خط تولید بستنی

خط تولید مایه بستنی

اگر کارگاه تولید بستنی دارید، بهترین نوع بستنی را تولید نمایید!

بستنی از محبوب ترین خوراکی ها، بخصوص در فصول گرم سال است. بستنی همان شیر و برخی افزودنی و طعم دهنده های دیگر است که به حالت یخ زده و منجمد در می آید. تولید مایه بستنی خوشمزه و عاری از هر نوع میکروب، نیازمند دستگاه های بستنی ساز است که انواع آنها در ظرفیت های متنوع توسط گروه ماشین سازی هیمورا تولید می شود. خط تولید بستنی شامل دستگاه های مختلفی است که همه آن ها در کنار هم تشکیل یک سیستم بزرگتر را می دهند. ورودی این سیستم، شیر و خروجی آن بستنی می باشد. این سیستم شامل یک مخزن کویلدار قابل اتصال به دیگ بخار، دو عدد پروسس تانک گرمایشی و سرمایشی، هموژنایزر و دستگاه شیر سردکن می باشد. همه آن ها از طریق شاسی به یکدیگر متصل هستند و برای راحتی حمل و نقل می توان آن ها را از هم جدا نمود.

دستگاه های مورد استفاده خط فرآوری مایه بستنی تولیدی صنایع ماشین سازی هیمورا، همگی از بهترین متریال ها و با استانداردهای روز دنیا ساخته شده اند. با توجه به مواد اولیه مصرفی که اکثرا از نوع استیل ضد برودت و حرارت هستند، فرآورده کاملا بهداشتی تولید خواهد شد. در کارخانه تولید بستنی نیز از این دستگاه ها استفاده می شود و شما می توانید مناسب ترین قیمت خط کامل تولید بستنی را از گروه صنعتی هیمورا خریداری کنید.

خط تولید بستنی
خط تولید بستنی

آنچه که باید در مورد وظیفه هر یک از دستگاه های خط تولید بستنی بدانید!

همانطورکه گفته شد، خط تولید بستنی شامل چندین بخش است که هر یک وظایف جداگانه ای دارند.

از آنجایی که ماده اولیه برای تولید مایه بستنی، شیر است؛ لذا اولین مرحله برای فرآوری مایه بستنی، افزایش دمای شیر (تا حدود 60 درجه سانتیگراد) خواهد بود. پس از رسیدن شیر به دمای موردنظر، شکر و استابلایزر به آن اضافه می شود. در این مرحله باید مایه بستنی (ترکیب شیر و مواد افزودنی لازم) حرارت داده شود؛ برای این کار از بک مخزن کوبل دار متصل به دیگ بخار استفاده می شود. مخزن کویل دار دارای یک ورودی بخار است که این بخار با ایجاد حرارت توسط دیگ بخار، آب داخل محفظه را داغ می کند. آب داغ ایجاد شده داخل دیگ، به سمت پروسس تانک حرکت کرده و در جداره آن شروع به گردش می کند. بدین ترتیب داخل پروسس تانک که پر از مایه بستنی است، گرم شده و دمای آن تا 80 درجه سانتیگراد بالا می رود.

خط تولید بستنی
خط تولید بستنی

مرحله بعدی تولید

قابل توجه است که شما می توانید بجای دیگ بخار از پکیج گرمایشی برای تولید آب داغ موردنیاز پروسس تانک استفاده کنید. پکیج ها می توانند با تولید آب گرم ضمن تامین حرارت لازم برای پخت ماده درون پروسس تانک، آب گرم مصرفی واحدتان را نیز تامین کنند. گفتنی است که هیمورا پکیج های کاربردی در صنعت لبنیات را در مدل های دوگانه سوز و سه گانه سوز تولید می کند.

سنسور با تشخیص دمای موردنظر، به مکنده، دستور پمپاژ را می دهد؛ بدین ترتیب مایع بستنی از داخل مخزن پروسس تانک به سمت لوله های هلدر کشیده می شود. داخل این لوله های متصل به آیس بانک، دمای مایع بستنی به 60 درجه سانتیگراد کاهش پیدا می کند؛ این دما، مناسب برای هموژنیزه کردن می باشد. در این مرحله، ترکیب شیر و مواد افزودنی با دمای استاندارد، به داخل دستگاه هموژنایزر هدایت می شود. اما هموژنایزر چگونه عمل هموژنیزه کردن را انجام می دهد؟ و چه مدل هموژنایزری مناسب فرآوری مایه بستنی است، از جمله مطالبی است که شما می توانید در لینک مربوطه به جواب این سوالات برسید.

پس از انجام مراحل هموژنیزه، مایع بستنی به پروسس تانک سرمایشی منتقل می شود. پروسس تانک دوم، بر خلاف نوع اول که به یک منبع گرمایشی بخار آب متصل بود، به یک آیس بانک کانکت شده است. آیس بانک موردنظر، آب سرد 4 درجه سانتیگراد را به جداره مخزن هدایت کرده و موجب سرد شدن مایه بستنی می شود. پس از رسیدن به دمای موردنظر، پمپ دوم این مواد را به سمت دستگاه شیر سردکن انتقال می دهد. مواد داخل مخزن شیر سردکن در دمای 4 درجه استراحت داده می شود. آخرین مرحله از خط تولید بستنی، انجماد و بسته بندی است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

نکته قابل توجه:

لازم به توضیح است که در این مرحله برای کاهش دمای مایه بستنی علاوه بر آیس بانک شما نیاز به یک کولینگ تاور دارید. زیرا برای کاهش دما با بیش از 10 درجه سانتیگراد اختلاف، ابتدا باید مایه بستنی داغ را به دمای محیط رسانده و سپس اقدام به خنک سازی آن تا دمای 4 درجه نمایید؛ این عمل به کارآیی بهتر آیس بانک کمک می کند.

خط تولید بستنی
خط تولید بستنی

چگونه بستنی مرغوب تولید کنیم؟

برای تولید یک بستنی مرغوب با ویژگی های استاندارد، باید مراحلی در خط تولید بستنی طی شود. در ابتدا مقدار شیر و تمام افزودنی های لازم برای تولید یک مایع بستنی یعنی شکر و استابلایزر، تعیین می شود. این مرحله، فرمولاسیون نامیده می شود؛ زیرا تمام ترکیبات براساس اندازه مشخص و تعیین شده در فرمول پخت بستنی موردنظر با هم مخلوط می شوند. باید بدانید که نقش استابلایزر در تولید بستنی با ویسکوزیته و قوام بالا، فوق العاده مهم است. پس از در هم آمیختن این مواد از طریق همزن ها در داخل مخزن پروسس تانک، نوبت به پاستوریزاسیون و هموژنیزاسیون می رسد.

پاستوریزاسیون همان سالم سازی و میکروب زدایی ماده است که در دمای بالا انجام می شود تا تمام عوامل بیماری زا از بین بروند؛ اما بالعکس هموژنیزاسیون در دمای پایین انجام شده و هدف از آن، شکستن و خرد کردن گلبولهای چربی، افزایش ویسکوزیته و بهبود طعم است. بعد از اتمام این مراحل از خط تولید بستنی، مایه هموژنیزه و پاستوریزه شده، استراحت داده می شود تا قوام مناسب را بدست آورده و آماده انجماد شود. مایه آماده بستنی را درون فریزرهای مخصوص می ریزند تا کاملا منجمد شوند؛ عملیات یخ بستن مایه در دماهای پایین و با سرعت انجام می شود. در نهایت قالب های بزرگ بستنی آماده را خارج کرده و به اشکال دلخواه در می آورند. بستنی های قالب گیری شده، پس از طی مراحل بسته بندی، به بازار عرضه می شوند.

خط تولید بستنی
خط تولید بستنی

با این ترفند ها یه بستنی فروش معروف شو

بستنی علاوه بر اینکه جزء دسرها محسوب میشه و بخاطر مزه بی نظیرش خیلی طرفدار داره، خیلی مفید و انرژی زاست. اگه بتونین بستنی های باب طبع مردم تولید کنین، مطمئن باشین که فروش خیلی بالایی خواهین داشت. صاحبان بنام کارگاه تولید بستنی سنتی، بستنی هارو بصورت عمده هم میفروشن که این سود فروش رو چند برابر می کنه. اونا بستنی هارو بصورت کیلویی به مراکزی مثل کافی شاپا، قنادیا و سایر بستنی فروشا عرضه می کنن. پس چرا شما یکی از اونا نباشین!!!

دستگاه های خط تولید بستنی هیمورا، راندمان بالایی دارن؛ یعنی با مصرف انرژی کم، بیشترین و با کیفیت ترین بستنی را تولید می کنن؛ به شرطی که مواد اولیه مرغوبی استفاده بشه. پس شرط اول تو تولید یک بستنی پرطرفدار، تهیه شیر و مواد افزودنی سالم و دستگاه استاندارده.

مجموعه دستگاه های تولید بستنی هیمورا، از استیل درجه یک ساخته شدن؛ بنابراین طول عمر بالایی دارن و به صرفه هستن. با توجه به ضدزنگ بودن استیل، امکان نداره مایع بستنی اکسید شده و ناسالم تولید بشه. علاوه بر اینکه روی لوله های هولدر، یک سیستم فیلتراسیون وجود داره که هنگام انتقال ماده از پروسس تانک اول به دوم، یعنی از نوع گرمایشی به سرمایشی، تمام مواد اضافی و ناخالصی ها، گرفته می شه. البته مجهز به بوگیر نیز هستن تا بستنی بوی اطراف رو جذب نکنه. برای طعم دهی به بستنی ها، میتونین از اسانس های مختلف و یا میوه های خوش طعم نیز تو ترکیبات بستنی استفاده کنین.

هریک از دستگاه های خط تولید بستنی چگونه کار می کنند؟

مخزن کویلدار

این دستگاه، نوعی آبگرمکن است که آب سرد ورودی را به آب گرم تبدیل می کند. در خط تولید بستنی سنتی اولین مرحله، تهیه آب گرم از طریق این مخزن است. البته پیشتر نیز اشاره شد که شما برای تامین گرمایش لازم برای مایه بستنی می توانید از پکیج های گرمایشی نیز استفاده کنید.

پروسس تانک گرمایشی

عمده ترین بخش پروسس تانک ها، مخزن های استوانه ای شکلی هستند که مایه اولیه داخل آن ریخته می شود. بدنه این دستگاه ها سه جداره است. آب گرم ورودی، در فضای خالی بین دو جداره گردانده می شود تا دمای ماده داخل مخزن با حرارت غیرمستقیم بالا رود. دستگاه به یک پمپ استیل مجهز شده تا در مواقع نیاز، ماده داخل دستگاه را به سمت لوله ها هدایت نماید.

پروسس تانک سرمایشی

این نوع پروسس تانک ها از نظر ساختار و عملکرد، کاملا مشابه نوع گرمایشی هستند. تنها تفاوت آنها، در نوع آب ورودی است. همانطور که از اسم آنها مشخص است، آب سرد از طریق یک آیس بانک تامین شده و لابلای جداره ها گردانده می شود.

هموژنایزر

دستگاه هموژنیزه کننده، دارای یک ورودی برای مایه همگن نشده می باشد. این دستگاه دارای دو هد جهت همگن سازی می باشد که با خرد کردن ذرات چربی، این عملیات را انجام می دهد. بدین طریق محصول نهایی دارای طعم و کیفیت بهتری خواهد شد.

دستگاه شیر سردکن

این بخش از دستگاه خط تولید بستنی، مایع بستنی آماده و هموژنیزه شده را سریعا سرد کرده و به دمای 4 درجه می رساند تا این مایع به مدت چند ساعت در حالت سکون قرار بگیرد. خرید شیرسردکن دومخزن  بدلیل قابلیت خنک نگهداری همزمان دو مایع متفاوت می تواند در پروسه تولید مایه بستنی بسیار کارآمد باشد. گفتنی است که برای حفظ کیفیت مایه بستنی فرآوری شده و نیز برای همزدن بهتر این مایه (بدلیل چسبناک بودن آن) نیازمند شیرسردکن دومخزن با همزن و کمپرسور قوی هستید.

خط تولید بستنی
خط تولید بستنی

با پاستوریزه کردن مایه بستنی، چه هدفی تکمیل می شود؟

پایه تمام محصولات لبنی از جمله بستنی، شیر است. شیر همواره به صورت طبیعی دارای برخی میکروب های اولیه هست و برخی آنزیم ها نیز در اثر مراقبت های نادرست وارد آن می شوند. برای کاهش یا از بین بردن این عوامل بیماری زا، عمل پاستوریزاسیون روی شیر یا فرآورده های آن انجام می شود. البته پاستوریزاسیون تنها به این علت انجام نمی شود بلکه هدف های دیگر از آن، سازگاری چربی و امولسیفایر جهت پایداری، افزایش غلظت مایه بستنی و ویسکوزیته آن از طریق تغییر در ساختار آن و دناتوره و حذف آنزیم لیپاز از مایع و در نتیجه افزایش کیفیت محصول و بهبود بافت آن می باشد.

یکی از دستگاه های مورد استفاده در پاستوریزاسیون، پروسس تانک می باشد که به آن ها “بچ پاستوریزاتور” هم می گویند. پروسس تانک با صرفه تر و اقتصادی تر از بقیه دستگاه های صنعتی پاستوریزاتور است. برای پاستوریزه کردن با این دستگاه ها، لازم است که آن را به یک منبع سرما یا همان کولینگ تاور و یک منبع گرما یا همان پکیج متصل نماییم تا دمای لازم برای پاستوریزه کردن، در جداره های آن ها جریان یابد. به این منظور ابتدا بستنی با آب داغ 80 درجه به گرمای لازم برای از بین بردن میکروب ها میرسد و سپس بلافاصله با آب سرد کولینگ تاور خنک می شود.

پاستوریزاسیون، به دو روش دمای بالا و دمای پایین انجام می گیرد. اما هریک از این روش ها چگونه انجام می شوند؟ و چه دستگاه هایی در پاستوریزاسیون دخیلند؟ سوالاتی هستند که می توانید جواب آن ها را از مقاله روش های پاستوریزاسیون و هموژنیزاسیون دریافت نمایید.

اگر بستنی را هموژنیزه نکنیم چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟

یک بستنی که مراحل هموژنیزاسیون را طی نکرده است، مایع یخی دو فازی است که بخش چربی آن بالا جمع شده و شیر و بقیه مواد افزودنی، در پایین آن می باشند. این خوراکی، علاوه بر اینکه بافت نرمی ندارد، خوشمزه و با کیفیت هم نیست. پس هموژنیزاسیون، هم باعث حل تمام افزودنی ها، چربی و پروتئین به صورت یکنواخت در کل مایع می کند و حالت همگن به آن می بخشد و هم در افزایش طعم و کیفیت آن نقش بسزایی دارد. این مایع متعادل به دست آمده، حاصل هموژنیزاسیون می باشد که با دستگاه هموژنایزر انجام می شود.

چربی شیر به نوعی است که به راحتی در اثر مجاورت با هوا اکسید می شود. در بستنی هموژنیزه نشده نیز، چربی که به بالا کشیده می شود، اکسید شده و رنگ آن تغییر می کند. در این شرایط، به اصطلاح گفته می شود که روی بستنی کره یا روغن بسته است.

توجیه اقتصادی

دستگاه بستنی ساز هیمورا از بخش های مجزا تشکیل شده است که هریک وظیفه جداگانه ای دارند تا شیر خام با ترکیباتی مخلوط شده و در نهایت به صورت منجمد و کاملا بهداشتی و مرغوب، در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد. این دستگاه ها به صورت یک پکیج، در اختیار مصرف کننده قرار داده می شود که تمام تجهیزات به صورت تست شده و کاملا سازگار با یکدیگر عمل می کنند. در خط تولید بستنی همه این دستگاه ها موردنیاز است، اما باید سازش آن ها با یکدیگر نیز مورد توجه قرار گیرد؛ اگر بخواهید هر دستگاه را به طور جداگانه خریداری نمایید، هم ممکن است همخوانی و تناسب لازم را با یکدیگر نداشته باشند و هم مجبورید هزینه زیادی بابت هریک بپردازید؛ همیشه خرید چند محصول به صورت پکیجی، باصرفه تر از خرید آن ها به صورت تکی است.

از طرفی، هیمورا همیشه در اولین مرحله، رضایت مشتری را در نظر میگیرد. برای خریدار بهترین گزینه، محصولی است که علاوه بر کیفیت بالا، قیمت مناسب تری نیز داشته باشد؛ این یعنی جلب رضایت مشتری. تمام قطعات و سیستم های خط تولید بستنی هیمورا، با مرغوب ترین متریال طراحی شده اند و در مرحله قیمت گذاری، کمترین سود روی آن ها اعمال شده است.

برای کسب اطلاعات درمورد خط تولید بستنی و کسب درآمد وقت ندارید؟ ارائه اطلاعات با ما!!! 

ما تو این متن سعی کردیم در مورد همه جزئیات دستگاه تولید بستنی توضیح بدیم ولی اگه وقت ندارید کل متن رو بخونید، کافیه با ما تماس بگیرید تا هم بهتر و بیشتر راهنماییتون کنیم و هم سوالاتونو بپرسید. وقتی میگیم با ما تماس بگیرید، یعنی با کارشناسان و مشاوران فروش هیمورا در ارتباط باشید که تخصص ویژه ای تو این زمینه دارن و می تونن کلی اطلاعات به درد بخور در اختیارتون بذارن.

وقتی تونستین دستگاه مدنظرتون رو خریداری کنید، دیگه قسمت شیرین ماجرا میرسه؛ یعنی بخش پول درآوردن!!! با خرید فقط یک دستگاه، می تونید یه کارگاه تولید بستنی سنتی برای خودتون راه بندازید و از طریق اون کسب درآمد کنید. روش های تهیه بستنی و استفاده از دستگاه های خط تولید بستنی رو مفصل براتون گفتم ولی اگه بازم سوالی دارید، باهامون تماس بگیرید. همچنین بالاتر براتون توضیح دادم که برای تولید یه بستنی چیکارا کنید که طعم و مزه بی نظیرش زبان زد عام و خاص بشه.

دستگاه های صنعتی خیلی مهم و پیچیده هستند؛ پس باید قبل از خرید کلی درموردشون تحقیق کنید. با همین بررسی هاست که متوجه میشید، قیمت خط کامل تولید بستنی تو فروشگاه های مختلف متغیره؛ پس باید سعی کنید که بهترین دستگاه رو از معتبرترین برند با مناسب ترین قیمت خرید کنید.

خط تولید بستنی
خط تولید بستنی

سوالاتی که شما پرسیده اید

مجموعه دستگاه های خط تولید مایه بستنی بیشتر در چه مکان هایی کاربرد دارند؟

از دستگاه های خط تولید بستنی سنتی میتونین تو کارگاه های بستنی سازی یا مراکز تولید بستنی و غیره استفاده کنین.

(Visited 314 times, 1 visits today)

دستگاه های تولید بستنی هم مثل بقیه محصولات هیمورا گارانتی داره؟

بله. تمام محصولات هیمورا دارای یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش می باشند.

(Visited 314 times, 1 visits today)

آیا می توان بجای دیگ بخار از پکیج موجود، برای گرمادهی به شیر استفاده کرد؟

بله امکان دارد. ولی دقت داشته باشید که دمای بخار آب بیشتر از آب داغ می باشد. بنابراین به میزان گرمایی که نیاز دارید حتما توجه کنید.

(Visited 314 times, 1 visits today)
(Visited 314 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *