شما هم می خواهید یک کارگاه ماست بندی احداث کنید، بهتر است پیش از هر کاری این مقاله را بخوانید؛ زیرا در این متن ما می خواهیم هر آنچه را که شما لازم دارید تا بتوانید یک کارگاه ماست بندی موفق و پرسود را احداث کنید، در اختیار شما قرار دهیم.

کارکرد دستگاه های ماست بندی

راه اندازی کارگاه ماست بندی

اگر قصد دارید یک کارگاه ماست بندی کارآمد و پرسود راه اندازی کنید، پیش از هر اقدامی باید تمام شرایط و جوانب احداث یک واحد تولیدی را سنجیده و در مورد تمام مواردی که در کیفیت و طعم ماست تاثیرگذار است، اطلاعات کامل و کاربردی بدست آورید. همانطور که می دانید ماست از شیر بدست می آید و هر دو این مواد خیلی سریع فاسد می شوند؛ به همین دلیل بهداشتی بودن محیط و تجهیزاتی که از آنها برای ماست گیری استفاده می شود، بسیار مهم است. البته با استفاده از تجهیزات نیمه صنعتی، می توانید حجم بیشتری از فرآورده های لبنی را با سرعت زیاد تولید کنید. به این ترتیب با کارکرد دستگاه های ماست بندی شما می توانید ضمن کاهش هزینه های جاری کارگاه خود، سود بیشتری کسب کنید.

بنابراین ما در این متن سعی داریم تمام اطلاعاتی را که برای احداث یک کارگاه ماست بندی نیمه صنعتی و کارآمد لازم دارید، در اختیار شما قرار دهیم. برای تاسیس یک کارگاه ماست بندی موفق پیش از هر اقدامی ابتدا باید یک سالن در متراژ معین که مطابق استانداردهای وزارت بهداشت است، را تهیه کنید. پس از انتخاب سالن مناسب، زمان تجهیز آن سالن با دستگاه های کارآمد و باکیفیت است. اما آیا می دانید وجود چه دستگاه هایی در یک کارگاه لبنی ضروری است؟

مجموعه تجهیزات مناسب کارگاه ماست بندی

دستگاه شیر سردکن

شیر ماده ابتدایی و پایه ای تولید تمام فرآورده های لبنی است؛ لذا تمام کارگاه های لبنی ملزم به تهیه و نگهداری شیر تازه هستند. همانطور که می دانید، شیر خیلی زود فاسد می شود؛ به همین دلیل یکی از بزرگترین چالش هایی که مشاغل مرتبط با لبنیات با آن درگیر هستند، شیوه نگهداری شیر است. تنهاترین و بهترین راه سالم نگهداشتن شیر این است که بعد از تحویل شیر بلافاصله آن را خنک کرده و در اولین فرصت آن را پخته یا پاستوریزه نمایید.

البته بعد از پخت شیر همچنان باید آن را در یک مکان خنک و بهداشتی نگهداری کنید. این همان زمانی است که استفاده از شیر سرد کن های مرغوب ضروری به نظر می رسد. شما می توانید با توجه به نیاز خود دستگاه شیر سردکن کارگاه لبنی خود را بصورت تک مخزن یا دو مخزن تهیه کنید. با کمک این دستگاه قادر خواهید بود، شیر درون آن را تا زمانیکه زمان پخت شیر یا تولید فرآورده موردنظر برسد، سالم و تازه نگه دارید.

برای اینکه کار تخلیه مخزن با شیرسردکن به راحتی انجام شود، این دستگاه ها به شیر کلاجی بادوام مجهز شده اند تا شما بتوانید در مواقع موردنیاز تمام محتویات درون مخزن را با سرعت به دیگ پخت پروسس تانک یا پاتیل منتقل کنید. البته شیر دستگاه شیرسردکن بصورت کلاجی طراحی شده است تا از تخلیه ناگهانی و ناخواسته شیر جلوگیری شود. در ضمن این شیر سردکن ها دارای همزن هایی از جنس استیل هستند. همزن با عملکرد خود، شیر را درون مخزن به گردش درآورده و باعث می شود که تمام حجم شیر بصورت یکنواخت خنک شود. بدین ترتیب کارکرد دستگاه های شیرسردکن باعث افزایش زمان ماندگاری شیر تازه می شود.

دستگاه پاتیل پخت شیر

پاتیل های پخت شیر یکی از تجهیزاتی هستند که در کارگاه های ماست بندی کاربرد فراوانی دارند. این دستگاه ها به شما این امکان را می دهد که بتوانید شیر یا دوغ (در فرآیند تولید کشک) و مواد دیگر را در حجم بالا بپزید. دستگاه پاتیل به یک مشعل متناسب با ظرفیت مخزن آن مجهز شده است که باعث می شود، حرارت دهی شیر به راحتی انجام گیرد. شعله این دستگاه می تواند از گاز شهری یا گاز مایع به عنوان سوخت استفاده کند.

دیگ پخت پاتیل شیر بصورت دو جداره طراحی شده که در بین دیواره های آن روغن مخصوص حرارتی وجود دارد. این روغن مخصوص، حرارت شعله را بطور غیر مستقیم به محتویات درون دیگ پخت منتقل می کند. برای اینکه از آلودگی شیر درون مخزن پاتیل جلوگیری شود، مخزن این دستگاه بصورت درب دار ساخته شده است. ناگفته نماند که بر روی درب پاتیل ها یک همزن نصب شده است که با حرکت اتوماتیک و یکنواخت خود مانع ته نشینی محتویات درون دیگ پخت می شود؛ نیروی حرکت همزن پاتیل توسط یک الکتروموتور قدرتمند تامین می گردد. پاتیل ها از تجهیزات مکمل دستگاه های ماست بندی هستند و استفاده از آنها در کارگاه های تولید فرآورده های لبنی رایج است.

کارکرد دستگاه های ماست بندی
کارکرد دستگاه های ماست بندی

دستگاه پروسس تانک

به جرات می توان گفت پروسس تانک ها در واقع آچار فرانسه کارگاه های لبنی هستند. این دستگاه ها در میان تجهیزات ماست بندی، بیشترین استفاده را دارند. شما می توانید با کمک پروسس تانک، خود شیر یا هر مایع دیگری را تحت حرارت قرار داده و بپزید؛ همچنین در مواقع نیاز می توانید دمای شیر را پایین آورده و آن را خنک و حتی پاستوریزه کنید. پروسس تانک ها به نوعی مدل پیشرفته تر پاتیل های پخت شیر هستند؛ بطوریکه شما با داشتن یک پروسس تانک قدرتمند می توانید انواع فرآورده های لبنی را تولید کنید.

بدنه پروسس تانک از گرید استیل ضدزنگ 304 ساخته شده که منطبق بر استانداردهای بهداشت جهانی می باشد. دیگ پخت یکی از اصلی ‌ترین قسمت های پروسس تانک است که از 3 لایه استیلی تشکیل شده است. شما با توجه به تشخیص خود می توانید با وارد کردن آب گرم یا سرد به فضای خالی بین جداره های دستگاه، دمای شیر را افزایش یا کاهش دهید. فضای مابین دیواره داخلی و بدنه مخزن نیز عایق بندی شده است تا از اتلاف دمایی دستگاه جلوگیری کند. با کمک یک پروسس تانک می توان بازدهی و کارکرد دستگاه های ماست بندی را افزایش داد.

گروه صنعتی هیمورا پروسس تانک های خود را بگونه ای طراحی کرده که شما بتوانید دستگاه را با توجه به امکانات خود هم به دیگ بخار و هم به پکیج زمینی متصل کنید. در حالت کلی می توانید با کمک پروسس تانک ها اقدام به پخت شیر، پاستوریزه کردن مایعات، پخت کشک، پخت مایع بستنی، تهیه سرشیر و … استفاده کنید. با مطالعه مقاله « پروسس تانک دستگاه همه کاره با ویژگی های برجسته » می توانید اطلاعات کامل و جامعی در مورد این دستگاه ها به دست آورید.

پکیج زمینی

بهتر است بدانید دسترسی به آب گرم پیش نیاز کارکرد دستگاه های ماست بندی است، یا به عبارت دیگر اکثر تجهیزات تولید مواد لبنی برای انجام عملکرد خود باید به آب گرم متصل شوند. در ضمن برای شستشوی مخازن تجهیزات لبنی باید به آب گرم دسترسی داشته باشید؛ به همین دلیل کارگاه های تولید فرآورده های لبنی باید حتماً به یک وسیله تولید آب گرم قدرتمند مجهز شده باشند. از آنجایی که دستگاه های پکیج زمینی سه گانه سوز و یا دوگانه سوز هیمورا می توانند در مدت زمان کمی حجم زیادی از آب را گرم کنند، تجهیزات گرمایشی مناسبی برای لبنیاتی ها به حساب می آیند.

یکی از مزایای این پکیج ها این است که اگر گاز کارگاه قطع شود، می توانید از سوخت های جایگزین مانند گازوئیل یا برق برای تامین گرمایش دستگاه استفاده کنید. در نتیجه با کمک پکیج های گرمایشی، هرگز فعالیت های کارگاه شما به خاطر عدم دسترسی به سوخت متوقف نخواهد شد. مهندسان گروه صنعتی هیمورا پکیج های دوگانه سوز و سه گانه سوز خود را مطابق استانداردهای بین المللی ساخته اند. این تجهیزات ضمن داشتن بازدهی بالا، مصرف انرژی بهینه ای دارند. اگر مایلید در مورد انواع پکیج دوگانه سوز و یا مدل های مختلف پکیج های سه گانه سوز، اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

کارکرد دستگاه های ماست بندی
کارکرد دستگاه های ماست بندی

دستگاه پاستوریزاتور

همانطور که می دانید شیر جزو مواد غذایی بسیار فسادپذیر است. برای اینکه از فاسد شدن شیر جلوگیری کنند، طی فرآیند مشخصی به نام پاستوریزاسیون، آن را میکرب زدایی کرده و حرارت می دهند. پاستوریزاتور دستگاه ویژه ای است که برای پاستوریزه کردن مایعات مختلف از جمله شیر طراحی شده است. پاستوریزاسیون فرآیند دقیق و حساسی بوده، ولی شیوه استفاده از دستگاه پاستوریزاتور بسیار راحت و ساده است.

برای راه اندازی پاستوریزاتور کافیست آن را به سیستم گرمایشی (که می تواند پکیج یا دیگ بخار باشد) متصل کنید. سپس دستگاه را به برق وصل کرده و کلید استارت را بزنید. آب یا بخار داغ باعث می شود شیر درون مخزن تا حدود 80 درجه سانتیگراد افزایش یابد (در صورت استفاده از پکیج) که در این دما تمام میکروارگانیسم های شیر از بین می روند. در نهایت دمای شیر گرم را به سرعت تا 30 درجه سانتیگراد کاهش می دهند، تا فرآیند پاستوریزاسیون تکمیل شود. البته در نظر داشته باشید که برای انجام عمل پاستوریزاسیون، دمای مناسب، 72 درجه سانتیگراد است. ناگفته نماند برای اینکه این دستگاه بتواند دمای شیر را با سرعت کاهش دهد، باید دستگاه پاستوریزاتور را به کولینگ تاور متصل نمود.

هموژنایزر

برعکس تصور اکثر افراد فرآیند هموژنیزه کردن شیر با هدف میکروب زدایی شیر انجام نمی شود، بلکه هموژنیزه کردن به منظور افزایش عمر مفید شیر و حفظ کیفیت آن صورت می پذیرد. طی فرآیند هموژنیزه کردن مولکول های چربی شیر به ذرات کوچکتر شکسته شده و مایع حالت همگن به خود می گیرد. شیری که هموژنیزه شده همچنان تمام املاح مفید خود را داشته، اما از لحاظ ماندگاری و طعم آن، بهبود یافته و سطح کیفی اش افزایش می یابد. توجه داشته باشید ماستی که با استفاده از شیر هموژنیزه شده تولید می شود، بافتی یکسان و خامه مانند خواهد داشت.

دستگاه های هموژنایزر به دو صورت تک هد و دو هد طراحی و ساخته می شوند. مایعات رقیق مانند شیر توسط هموژنایزرهای تک هد هموژنیزه شده و مایعات غلیظ تر مانند مایه بستنی نیز توسط دستگاه های دو هد هموژنیزه می شوند. البته هر دو نوع هموژنایزر تک هد و دو هد به یک شیوه کار می کنند، ولی ساختار کلی این دو مدل دستگاه کمی با یکدیگر متفاوت است. با ما همراه باشید تا بیشتر با کارکرد دستگاه های ماست بندی آشنا شویم.

کارکرد دستگاه های ماست بندی
کارکرد دستگاه های ماست بندی

دستگاه پرکن ماست

بعد از پاستوریزه کردن شیر آن را توسط دستگاه پرکن ماست درون ظرف های موردنظر می ریزند. دستگاه پرکن ماست، 2 نازل مخصوص دارد. از این دستگاه می توان به دو صورت اتوماتیک یا دستی استفاده کرد. بر روی بدنه این دستگاه کنترل پنلی نصب شده است که با کمک آن می توانید نحوه کارکرد دستگاه های ماست بندی را تنظیم کنید. با کمک این دستگاه شما می توانید انواع مایعات مانند شیر، دوغ و … را به درون ظرف های موردنظر خود بریزید. البته ناگفته نماند که اگر می خواهید با کمک این دستگاه دوغ را درون بطری ها بریزید، حتماً همزن پرکن ماست را روشن کنید تا دوغ درون مخزن ته نشین نشود.

در کارگاه های ماست بندی بعد از ریختن شیر درون ظروف تولید ماست، مایه ماست را به آن تزریق می کنند. مایه ماست به دو روش دستی و یا با کمک دستگاه مخصوص مایه زنی ماست به درون ظرف ها اضافه می شود. آخرین مرحله از فرآیند تولید ماست، انتقال ظروف حاوی شیر مایه زده شده به درون گرمخانه است. به این ترتیب استفاده از دستگاه های ماست بندی منجر به تولید ماستی خوش طعم و خوشمزه خواهد شد.

دستگاه گرمخانه ماست

استفاده از گرمخانه ماست آخرین مرحله از تولید ماست است. با کمی اغراق می توان گفت بدون دستگاه گرمخانه کارکرد دستگاه های ماست بندی ناقص مانده و به هدف مطلوب خود نخواهند رسید. گرمخانه ماست بندی دستگاه ویژه ای است که ظروف حاوی شیر مایه زده شده درون آن قرار می گیرد؛ این دستگاه باعث می شود مدت زمان لازم برای گرفتن ماست کاهش یافته و سطح تولید آن افزایش پیدا کند.

گرمخانه ها به گونه ویژه ای طراحی شده اند که دمای درون دستگاه بصورت یکسان و کاملاً ثابت باشد؛ در نتیجه تمام ظرف های ماستی که درون دستگاه قرار می گیرند، گرمای یکسانی دریافت کرده و طعم باکیفیتی خواهند داشت. گرمخانه های صنعتی در ظرفیت ها و مدل های مختلف طراحی و ساخته می شوند؛ به این ترتیب شما می توانید با توجه به مساحت کارگاه خود انواع دستگاه های گرمخانه را با کابین های دو درب، تک درب و با تعداد طبقات مشبک مختلفی انتخاب کنید. ظرفیت دستگاه و تعداد طبقاتی که دارد، تعیین می کند که چه تعداد ظرف ماست را می توان بر روی شبکه های آن قرار داد.

بدنه گرمخانه های ماست با توجه به سفارش مشتری از جنس ورق های گالوانیزه یا استیل ساخته می شوند. ناگفته نماند که بدنه این دستگاه ها بصورت دوجداره طراحی شده و بین این دو جداره با عایق حرارتی پشم شیشه عایق بندی می شود. پشم شیشه بکار رفته در ساختار این دستگاه مانع هدر رفتن گرمای درون دستگاه از طریق بدنه و درب گرمخانه شده، در نتیجه شما می توانید با مصرف کمترین انرژی ممکن، دمای گرمخانه را روی دمای مطلوب تنظیم کرده و ثابت نگه دارید. در پایان، بعد از اینکه ماست خود را گرفت، برای نگهداری آنها باید ظروف ماست را به یخچال منتقل کنید.

کارکرد دستگاه های ماست بندی
کارکرد دستگاه های ماست بندی

دستگاه خامه گیر

امروزه مسئله رژیمی بودن مواد غذایی نیز اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. درست است که در گذشته معمولاً از شیر کامل برای تولید ماست استفاده می کردند، ولی امروزه بیشتر افراد ترجیح می ‌دهند از مواد غذایی رژیمی که درصد چربی کمی دارند، استفاده کنند. به این ترتیب شما در کارگاه ماست بندی خود دو انتخاب پیش رو دارید:

  1. با استفاده از شیر کامل، ماست پرچرب تولید کنید.
  2. ابتدا از شیر تازه خامه گیری کرده و سپس با استفاده از شیر کم چرب باقیمانده، ماست رژیمی و کم چرب تولید کنید.

البته آنچه که مسلم است، اگر شما ابتدا خامه شیر را جدا کنید، می توانید در کنار تولید ماست، از فروش خامه نیز کسب درآمد کنید. شما با کمک دستگاه های خامه گیر هیمورا که در ظرفیت های متنوع خانگی و صنعتی طراحی و ساخته می شوند، می توانید 85 درصد چربی شیر را جداسازی کرده و بصورت خامه خوش طعم و بهداشتی به بازار عرضه کنید. شما با مراجعه به این لینک می توانید لیست کاملی از خامه گیرهای صنعتی، خانگی و وارداتی را مشاهده کرده و با توجه به نیاز خود، بهترین و کار آمدترین دستگاه را انتخاب کنید.

دستگاه کره گیر

تولید ماست آخرین مرحله کار کارگاه های ماست بندی نیست، بلکه ماست پر چرب، ماده اولیه بسیاری از فرآورده های لبنی است و شما می توانید با تولید هر یک از فرآورده ها میزان درآمد خود را افزایش دهید؛ به عنوان مثال کره حیوانی طبیعی، نمونه ای از این محصولات است که با استفاده از ماست پرچرب می توان تولید کرد. برای اینکه کره تولید شده توسط این دستگاه بهداشتی بوده و برای عرضه به بازار با مشکلی مواجه نشوید، بدنه این تجهیزات از جنس استیل ساخته می شود. این تجهیزات به الکتروموتورهای قدرتمند مجهز شده اند، که می توانند عمل کره گیری را با سرعت بالا انجام دهند.

لازم به توضیح است که دستگاه های کره گیر در دو مدل بالازن و پایین زن طراحی می شوند. در کره گیرهای بالازن الکتروموتور همزن بر روی درب دستگاه نصب می شود. کره گیرهای صنعتی هیمورا از نوع بالازن هستند. در انواع دیگر کره گیرها، الکتروموتور دستگاه به قسمت زیرین مخزن متصل می شود. در این دستگاه ها، همزن کره گیر، با به چرخش در آوردن سریع ماست درون مخزن باعث می شود، چربی های ماست بر اثر حرکت همزن و ایجاد نیروی گریز از مرکز، روی سطح مایع جمع شده و از آن جدا شوند. به این ترتیب با استفاده کره گیر، شما می توانید ضمن تولید کره حیوانی طبیعی، دوغی خوش طعم و کم چرب نیز به دست بیاورید.

کارکرد دستگاه های ماست بندی
کارکرد دستگاه های ماست بندی

جمع بندی

اگر قصد دارید یک کارگاه ماست بندی موفق و سود آفرین راه اندازی کنید، باید گام های اولیه احداث کارگاه را هوشمندانه بردارید. یکی از مهمترین کارهایی که هنگام احداث کارگاه باید انجام دهید، این است که برای کارگاه خود تجهیزات بادوام و با بازدهی بالا را انتخاب و خریداری کنید. در نتیجه اگر پیش از شروع به کار کارگاه با کارکرد دستگاه های ماست بندی آشنا باشید، راحت تر می توانید تجهیزات مناسب با اهداف خود را شناسایی کنید؛ به همین دلیل ما در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع تجهیزات لبنی و کارایی کلی آنها آشنا کنیم.

اگر قصد دارید در مورد هر یک از این تجهیزات اطلاعات جامع تری کسب کنید، می توانید به صفحه معرفی محصول آن دستگاه مراجعه کنید. گروه صنعتی هیمورا در راستای کمک به فعالان عرصه تولید مواد لبنی در کشور، اقدام به ساخت و عرضه انواع تجهیزات صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی در ظرفیت های مختلف نموده است. چون این گروه صنعتی در ساخت تجهیزات تولیدی خود از قطعات با کیفیت و بادوام استفاده می کند، بنابراین طول عمر مفید و بازدهی این دستگاه ها بیشتر می باشد. هیمورا به حدی از کیفیت دستگاه های خود مطمئن است که حاضر شده است برای تمام محصولات خود، یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه کند؛ به این ترتیب شما با یک بار خرید دستگاه های ماست بندی هیمورا، بدون هیچگونه نگرانی انواع فرآورده های لبنی را تولید کرده و کسب درآمد کنید.

(Visited 28 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *