بار سرمایشی ساختمان – موارد موثر در برآورد آن✅ – هیمورا

فیلم تجهیزات مرتبط (روی تصاویر زیر کلیک کنید)

کولر صنعتی آکسیال
پکیج برقی هوشمند
کولر صنعتی سانتریفیوژی
کولر صنعتی آکسیال پکیج برقی هوشمند دیواری کولر صنعتی سانتریفیوژی

برآورد بار سرمایشی ساختمان

اغلب سازندگان تجهیزات تهویه مطبوع، برگه های برآورد بار سرمایی را در اختیار نمایندگان مجاز خود قرار میدهند. علاوه بر این سازندگان، جدول ها، خط کش محاسبه لغزنده یا چرخنده، برگه های جدولبندی شده و کمک های دیگری برای محاسبه بار سرمایشی ساختمان به خریداران خود ارائه می دهند.

موارد موثر در محاسبه بار سرمایشی ساختمان

برگه برآورد بار سرمایشی ساختمان باید موارد اساسی گرماگیری را شامل باشد که میتوان مهمترین آنها را بصورت زیر تقسیم بندی کرد:

الف) گرماگیری محسوس

  • نشت گرمایی
  • تابش آفتاب
  • منابع داخلی گرما
    • نفوذ هوا
    • تهویه
    • چراغ ها و لامپ ها
    • موتورهای برقی
    • ساکنان
    • لوازم خانگی

ب) گرماگیری نهان

  • نفوذ
  • تهویه
  • ساکنان

ج) گرماگیری تهویه

  • گرمای محسوس
  • گرمای نهان

مجموع این موارد بیانگر کل گرماگیری برحسب بی تی یو در ساعت است. میان بار سرمایشی ساختمان مورد تهویه و ظرفیت دستگاه تهویه مطبوع برای برداشتن این بار باید تعادل برقرار باشد تا دمای داخلی طراحی شده را حفظ کند.

👇 برای خرید تجهیزات حرارتی و برودتی با گروه هیمورا تماس بگیرید. 👇

شرایط طراحی داخلی و خارجی

باید در اولین قدم قبل از انجام هرگونه محاسبات بار سرمایشی ساختمان ، شرایط طراحی داخل و خارج مشخص شود. اختلاف دمای طراحی داخل و خارج، به ندرت مبنای انتخاب اندازه درست دستگاه تهویه مطبوع قرار می گیرد. روش معمول این است که سیستم را برای شرایط نه چندان سخت طراحی کرد تا در هزینه های تجهیزات و تأسیسات صرفه جویی شود.

تعیین شرایط تهویه براساس بار سرمایشی ساختمان

فضا به مقدار معینی هوای تازه بیرون نیاز دارد تا با گردش در داخل فضا بوهای تهویه هوای نامطبوع مثل بوی غذا، بوی دود سیگار و بوی عرق بدن را بزداید و استانداردهای آسایش را حفظ کند. استانداردهای تهویه که توصیه های تعویض هوا را برای انواع فضاها از نظر کاربری و سکونت نشان میدهد توسط ASHRAE به چاپ رسیده است. مقررات ملی اغلب براساس تحقیقات و داده های انجمن های بین المللی و کشوری تدوین شده و مناسب است، ولی بعضی ها به آن ایراد گرفته اند؛ زیرا به ندرت منابع آلوده کننده با مساحت فضای موردنظر تناسب دارند.

سیستم تهویه مطبوع باید بتواند هوای تازه کافی را از بیرون تأمین کند تا پاکی هوا و استانداردهای آسایش حفظ شود. شرایط تهویه هر ساختمان یا فضای معین، یا براساس تعداد تعویض هوا در ساعت تعیین می شود و یا براساس تعداد ساکنان. براساس بار سرمایشی ساختمان مقدار هوای تازه مورد نیاز برای هر تغییر هوا در ساعت برابر مقدار هوایی است که باید از داخل ساختمان یا فضا در همان مدت خارج شود.

بار سرمایشی ساختمان

نشت گرمایی

نشت گرمایی، به مقدار جریان گرما از داخل مقاطع ساختمانی اطلاق می شود و آن را معمولاً برحسب بی تی یو در ساعت بر درجه فارنهایت بر فوت مربع از سطح نمایان بیان میکنند. بخش معینی از کل گرماگیری هر فضا ناشی از گرمای بیرون ساختمان یا فضای تهویه نشده مجاور است که از میان دیوارها، سقف ها، كف ها و سقف های کاذب به داخل ساختمان وارد می شود (نشت می کند).
ضریب انتقال حرارت (U) مقدار نشت گرمایی به ازای یک درجه، برای یک واحد سطح و در واحد زمان است. در واقع تنها تفاوت بین نشت گرمایی و گرماروی جهت جریان گرماست. در مورد هر دو خواص گرمایی یکسان مصالح ساختمانی و میزان عبور گرما از میان آنها تأثیرگذار است. هر کجا نشت گرمایی مورد نظر باشد، جهت جریان گرما از بیرون ساختمان به داخل است. در مورد گرماروی عکس این مطلب درست است.

👆 معرفی پکیج زمینی سه گانه سوز گروه صنعتی هیمورا 👆

تابش آفتاب

بخشی از گرماگیری داخل ساختمان را میتوان به تابش آفتاب یا گرمای خورشید نسبت داد که از پنجره ها به درون می آید. نادیده گرفتن این ضریب در محاسبه کل بار سرمایشی ساختمان می تواند خطای جدی به دنبال داشته باشد. هر نوع سایبان پنجره یا پیشامدگی بالای آن نیز اهمیت دارد، چون تعیین کننده مقدار گرماگیری از خورشید است.

گرماگیری داخلی

تعدادی از منابع داخلی در فضای تهویه نقشی مستقل از منابع خارجی در گرماگیری و محاسبه بار سرمایشی ساختمان دارند. مهمترین منابع داخلی گرماگیری عبارت اند از:

  1. ساکنان
  2. چراغهای روشنایی برقی
  3. لوازم خانگی
  4. موتورهای برقی
  5. بخار

ساکنان منبع هر دو گرمای محسوس و نهان هستند. مقدار گرمای کسب شده از این طریق به چندین متغیر بستگی دارد:

  • مدت اقامت
  • تعداد افراد
  • نوع فعالیت آنها

مقدار معینی از هوای گرم بیرون از راه نفوذ و تهویه وارد ساختمان می شود.

بار سرمایشی ساختمان

گرماگیری از نفوذ هوا و تهویه

تا آنجا که محاسبات بار سرمایشی ساختمان مورد نظر باشد نفوذ (یعنی تهویه طبیعی) عبارت است از نشت هوای گرم بیرون به داخل ساختمان که معمولاً تحت فشار باد صورت می گیرد. این پدیده عمدتاً از طریق شکاف های اطراف پنجره ها و درها اتفاق می افتد. در نتیجه روش شکاف دقیق ترین روش محاسبه نشت گرمایی از راه نفوذ هوا به شمار می رود. روش سرانگشتی محاسبۀ نشت گرمایی از شکاف درها رو به بیرون دو برابر کردن نشت گرمایی از شکاف پنجره هاست.

نفوذ هوا، خوب یا بد؟

برخی صاحب نظران معتقدند که نفوذ هوا نیازهای ساختمان های کوچک مثل خانه ها، مغازه ها یا دفاتر کوچک را به هوای تازه برآورده می کند و پیش بینی خاصی برای سیستم تهویه مکانیکی لازم نیست. متأسفانه در روزهایی که هوای بیرون کاملاً ساکن است، نفوذ هوا، کم یا ناچیز است. میزان تهویه و بار سرمایشی ساختمان را اصولاً دفعات تعویض هوای داخل و خارج تعیین می کند.

متداول ترین مبنای این محاسبه بار سرمایشی ساختمان، تعداد ساکنان و نوع کاربری است. در ساختمان هایی که تهويه مطبوع دارند، بیشتر هوای خارج از دستگاه تهویه مطبوع عبور می کند. بخش کوچکی از هوا، از کنار کویل های دستگاه می گذرند و به اصطلاح بای پاس می شوند و بر بار گرمایی محسوس و نهان فضاهای داخلی ساختمان می افزایند. دما و رطوبت هوایی که از روی کویل های دستگاه می گذرند تا حد شرایط اتاق یا زیر آن افت می کند.

بار سرمایشی ساختمان

محاسبه گرما گیری از نفوذ و تهویه

هوای خارج از راه نفوذ و تهویه وارد ساختمان می شود. از آنجا که هوا مخلوطی از هوای خشک و ذرات بخار آب است، گرماگیری ناشی از هوای ورودی، شامل گرمای محسوس و گرمای نهان می شود. گرماگیری محسوس و نهان از هوای ورودی بخش کوچکی از گرماگیری کل در طراحی بار سرمایشی ساختمان است. با این حال در بسیاری کاربردها محاسبه همین بخش کوچک، تأثیر بسزایی در بهتر شدن طرح سیستم دارد.

روش های سرانگشتی محاسبه بار سرمایشی ساختمان

سازندگان تجهیزات تهویه مطبوع برای انتخاب دستگاه تهویه مطبوع هر ساختمان، روش های سرانگشتی نیز ارائه می دهند. مسئولیت محاسبۀ بار سرمایشی ساختمان و در نهایت، انتخاب دستگاه تهویه مطبوع مناسب به خریدار تجهیزات بر می گردد.

مشکل استفاده از روش های سرانگشتی این است که نتایج آن چندان دقیق نیست و به عبارت دیگر اعداد و ارقام به دست آمده تقریبی است. همیشه این خطر وجود دارد که دستگاه بزرگتر از اندازه یا کوچکتر از اندازه باشد، ولی در شرایط معمولی با این روش اندازه دستگاه تهویه مطبوع مرکزی، در حد قابل قبولی دقیق است.

روش مؤسسه ARI

مؤسسه تهویه مطبوع و تبرید آمریکا (ARI) برگه استانداردی به همراه توصیه هایی برای انتخاب دستگاه تهویه مطبوع ساختمان یا فضا طراحی کرده است که به روش مؤسسه معروف است.

این مجموعه شامل یک برگه برای فهرست کردن کل اطلاعات مربوط به ساختمان است که برای محاسبه گرماگیری ضروری است. همچنین همراه با توصیه هایی نیز برای استفاده از برگه جدول ها و برگه های محاسباتی است. روش مؤسسه، روش مناسب و ساده ای برای انتخاب دستگاه تهویه مطبوع متناسب با بار سرمایشی ساختمان است.

تخمین پیمانکاری

اگر از تخمین بار سرمایشی ساختمان راضی نشده اید، میتوانید از چند پیمانکار تهویه مطبوع برای شرکت در مناقصه دعوت کنید. این پیشنهاد به ویژه برای انتخاب و طراحی سیستم تهویه مطبوع مرکزی مفید است. برای سیستم تهویه مطبوع مرکزی، هر پیمانکار باید برگه های بار گرمایی مورد نیاز برای سرمایش ساختمان را تکمیل کند. پیشنهادات باید در مرحله تخمین بار گرمایی و هزینه به طور معقولی نزدیک به یکدیگر باشند.

انتخاب شما باید براساس قابلیت دسترسی به قطعات تعویضی، خوشنامی پیمانکار در ارائه خدمات و ارائه تخمینی بار سرمایشی ساختمان باشد. به طور طبیعی شما یک سیستم تهویه مطبوع می خواهید که به طور مؤثری، مقدار مورد نیاز گرما را دفع کند. انتخاب دستگاهی که هزینه اولیه آن بالاتر است به طور منطقی باید منجر به کاهش هزینه راهبری در دراز مدت باشد.

نگاه شما به پیشنهادی که دارای انحراف زیاد از پیشنهادات چه از نظر قیمت یا محاسبات بار گرمایی باشد، باید با شک و تردید باشد. این تلاش راهی است برای برنده شدن پیمانکار در قرارداد و اگر قرارداد با شرایط قابل اطمینان بسته شود معمولاً کار هم به خوبی به پایان می رسد.

👆 معرفی دستگاه جت هیتر گازی گروه صنعتی هیمورا 👆

(Visited 4 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *