خط تولید پنیر سنتی

خط تولید پنیر سنتی و لاکتیکی

معرفی خط تولید انواع پنیر سنتی و لاکتیکی

تولید پنیر از شیرخام در کارخانجات توسط تجهیزات خاصی صورت می پذیرد. اولین مرحله برای این کار دریافت شیر از دامداری ها و مراکز تولید است. برای انتقال شیر و حفظ کیفیت آن، چنانچه حجم بالایی داشته باشد، لازم است از مخازن حمل شیر استفاده شود. وقتی ماده اولیه از هر لحاظ (کیفی و کمی) آماده شد، آن را به خط تولید انتقال می دهند.

خط تولید پنیر سنتی و لاکتیکی هیمورا، متشکل از دستگاه هایی است که کلیه مراحل تولید پنیر را می توان بوسیله آنها انجام داد. این خط تولید شامل: پروسس تانک، وت پنیرسازی، ترولی پرس و آبگیری، پکیج زمینی و کولینگ تاور می باشد. این دستگاه ها کنار هم، تشکیل یک خط تولید کامل را داده اند که توسط آنها می توان شیر را طی مراحلی به پنیر تبدیل کرد. برای پخت شیر از پروسس تانک استفاده می شود که برای تامین گرمای موردنیاز، باید آن را به پکیج زمینی متصل کرد تا آبگرم در میان جداره های پروسس تانک به جریان دربیاید و شیر را بپزد؛ البته می توان از پاتیل پخت شیر نیز برای اینکار استفاده کرد. پاتیل ها خود دارای سیستم گرمایشی بوده و دیگر نیازی به پکیج ندارند.

یکی دیگر از دستگاه های اصلی که می تواند آب خنک برای سرد کردن شیر را آماده کند، کولینگ تاور یا برج خنک کننده است. این دستگاه به پروسس تانک وصل شده و بصورت غیرمستقیم سبب کاهش دمای شیر می شود. زمانیکه شیر به دمای مطلوب رسید، عمل استارتر زنی داخل وت پنیرسازی انجام شده و دلمه های پنیر تشکیل می شود. این دلمه ها را داخل وت برش داده و به دستگاه مخصوص پرس و آبگیری انتقال می دهند و نهایتا عمل آبگیری پنیر انجام شده و پنیر تولید می شود. برای آشنایی کامل با این خط تولید با ما همراه باشید.

خط تولید پنیر سنتی
خط تولید پنیر سنتی

بررسی دستگاه های پخت شیر

در فرآیند تولید پنیر سنتی، نیاز به دستگاهی ویژه برای پخت شیر است. بهترین دستگاه ها برای پخت شیر، پروسس تانک و پاتیل پخت شیر هستند که هر کدام ویژگی های منحصر بخود را دارند. جنس هر دوی این دستگاه ها از استیل مرغوب و بادوام بوده و خاصیتی ضدزنگ دارند. پاتیل و پروسس تانک به عنوان دستگاه های مناسب برای پخت شیر، دارای تفاوت هایی نیز هستند؛ برای مثال، پروسس تانک بدنه سه جداره داشته و تامین حرارت آن بر عهده پکیج زمینی یا دیگ بخار است. ولی پاتیل بصورت دو جداره بوده و نیازی به سیستم مجزا، جهت تامین گرمایش ندارد؛ چراکه به مشعل تجهیز شده که در بخش زیرین مخزن قرار دارد.

در مرحله پخت شیر میزان دما اهمیت بالایی دارد. در صورتی که نیاز به پخت شیر تا دمای بیش از 85 درجه سانتیگراد باشد، بهتر است از پاتیل پخت شیر استفاده شود و یا می توان از پروسس تانک همراه با دیگ بخار استفاده کرد (پروسس تانک های هیمورا بدلیل ساختار شانه تخم مرغی، قابلیت تحمل فشارهای بالا را دارند و لذا می توانند به سیستم دیگ بخار نیز متصل شوند). اما اگر هدف از پخت شیر، دمایی پایین تر از 85 درجه سانتیگراد باشد، بهتر است در فرآیند تهیه پنیر سنتی، از پروسس تانک همراه با پکیج زمینی استفاده گردد.

پروسه دلمه زنی با دستگاه وت پنیرسازی

در ادامه بررسی فرآیند تولید پنیر، شیر بعد از پخته شدن و رسیدن به دمای موردنیاز، به دستگاه وت پنیر سازی منتقل می شود. در خط تولید پنیر سنتی و لاکتیکی، جهت دلمه بستن پنیر از دستگاهی به نام وت پنیر سازی استفاده شده که بدنه دو جداره دارد. در واقع شیر پخته شده بعد از انتقال به داخل وت و اضافه کردن استارتر یا مایه پنیر به آن دلمه می بندد.

این دستگاه پنیر سازی دارای ورودی آبگرم است که می توان آن را به پکیج زمینی متصل کرد تا آبگرم بین جداره ها تزریق شده و گرمایش موردنیاز، جهت تولید پنیر تامین شود. جنس این دستگاه پنیر سازی صنعتی از استیل 304 است که دوام بالایی داشته و جزو آلیاژهای ضدزنگ به حساب می آید. دستگاه تولید پنیر هیمورا ابعاد جمع و جوری داشته و حالت مستطیل شکل دارد. همچنین دارای پایه هایی مقاومیست که استفاده از آن را برای کاربر آسان کرده اند.

قطعات تشکیل دهنده وت پنیر

مخزن

دستگاه پنیر ساز صنعتی به مخزنی مقاوم مجهز شده که مواد اولیه تولید پنیر را، داخل آن می ریزند. جنس این مخزن از استیل بوده و بصورت دو جداره طراحی شده است. استیل جزو آلیاژهایی می باشد که شستشوی آن به راحتی امکانپذیر است.

ورودی آب

در بخش پایین این دستگاه تولید پنیر، از یک ورودی جهت تزریق آبگرم بین جداره ها استفاده شده است. بنابراین می توان پکیج زمینی را از طریق اتصالات به این ورودی متصل کرد تا گرمای موردنیاز وت تامین گردد.

پایه ها

پایه های کاربردی در دستگاه وت پنیر سازی، از تماس مستقیم آن با کف جلوگیری کرده و کاربری دستگاه را برای کاربر آسان می کنند.

خط تولید پنیر سنتی
خط تولید پنیر سنتی

پروسه پرس و آبگیری پنیر

آبگیری پنیر بعد از تولید، اهمیت بالایی دارد؛ زیرا گرفتن آب اضافه در ماندگاری و خوش طعم بودن آن تاثیرگذار است. جهت جدا کردن آب پنیر از آن، می توان از دستگاه ترولی و پرس آبگیری استفاده کرد که جنس آن از استیل مرغوب می باشد. این دستگاه به یک صفحه و دو جک پنوماتیک مجهز شده که بوسیله آنها، عمل آبگیری صورت می گیرد؛ بگونه ای که پنیر زیر صفحه پرس قرار گرفته و از طریق جک ها، فشار لازم به پنیر وارد شده و آبگیری می شود. این دستگاه ظرفیت های مختلفی داشته و بصورت کاملاً استاندارد طراحی شده است. بعد از آبگیری، آب پنیر به راحتی از دستگاه خارج می شود؛ زیرا کف آن حالت روزنه دار دارد. معمولاً در صنایع مختلف، از این دستگاه کنار وت پنیر سازی استفاده می شود.

قطعات سازنده ترولی پرس و آبگیری

مخزن

ترولی پرس و آبگیری هیمورا از دیگر دستگاه های موردنیاز خط تولید پنیر سنتی است که به مخزنی از جنس استیل 304 نگیر مجهز شده و پنیر را بعد از دلمه بستن، داخل آن می ریزند تا طی مراحلی آب اضافه آن گرفته شود.

جک های پنوماتیک

این دستگاه پرس پنیر به دو عدد جک از نوع پنوماتیک مجهز بوده که از بخش بالا به مخزن متصل شده اند. این جک ها نیروی لازم برای آبگیری پنیر را تامین می کنند؛ بگونه ای که به صفحه پرس، فشار وارد می کنند تا پنیر خالی از آب شود.

صفحه پرس

این صفحه استیل، داخل مخزن قرار گرفته و جنس آن هم از استیل است؛ پنیر را برای آبگیری، زیر این صفحه می گذارند.

کف مش مانند

هیمورا برای تخلیه راحت تر آب پنیر بعد از آبگیری، کف مخزن این دستگاه را بصورت روزنه دار طراحی کرده است.

پایه

پایه ها از دیگر اجزای ترولی پرس و آبگیری هستند که از سطح مقاومت بالایی برخوردارند و کاربری دستگاه را آسان نموده اند.

خط تولید پنیر سنتی
خط تولید پنیر سنتی

معایب دستگاه 

  • ترولی پرس نیاز به سیستم هوای فشرده برای راه اندازی جک ها دارد.

مزایای خط تولید پنیر سنتی و لاکتیکی هیمورا

  • قابل استفاده جهت تولید انواع پنیر
  • تجهیز شده به دستگاه های مرغوب و استاندارد
  • استفاده از استیل در ساخت تمامی قطعاتی که مستقیماً با شیر و پنیر در ارتباطند.
  • مجهز به سیستم گرمایشی مناسب
  • تولید شده مطابق با تکنولوژی روز
  • قابل تولید در ظرفیت های مختلف
  • گارانتی کردن یکساله تمامی قطعات دستگاه های کاربردی همراه با 10 سال پشتیبانی

نگاه اقتصادی به خط تولید پنیر

خط تولید پنیر سنتی و لاکتیکی هیمورا دارای دستگاه هایی است که هرکدام از نوع درجه یک بازار هستند و در ساخت آنها از قطعات باکیفیت استفاده شده است. پکیج زمینی کاربردی در این خط تولید، وسیله ای برای تامین آبگرم است که بواسطه آن می توان گرمایش موردنیاز پروسس تانک و وت پنیر سازی را تامین کرد. البته از این دستگاه می توان برای تامین آبگرم مصرفی روزانه و گرمایش رادیاتورهای محل کار یا کارگاه خود نیز استفاده کرد. پس کاربردی چندگانه داشته و از لحاظ اقتصادی بسیار توجیه پذیر است. از طرفی می توان برای خنک سازی شیر، از دستگاه کولینگ تاور استفاده کرد که آب سرد موردنیاز پروسس تانک را تامین می کند. کولینگ تاور و پکیج زمینی، آب را بصورت مدار بسته بین دستگاه ها به گردش در می آورند؛ به همین دلیل مصرف بی رویه آب وجود نخواهد داشت.

خط تولید پنیر سنتی
خط تولید پنیر سنتی

راهنمای خرید خط تولید پنیر سنتی

اگر قصد خرید یک خط تولید کامل پنیر سنتی و لاکتیکی را دارید، ولی تردید داشته و نمی دانید دستگاه های یک خط تولید پنیر، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؛ پس قبل از خرید باید راهنمایی شوید. این خط تولید پنیر دارای دستگاه های مختلفی است که مجزا از هم بوده و آنها را باید از طریق اتصالات به هم ارتباط داد.

یکی از تجهیزات این خط پنیر سازی صنعتی، دستگاه پروسس تانک پخت شیر است. اگر از پکیج زمینی، برای تامین آبگرم پروسس تانک استفاده شود، آبگرم تولیدی دمایی تا 85 درجه سانتیگراد خواهد داشت. اما اگر از دیگ بخار استفاده شود، میزان دمای آبگرم بیش از 85 درجه سانتیگراد خواهد بود. البته بجای پروسس تانک می توان از پاتیل های شیرجوش نیز استفاده کرد که گرمایش موردنیاز شیر را با دمای 95 الی 100 درجه سانتیگراد تامین می کند.

بهتر است جنس بخش های مختلف دستگاه ها که مستقیماً با مواد (شیر و پنیر) در تماسند، از استیل 304 باشد؛ این گرید استیل علاوه بر ضدزنگ و ضدسایش بودن، گرید مناسب مواد غذایی و لبنی است. دستگاه های وت پنیرسازی و ترولی پرس و آبگیری بکار رفته در این خط تولید، همگی از جنس استیل هستند، که باعث شده این خط تولید از سوی وزارت بهداشت به تایید برسد. نکته قابل توجه این است که قیمت مناسب این خط پنیرسازی برحسب کیفیتی که دارد، آن را به خط تولید ایده آل و قدرتمند جهت تولید انواع پنیر سنتی و لاکتیکی تبدیل کرده است.

نکته

کولینگ تاور، یکی دیگر از دستگاه های قابل استفاده برای تولید پنیر است که می توان از آن برای کاهش دمای شیر و یا حتی پاستوریزه کردن شیر استفاده کرد.

خط تولید پنیر سنتی
خط تولید پنیر سنتی

نحوه خرید و اطلاع از قیمت خط تولید پنیر

برای خرید هر محصولی، باید با شیوه خرید آن آشنا شده و قیمت آن را بررسی کرد. پس ابتدا دستگاه های کاربردی در خط تولید پنیر سنتی و لاکتیکی را بررسی کنید و از کارشناسان بخواهید اطلاعات کافی در مورد آنها را در اختیارتان قرار دهند. سپس می توانید مطابق با نیاز، ظرفیت موردنظر این خط تولید را سفارش دهید. جالب است بدانید، امکان خرید این خط تولید، هم با تمامی دستگاه ها وجود دارد و هم می توان تعدادی از آنها را سفارش داد. برای خرید می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان هیمورا شما را در انتخابی بهتر راهنمایی کنند و قیمت دستگاه تولید پنیر و سایر تجهیزات کاربردی را در اختیارتان قرار دهند. گفتنی است که هیمورا علاوه بر خط تولید پنیر سنتی و لاکتیکی از قابلیت ساخت دستگاه های تولید پنیر پیتزا در ظرفیت های مختلف نیز برخوردار است.

جدول مشخصات فنی

تعداد جداره وت پنیر

2 جداره
null

گارانتی

یک سال
null

جنس بدنه تمام دستگاه ها

استیل 304 ضدزنگ
null

دستگاه های پخت شیر

پروسس تانک و پاتیل پخت
null

سوالاتی که شما می پرسید

آیا در کنار این خط تولید پنیر، نیاز به پاستوریزاتور هم است؟

نخیر. از پروسس تانک می توانید به عنوان پاستوریزاتور هم استفاده کنید؛ زیرا پروسس تانک بواسطه پکیج زمینی، شیر را به مرحله پخت رسانده و توسط کولینگ تاور، از قابلیت خنک سازی شیر برخوردار است؛ بنابراین نیازی به پاستوریزاتور نیست.

(Visited 378 times, 1 visits today)

در وت پنیرسازی، چگونه حرارت لازم برای دلمه بندی تامین می شود؟

برای این کار کافیست، پکیج زمینی را از طریق اتصالات به ورودی آبگرم وت پنیرسازی وصل کنید تا آبگرم بین جداره های این دستگاه به جریان درآمده و عمل دلمه بندی با حرارت غیرمستقیم صورت گیرد.

(Visited 378 times, 1 visits today)

آیا با پروسس تانک، احتمال ته گرفتگی و اتلاف شیر بر اثر حرارت وجود دارد؟

نخیر، این دستگاه به سیستم همزن مجهز است که مانع از ته گرفتن شیر می شود. همچنین چون شیر با گرمای غیر مستقیم می پزد، اتلافی وجود نخواهد داشت.

(Visited 378 times, 1 visits today)

آیا برای تامین گرمایش موردنیاز خط تولید پنیر سنتی و لاکتیکی، حتماً باید از پکیج زمینی استفاده کرد؟

این امر بسته به میزان گرمایی است که لازم دارید؛ بنابراین شما می توانید به جای پکیج زمینی از دیگ بخار هم استفاده کنید.

(Visited 378 times, 1 visits today)

بعد از آبگیری پنیر توسط ترولی پرس و آبگیری، چگونه باید آب داخلی مخزن را تخلیه کرد؟

از آنجایی که کف این دستگاه از نوع مش دار است، بلافاصله بعد از آبگیری، آب پنیر به بیرون منتقل می شود.

(Visited 378 times, 1 visits today)

در صورتی که مشکلی در یکی از دستگاه های این خط تولید ایجاد شد، بقیه دستگاه ها هم عمل نخواهند کرد؟

دوست عزیز دستگاه های کاربردی کاملاً مجزا از هم هستند، پس در صورت بروز اشکال در یکی از آنها، خللی در عملکرد بقیه دستگاه ها ایجاد نخواهد شد.

(Visited 378 times, 1 visits today)
(Visited 378 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *