انواع روش خمکاری لوله ها – معرفی انواع خم✅ – هیمورا

فیلم تجهیزات مرتبط (روی تصاویر زیر کلیک کنید)

پکیج سه گانه سوز
پکیج برقی زمینی
پکیج استخری
پکیج سه گانه سوز پکیج برقی زمینی پکیج استخری

انواع روش خمکاری لوله ها

آیا شما تاکنون با روش های رایج خمکاری لوله های فولادی و لوله های غیر آهنی آشنا شده اید؟ روش های متفاوتی برای خمکاری لوله ها وجود دارد که هر کدام با توجه ویژگی خم تولیدی، موارد استفاده متفاوتی دارند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع روش خمکاری لوله ها آشنا کرده و ویژگی های بخصوص هر یک را شرح دهیم؛ پس با این مقاله همراه ما باشید.

خمکاری گرم از انواع روش خمکاری لوله

خمکاری گرم یکی از انواع روش خمکاری لوله است. از این روش برای خمکاری لوله های فولادی سیاه و لوله های غیر آهنی مانند آلومینیوم و مس استفاده می شود. روش خمکاری به این ترتیب است که ابتدا قطعه لوله ای را که باید خمکاری شود، بریده و آماده میکنیم و هر گونه آلودگی یا مواد روغنی را از روی آن پاک میکنیم. سپس طول خم را اندازه گذاری نموده و یک سر لوله را به وسیله درپوشی که دارای منفذ باشد، محکم میبندیم و بتدریج لوله را از ماسه نرم الک شده پر میکنیم. اندازه دانه های ماسه نباید بیشتر از ۲ میلیمتر باشد و مهمتر از آن باید کاملاً خشک و فاقد هرگونه ناخالصی اعم از خاک یا مواد دیگر باشد. در طول پر کردن لوله ضربات آهسته به بدنه لوله وارد میکنیم تا ماسه کاملاً جاگیر شده و فضای خالی داخل لوله باقی نماند.

پس از پرشدن کامل لوله، دهانه آن را با درپوش چوبی یا فلزی کاملاً میبندیم و یک سر آن را داخل گیره ثابت و محکم میکنیم بطوریکه طراز باشد. سپس مشعل گازی را روشن و بطور یکنواخت طول خم را حرارت میدهیم تا لوله گداخته و به رنگ خرمایی درآیـد. در ضمن حرارت دادن بطور مستمر، شروع به خمکاری میکنیم و با یک دست لوله را در جهت خم میکشیم تا کاملاً خم شود. پس از سرد شدن، لوله را از گیره باز میکنیم و درپوش ها را بر میداریم و ماسه داخل آن را تخلیه می کنیم. (در ظرف مخصوص ماسه).
در خمکاری گرم طول خمش یا قسمتی که باید حرارت داده شود بستگی به قطر لوله و زاویه خمش دارد.

توجه: هنگام خمکاری گرم باید منطقه فشرده خم را بیشتر حرارت داد.

👇 برای خرید تجهیزات حرارتی و برودتی با گروه هیمورا تماس بگیرید. 👇

خمکاری با فنر

لوله های غیر آهنی مثل آلومینیومی و مسی را که جداره آنها نازک است، میتوان به وسیله فنرهای مخصوص خمکاری کرد. برای اینکه بعد از خمکاری فنر که از انواع روش های خمکاری لوله است، راحت تر از داخل لوله خارج شود، باید به فنر کمی روغن زد تا موقع خارج شدن دچار مشکل نشویم.

انواع روش خمکاری لوله

تغییرات منطقه خمش هنگام خمکاری

در هر خم سه قسمت اصلی وجود دارد که عبارتند از: محور خمش ـ منطقه فشردهمنطقه کشش. هنگام انجام انواع روش خمکاری لوله بیشترین تغییرات در دو منطقه کشش و فشرده حاصل می شود. اما در محور خمش یا خط خنثی هیچ تغییری ایجاد نمی شود؛ به همین دلیل هنگام خمکاری لوله های فولادی درزدار درز آنها را روی محور خمش قرار می دهند.

انواع خم در روش های انجام خمکاری لوله ها

متداولترین خمها در انواع خمکاری لوله ، لوله کشی و تأسیسات حرارت مرکزی عبارتند از: خم ۹۰ درجه، خم هندلی، خم دوبل، خم کلاه ژاندارم، خــم گـردن قـو و خــم آفت. خم آفت بیشتر برای نصب رادیاتور استفاده میشود و بهتر است به روش الگویی خمکاری انجام شود تا از صرف وقت جلوگیری شود.

👆 معرفی پکیج زمینی دو گانه سوز گروه صنعتی هیمورا 👆

محاسن خمها

خم باعث سرعت عمل، صرفه جویی در مصرف اتصالات، صرفه جویی در هزینه ها، صرفه جویی در زمان و افزایش ضریب اطمینان است. کنترل قوسها در محورهای مختلف برای انجام یک خمکاری با قوس معین اهمیت دارد. به همین جهت با شابلون های مخصوص اندازه قوس ها در طول مدت خمکاری مرتباً اندازه گیری و کنترل می شود.

ساختن اتصالات جوشی (فرم دادن لوله ها)

  • ساختن زانویی ۹۰ درجه

برای ساختن ایــن زانــو معمولاً از روش الگویی یا برش ۴۵ درجه که اصطلاحاً آن را فـارسـی بـر می گویند استفاده می شود. در زانویی ۹۰ درجه چون اصولاً اندازه دو ضلع زاویه برابر است، پس از اندازه گذاری صحیح لوله را از نقطه برش یعنی رأس زاویه ۴۵ درجه برش می دهند و پس از براده برداری دو قطعه لوله را برای جوشکاری آماده میکنند. با استفاده از گونیا و طراز دو تکه لوله را به صورت ۹۰ درجه جفت میکنند و از چهار نقطه خال جوش می زنند. در ضمن خال جوش زدن، پیچیدگی کار را کنترل میکنند.

  • ساختن زانویی سه تکه

برای ساختن زانویی سه تکه نیز ابتدا قوس خمش را در نظر میگیریم و سه تکه لوله هم قطر را روی لوله اصلی انتخاب و با زاویه 45 درجه برش میزنیم و ضمن مراقبت از طراز بودن و تنظیم زاویه ها به روشی که گفته شد، ابتدا خال جوش و بعد جوشکاری میکنیم. در انواع روش خمکاری لوله قوس خمش در زانویی سه تکه بیشتر از زانویی دو تکه است.

انواع روش خمکاری لوله

ساختن سه راهی به دو روش انجام میشود

  1. سه راهی یک تکه
  2. سه راهی دو تک
  • ساختن سه راهی یک تکه

برای ترسیم و اندازه گذاری برای ساخت سه راهی یک تکه به این ترتیب عمل میکنیم:

ابتدا روی لوله یک بیضی رسم میکنیم که قطر کوچک بیضی را بـرابـر نصف قطر لوله انشعاب میگیریم و اندازه قطر بزرگ بیضی را بـرابـر 2/3 (دو سوم) قطر لوله انشعاب میگیریم. بیضی را طوری روی لوله رسم میکنیم که قطر بزرگ روی محور لوله و قطر کوچک روی کمان لوله قرار بگیرد. پس از سوراخ کردن لوله اصلی، لبه ها را با ابزار مخصوص حدود یک سانتیمتر برگردان میکنیم.

  • ساختن سه راهی دو تکه

برای ساختن سرزانویی دو تکه که از دو تکه نری و مادگی درست میشود، ابتدا قسمت نری را برشکاری و سوهان میزنیم، سپس آن را روی لوله قرار داده و اندازه سوراخ سه راهی را اندازه گذاری میکنیم. انواع خمکاری لوله در ساخت انواع سه راهی ها کاربرد دارد.

انواع روش خمکاری لوله

ساختن تبدیل جوش

بوشن تبدیل به صورت فابریک توسط کارخانجات ساخته میشود. اما در بعضی مواقع نیاز است در محل کار هم بوشن ساخته شود. روش ساختن بوشن جوش برای انواع روش خمکاری لوله به شرح زیر است:

  • روش محاسبه
  • روش الگویی

روش محاسبه

ساده ترین روش محاسبه این است که محیط لوله کوچک را که در واقع دایره کوچکتر است حساب میکنیم و بعد محیط لوله بزرگتر را که در اصل دایره بزرگتر است (منظور دهانه لوله است). سپس محیط دایره کوچک را از محیط دایره بزرگ کم میکنیم. تفاضل دو دایره را روی محیط دایره بزرگتر به فاصله های فاصله معین تقسیم و اندازه گذاری میکنیم و به صورت مثلث خط کشی میکنیم. سپس بین هر خط کشی را بریده و قطعه اضافی را خارج میکنیم. با کمی حرارت قسمتهای باقیمانده از محیط دایره بزرگ را به آرامی با ضربه چکش جمع میکنیم تا بـرابـر دهانه لوله کوچکتر یعنی همان دهانه تبدیل شود. در پایان لوله انشعاب را از ارتفاع معین بریده و سوهان کاری میکنیم.

در این قسمت از مقاله انواع روش خمکاری لوله ابتدا اندازه محیط اضافی دهانه لوله بزرگ را که یک دایره است حساب کرده و ارتفاع انشعاب را مشخص میکنیم. برای ساختن یک انشعاب تبدیل ۲۰*۳۰ میلی متر چنین عمل میکنیم:

محاسبه

تفاوت بدست آمده را تقریباً ۳۱ در نظر میگیریم و روی محیط دایــره بزرگ تقسیماتی برای اندازه کل این مقدار انجام و نشانه گذاری میکنیم و از مرکز دایره که همان دهانه لوله بزرگ است، نقاط اندازه را به مرکز وصل میکنیم. در پایان فاصله های بدست آمده را که به صورت مثلث است میبریم و به طریقی که در بالا توضیح داده شد، با کمک حرارت دهانه را جمع و جوشکاری میکنیم تا اندازه تبدیل مورد نظر بدست آید.

ساختن تبدیل با استفاده از الگو

ابتدا محیط لوله بزرگتر را حساب کرده و این طول را روی یک برگ کاغذ مستطیل شکل پیاده کنید. طول و عرض و ارتفاع را قبلاً مشخص کنید. اندازه طول را به چهار قسمت مساوی تقسیم میکنیم. مجدداً از نقاط ۱ و ۲ و ۳ و ۴ به اندازه یک چهارم محیط اضافی را جدا میکنیم تا قسمتی که باید از لوله بریده و جدا شود، مشخص شود. به همین علت این قسمت ها را با هاشور مشخص میکنیم. سپس برشکاری میکنیم و قسمت های باقی مانده را به وسیله چکش کاری و قالب جمع میکنیم تا اندازه تبدیل مورد نظر بدست آید. در مرحله آخر به روش الگویی درزهای جمع شده را جوشکاری میکنیم.

فرم دادن لوله ها

ساختن کلکتور

این کلمه یک کلمه فرانسوی به معنای جمع کننده است که در اصل هم همین طور است. در انجام انواع خمکاری لوله ، کلکتور محل جمع شدن آب رفت یا برگشت دیگ و تقسیم شدن آب بین انشعاب های مختلف است. ساختن کلکتور یکی از کارهای مهم و دقیق است. با تعریف فوق میتوان گفت که قطر یک کلکتور با قطر لوله های انشعاب آن دارای رابطه زیر است:

از رابطه زیر برای حساب کردن قطر لوله اصلی کلکتور استفاده میشود:

برای محاسبه طول لوله اصلی کلکتور باید طول همه لوله های انشعاب را که روی کلکتور قرار دارند حساب کرد. طول لوله های انشعاب معمولاً ۱۵cm است. در بعضی موارد اندازه لوله انشعاب تا ۳ برابر قطر لوله کلکتور است. فاصله بین لوله های انشعاب هم ۲ تا سه برابر قطر لوله کلکتور است.

👆 معرفی دستگاه جت هیتر گازی گروه صنعتی هیمورا 👆

(Visited 52 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *