نصب منبع انبساط در سیستم های حرارت مرکزی✅ – هیمورا

مقالات و تجهیزات مرتبط (روی تصاویر زیر کلیک کنید)

پکیج سه گانه سوز
پکیج برقی زمینی
پکیج استخری
پکیج سه گانه سوز پکیج برقی زمینی پکیج استخری

راه اندازی و نصب منبع انبساط در سیستم حرارت مرکزی آبی باز

یکی از خواص آب به عنوان یک سیال حرارتی این است که در اثر گرم شدن منبسط می شود و افزایش حجم پیدا می کند. اگر این افزایش حجم و انبساط که به طریقی رفع نشود باعث ترکیدن لوله ها و دستگاه های مستقر در ساختمان میشود. اما در سیستم های بـاز کـه دارای منبع انبساط باز هستند، اختلاف حجم توسط منبع انبساط که به هوای آزاد راه دارد، جبران میشود. همچنین کمبود آب سیستم در اثر تبخیر و یا سایر نقل و انتقالات توسط منبع انبساط جبران میشود. بنابراین نصب منبع انبساط در سیستم دارای اهمیت فراوان و نگهداری آن نیز بسیار مهم است. به همین جهت نکاتی را درباره طریقه نصب منبع انبساط یادآوری می کنیم:

👇 برای خرید تجهیزات حرارتی و برودتی با گروه هیمورا تماس بگیرید. 👇

نکات مهم در نصب منبع انبساط

  • لوله سرریز را تا داخل موتورخانه ادامه دهید.
  • بدنه منبع انبساط را حتماً عایق کنید.
  • بر سر راه لوله رفت و برگشت انبساط، هیچ گونه شیری قرار ندهید.
  • محل منبع انبساط باز را در بالاترین نقطه ساختمان طوری تعیین کنید که از یخ زدن محفوظ باشد و حتی الامکان در یک اطاقک کوچک نصب شود.
  • تبادل آب رفت و برگشت را که نشانه گردش آب در سیستم است، کنترل کنید.
  • در مواقعی که شیر مصرف کننده و پخش کننده بسته است (از داخل ساختمان) درجه حرارت آب گرم سیستم بالا رفته و حالت بخار در سیستم پیش می آید. اگر سیستم دارای کنترل کننده نباشد، این بخار فقط از طریق منبع انبساط قابل دفع است و از سیستم خارج میشود. در غیر این صورت باعث ترکیدن سیستم خواهد شد. بنابراین در راه اندازی و نصب منبع انبساط و محاسبه منبع و اتصالات آن حتماً با مهندسین طراح مشورت کنید.

گرم شدن بیش از حد سیستم ایجاد بخار و بالشتک بخار (بخار تراکم در یک نقطه) در دیگ میکند و نقاط مجاور بالشتک سریعتر فرسوده خواهند شد.
هنگام نصب منبع انبساط دقت کنید که هرگز لوله برگشت منبع انبساط را در پشت بام رها نکنید زیرا باعث یخ زدن در زمستان خواهد شد.

نصب منبع انبساط

نصب منبع انبساط در سیستم حرارت مرکزی آبی باز طبیعی

در ایــن سیستم عامل یا نیرویی که باعث جریان آب میشود، اختلاف وزن مخصوص مولکولهای آب گرم و سرد و اختلاف ارتفاع بین مصرف کننده ها و دیگ است که یک عامل طبیعی می باشد و هیچ عامل مکانیکی در این سیستم دخالت ندارد. به همین جهت نصب منبع انبساط در پایین ترین نقطه ساختمان انجام میشود. در سیستم حرارت مرکزی باز طبیعی، لوله کشی به دو صورت انجام میشود: 1) لوله کشی با تقسیم از پایین 2) لوله کشی با تقسیم از بالا.

الف) سیستم دو لوله ای با تقسیم از پایین

در این سیستم دیگ در پایین ترین طبقه و رادیاتورها به ترتیب در طبقات همکف و بالاتر قرار دارند. راه اندازی منبع انبساط در بالاترین نقطه انجام شده و مقدار آب رادیاتورها با شیر کنترل رادیاتور تنظیم می شود. در این سیستم، لوله رفت اطمینان به بالاترین قسمت انبساط وصل می شود و از دو لوله رفت و برگشت کـه بـه انبساط وصل میشوند، میتوان برای لوله های رفت و برگشت رادیاتورها استفاده کرد. برای اینکه منبع انبساط در جریان گردش آب قرار گیرد به وسیله یک لوله کم قطر از قسمت پایین به لوله رفت متصل میشود که بهتر است مقدار این گردش آب با یک شیر مخصوص کنترل و تنظیم شود. لوله سرریز منبع انبساط را در بالاترین سطح آب وصل می کنند تا عمل سرریز آب از آن طریق انجام شود و به موتورخانه هدایت گردد.

👆 معرفی پکیج زمینی دوگانه سوز گروه صنعتی هیمورا 👆

شرح راه اندازی دولوله ای با تقسیم از پائین در سیستم طبیعی باز

پرکردن سیستم

این سیستم از پائین پر میشود؛ بطوریکه روی دیگ یک شیر یک طرفه برای این کار پیش بینی شده است. گاهی هم در پائین قسمت لوله برگشت، شیری همراه با شیر یک طرفه و شیر قطع و وصل در نظر گرفته میشود تا از برگشت آب گرم سیستم به آب شهر جلوگیری شود.

تخلیه هوای سیستم

هنگام پرکردن سیستم، هوای موجود در سیستم جلوتر از آب حرکت میکند تا به محلی برای خروج از سیستم برسد. در سیستم باز، وجود هوا مشکلاتی از جمله ایجاد صدا در سیستم و رادیاتورها، گرمای نابرابر رادیاتورها و سایر موارد دیگر را ایجاد خواهد کرد. لوله های افقی به طرف لوله های عمودی موتورخانه تا حد زیادی مشکلات هوای داخل سیستم و موارد دیگر را کم خواهد کرد.

تخلیه سیستم

هنگام نصب منبع انبساط باید در نظر بگیرید که آب سیستم باید خارج شود. حتی اگر مخزن هوا در سیستم داریم شیر آنرا باز میکنیم و نیز تخلیه دیگ را باز میگذاریم.

دقت: برای هر طبقه در داخل آن طبقه یک شير فلکه آب گرم، سرد، رفت و برگشت نصب کنیم.

نصب منبع انبساط

ب) سیستم لوله ای طبیعی باز با تقسیم از بالا

در این سیستم لوله رفت رادیاتورها لوله مستقیمی است که تا زیر سقف آخرین طبقه ادامه یافته و معمولاً به منبع انبساط وصل می شود و از بالا به پائین رادیاتورها را تغذیه می کند. گرما اجباراً بوسیله پمپ سیرکولاسیون در گردش است. در این سیستم، محل نصب منبع انبساط باید در بالاترین نقطه باشد و دیگر لازم نیست در پائین نقطه آن را نصب کنید. پمپ را می توان روی یکی از لوله های رفت یا برگشت که به کلکتور وصل میشوند نصب کرد.

در این سیستم با توجه به گستردگی که ممکن است در سیستم وجود داشته باشد از دو پمپ می توان استفاده کرد که هر دو از نوع دورانی و کار مشابهی را انجام می دهند. صرف نظراز  گستردگی سیستم برای مواقعی که پمپ از کار میافتد، میتوان از پمپ دیگر بعنوان ذخیره استفاده کرد. انتخاب پمپ از نظر قدرت پمپ و اینکه متناسب با فشار استاتیکی سیستم باشد، مهم است.

بای پاس (میان بر)

پای پاس لوله ای است که دو سر پمپ را به هم وصل می کند. بای پاس دارای یک شیر فلکه است برای قطع و خارج کردن پمپ از مدار.

توجه: زمانیکه محل نصب منبع انبساط به گونه ای باشد که فاصله کف منبع با سطح آخرین رادیاتور کمتر از ۲ متر نباشد، در غیر اینصورت هوای باقیمانده در رادیاتور بالائی در موقع گرم شدن منبسط می شود و اگر فشار لوله رفت کم باشد این هوا تا حدی از ورود آب به رادیاتور جلوگیری میکند و مانع سیر کوله می شود. چنانچه موقعیت ساختمان طوری نباشد که فاصله ۲ متر رعایت شود، باید پمپ را روی لوله رفت قرار داد. در حالیکه پمپ روی لوله رفت نصب میشود، رعایت فاصله ۲ متر ضرورتی ندارد و تازه فاصله می تواند به صفر تقلیل یابد. در این سیستم لوله تخلیه هوا باید بالاتر از سطح آب مخزن انبساط باشد تا فشار پمپ باعث سرریز آب نشود.

نصب منبع انبساط

سیستم حرارت مرکزی باز اجباری (پمپی) به روش تقسیم از بالا

در این روش، فاصله محل نصب منبع انبساط و لوله رفت خیلی کم است. دلیل آن این است که چون لوله رفت در بالا قرار گرفته و پمپ هم روی لوله رفت قرار دارد. در این سیستم شیب لوله ها از لوله های قائم اصلی به طرف لوله های قائم فرعی است. در این سیستم هوای موجود در جهت جریان آب حرکت میکند و در انتهای مسیر لوله رفت در یک مخزن هوا جمع می شود. برای جلوگیری از یخ زدن مخزن هوا بهتر است آنرا روی لوله رفت اصلی قرار دهیم. در این سیستم باید لوله هایی را که به پیچ و خم برخورد میکنند با خطر بیشتری انتخاب کرد.

نصب منبع انبساط بسته در سیستم حرارتی مرکزی آبی بسته

در این سیستم از منبع انبساط بسته استفاده می شود و نیاز نیست که محل راه اندازی و نصب منبع انبساط در بالاترین نقطه از ساختمان باشد. مخزن انبساط بسته از نظر اقتصادی به صرفه تر است و اتلاف حرارتی بسیار کمتر است. سیستم اجرایی شبکه آب داغ مانند آب گرم است.

👆 معرفی دستگاه جت هیتر گازی گروه صنعتی هیمورا 👆

(Visited 6 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *