دستگاه پروسس تانک

پروسس تانک

پروسس تانک دستگاه همه کاره لبنیاتی

با گسترشی که امروزه در صنعت لبنیات می توان مشاهده کرد، تولیدکنندگان سعی کرده اند با توجه به اقتضای مصرف کنندگان، تجهیزات پیشرفته ای را طراحی، تولید و راهی بازار کنند. گروه صنعتی هیمورا از تولیدکنندگان تجهیزات لبنیاتی بصورت صنعتی و نیمه صنعتی بوده و هم راستا با نیاز مصرف کنندگان تلاش به تولید دستگاه هایی با نام پروسس تانک کرده است. در تعریف دستگاه پروسس شیر باید گفت که از سری تجهیزات لبنیاتی مورد استفاده برای پخت و پاستوریزه کردن شیر، ذخیره و نگهداری آن و حتی تولید دیگر محصولات لبنی مانند ماست، سرشیر، مایه بستنی و … می باشد.

گروه صنعتی هیمورا در طراحی و ساخت این دستگاه ها از آخرین متد روز استفاده کرده و در انتخاب متریال و قطعات موجود در ساختار آن دقت و حساسیت بالایی به خرج داده است. برای توضیح در مورد نحوه عملکرد پروسس تانک باید گفت که انتقال حرارت به ماده داخل مخزن دستگاه بطور غیرمستقیم با استفاده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی مستقل از آنها انجام می گیرد. پروسس تانک های هیمورا مجهز به مخزن سه جداره هستند که لایه میانی آن بصورت شانه تخم مرغی می باشد؛ این عامل دلیلی بر امکان استفاده از دیگ بخار برای تامین گرمای موردنیاز دستگاه پروسس است.

با توجه به اهمیت رعایت بهداشت در پروسه تولید محصولات لبنی، متریال استفاده شده در ساختار پروسس تانک شیر دارای خاصیت ضدزنگ بوده و شستن و تمیز کردن آنها به سادگی انجام می شود. کاربر با خرید این تجهیزات هیچ نگرانی بابت استهلاک آنها نخواهد داشت و سالها می تواند از این دستگاه ها استفاده کند.

دستگاه پروسس تانک
دستگاه پروسس تانک

پروسس تانک دستگاهی با سیستم گرمایشی و سرمایشی مستقل

قبل از اینکه به بررسی موارد استفاده و ساختار پروسس تانک بپردازیم، لازم است تا در مورد سیستم های گرمایشی و سرمایشی که قابل اتصال به این دستگاه هستند و در پروسه فرآوری مواد لبنی کاربرد دارند، توضیحاتی داشته باشیم. پروسس تانک ها یک بخش ورودی آب گرم و سرد دارند که سیستم های گرمایشی و سرمایشی به آن وصل می شوند.

گرمایش در پروسس تانک با استفاده از دو سیستم حرارتی پکیج و دیگ بخار تامین می شود. اگر به دمای 85 درجه سانتیگراد در پروسس تانک نیاز باشد؛ از پکیج استفاده می کنند و برای رساندن دمای ماده داخل مخزن به بالای 85 درجه سانتیگراد، دیگ بخار بکار می رود. دیگ بخار با وارد کردن بخار به جداره میانی مخزن، سریعا دمای شیر را افزایش داده و باعث انجام روند پخت با سرعت می شود. سیستم برودتی این دستگاه ها کولینگ تاور نام دارد که با سرد کردن آب ورودی به جداره داخلی پکیج، باعث خنک سازی ماده داخل مخزن می شود. بکارگیری این تجهیزات پیشرفته در کنار دستگاه پروسس شیر سرعت فرآوری محصولات لبنی را افزایش داده و در پروسه های مختلفی مانند پاستوریزاسیون شیر و عرقیات گیاهی کاربرد دارند.

پروسس تانک بهترین دستگاه لبنیاتی برای فرآوری محصولات لبنی

با توجه به توضیحاتی که در بالا در مورد پروسس تانک شیر داده شد، فکر می کنم به اهمیت و جایگاه این دستگاه های لبنیاتی پی برده باشید. به جرات می توان گفت که دستگاه پروسس تانک بهترین تجهیز کاربردی در تولید و فرآوری محصولات لبنی است. یکی از ویژگی های برجسته پروسس تانک ها، پاستوریزه کردن شیر و عرقیات گیاهی است. لازم می دانیم در اینجا به چند دلیل بسیار مهم که باعث شده پروسس تانک بهترین دستگاه لبنیاتی باشد، اشاره کوتاهی داشته باشیم.

این سیستم ها علاوه بر اینکه جهت پخت شیر و آماده سازی دیگر فرآورده های لبنی کاربرد دارند، این قابلیت را نیز دارند که از لبنیات نگهداری کنند؛ برای مثال شما می توانید شیر را بعد از پختن و یا پاستوریزه کردن در داخل مخزن این دستگاه ها نگهداری نمایید، چرا که کولینگ تاور سرمایش لازم برای حفظ آن را فراهم می کند. موارد استفاده از این دستگاه ها بسیار بالا بوده و این امکان وجود دارد که در تولید کشک، ماست، پخت مایه بستنی، پخت شیر کاربرد داشته باشند. لُپ مطلب اینکه شما تنها با استفاده از پروسس تانک ها می توانید هر نوع فرآورده لبنی را تولید و حتی نگهداری کنید، یعنی با یک تیر چند نشان را بزنید.

نگاهی به ساختار دستگاه

دستگاه پروسس شیر از آنجا که از مهمترین تجهیزات کاربردی در تولید محصولات لبنی به شمار می روند از بهترین و با کیفیت ترین قطعات در ساخت آنها استفاده شده است. البته علاوه بر این موارد، دستگاه های پیشرفته ای که دارای عملکرد مجزا هستند، به عنوان تامین کننده حرارت و برودت نیز در این تجهیزات بکار رفته است. اگر تمایل به شناخت کلی این دستگاه دارید با ما همراه باشید تا به قطعات آن نگاهی بیندازیم.

مخزن

ماده اولیه در تولید فرآورده های لبنی در پروسس تانک ها به داخل مخزن این دستگاه ها ریخته می شود. برای توضیح در مورد ساختار مخزن این دستگاه ها باید گفت که از جنس استیل و بصورت سه جداره ساخته شده اند. جداره میانی آن بصورت شانه تخم مرغی بوده و حرارت و برودت بدین طریق به داخل مخزن انتقال می یابد.

الکتروموتور

وسیله مهمی بر روی مخزن این دستگاه ها قرار دارد که همزن با قدرت دریافتی از آن حرکت می کند. این وسیله الکتروموتور است که قابلیت نصب اینورتر بر روی آن وجود دارد. مزیت وجود اینورتر تنظیم سرعت حرکت همزن و کم و زیاد کردن آن است.

همزن

همزن در طول پروسه فرآوری شیر و تولید دیگر محصولات لبنی با هم زدن های مداوم باعث انتقال یکنواخت گرما و یا سرما در تمام سطوح مواد شده و نقش مهمی در تولید این فرآورده ها دارد.

شیر تخلیه

شیر تخلیه ای بر روی مخزن پروسس تانک شیر وصل شده که از نوع کلاجی است؛ لذا کاربر بدون هر گونه مشکلی می تواند محتویات داخل مخزن را خالی کند.

بخش های ورودی و خروجی آب

بر روی بدنه دستگاه دو بخش تحت عنوان خروجی و ورودی آب تعبیه شده است. آب گرم از بخش ورودی به بخش میانی مخزن وارد و بعد از اتمام کار با استفاده از خروجی خارج می شود.

ترمومتر

از قطعات پرکاربرد در پروسس تانک ها، ترمومتر است که دمای داخل مخزن را به نمایش می گذارد و نقش مهمی در تولید و فرآوری محصولات لبنی دارد.

دستگاه پروسس تانک
دستگاه پروسس تانک

فرآیندهایی که پروسس تانک ها در انجام آنها نقش دارند

پروسس پخت شیر

فرآوری و آماده سازی شیر مهمترین قدم در تولید محصولات لبنی می باشد که پروسس تانک ها با پخت و انتقال گرما و سرما به آن باعث انجام این فرآیند به بهترین شکل می شوند. دستگاه پروسس تانک با پخت شیر بصورت اصولی از ته گرفتگی، سر رفتن و تبخیر آن جلوگیری می کند. برای پخت شیر اولین کار شست و شوی داخل مخزن است تا در حین انجام پروسه پخت آلودگی و گرد و غباری به داخل آن راه نیابد. اگر برای پخت شیر به دستگاهی نیاز دارید که دمای آن را تا 85 درجه برساند، از پکیج های دو گانه سوز هیمورا استفاده کنید؛ اما نه اگر دمایی که نیاز دارید بالای 85 درجه سانتیگراد است، باید از دیگ بخار استفاده نمایید.

شیر را به داخل مخزن دستگاه ریخته و درب آن را ببندید. پکیج باعث گرم شدن آبی می شود که وارد جداره میانی پروسس تانک شیر می گردد. در صورت استفاده از دیگ بخار، این دستگاه با تزریق بخار به جداره میانی باعث پخت شیر خواهد شد. بعد از اتمام این کار اتصال سیستم حرارتی را جدا و سیستم برودتی کولینگ تاور را به پروسس تانک متصل کنید. با این کار دمای شیر کاهش یافته و برای تولید دیگر فرآورده های لبنی آماده می شود. در صورتی که تنها هدف شما پخت شیر باشد و نخواهید شیر را پاستوریزه کنید، می توانید از پاتیل پخت شیر گازی که از تجهیزات تولیدی گروه ماشین سازی هیمورا است، استفاده کنید.

دستگاه پروسس تانک
دستگاه پروسس تانک

پروسس تانک در ماست بندی

از دیگر موارد استفاده پروسس تانک، فرآیند تولید ماست است. در این پروسه نیازی به اتصال دستگاه پروسس شیر به کولینگ تاور نیست و تنها با استفاده از سیستم حرارتی (پکیج) می توانید فرآیند تولید ماست را انجام دهید. برای شروع ابتدا دستگاه را به پکیج وصل کرده و شیر را به داخل آن بریزید. الکتروموتور را روشن کنید تا همزن در حین پخت شیر بصورت مداوم آن را هم بزند. صبر کنید تا دمای شیر به 80 درجه سانتیگراد برسد (ترمومتر دمای شیر داخل مخزن را به شما نشان می دهد).

با مشاهده دمای 80 درجه سانتیگراد بر روی ترمومتر دستگاه پروسس، پکیج را خاموش و منتظر بمانید تا دما به 60 درجه سانتیگراد افت کند. در این مرحله است که باید شیر را در ظروف ماست بندی ریخته و به آن مایه ماست اضافه کنند. اکنون این ظروف را به گرمخانه ماست، انتقال دهید. گرمخانه های ماست از جمله تجهیزات صنعتی لازم برای تولید ماست می باشند که در سایزها و اندازه های متفاوتی طراحی و تولید شده اند. توجه داشته باشید که ماست تولید شده بدین طریق کیفیت و طعم عالی خواهد داشت.

دستگاه پروسس تانک
دستگاه پروسس تانک

تولید سرشیر

پروسس تانک های امروزی این قابلیت را دارند که در کنار تولید دیگر محصولات لبنی، سرشیر نیز تولید کنند. با توجه به اینکه شیر ماده ای فاسد شدنی است اول از همه بهداشت داخل مخزن را رعایت کنید. برای اینکه بتوانید سرشیری با کیفیت و خوش طعم داشته باشید، حتما از شیر پر چرب استفاده کنید. ابتدا با استفاده از دستگاهی با نام سپراتور یا خامه گیر، چربی های شیر را جدا کرده و سپس آن را به داخل پروسس تانک بریزید. پکیج را روشن کرده و اجازه دهید تا شیر به دمای 60 درجه سانتیگراد برسد (البته در این مرحله مقدار شیر یک دهم اندازه اولیه خواهد بود). سپس در این بازه دمایی چربی جدا شده از شیر را دوباره به آن اضافه کنید.

سرعت حرکت همزن را تنظیم کنید تا با سرعت مشخص شده ای مواد را هم بزند. لازم به توضیح است که در پروسه تولید سرشیر باید از موتور اینورتردار استفاده کنید تا با بکارگیری آن بتوان سرعت حرکت همزن را کم و زیاد کرد. با رسیدن شیر به دمای 80 درجه سانتیگراد و حرکات همزن، چربی های شیر داخل آن حل می شوند. در این مرحله پکیج را جدا و کولینگ تاور را وصل کنید تا دمای سرشیر را به 27 درجه سانتیگراد برساند. با اتمام تمامی این مراحل، سرشیر را با استفاده از شیر تخلیه به داخل سینی های کم عمقی ریخته و به سردخانه انتقال دهید.

دستگاه پروسس تانک
دستگاه پروسس تانک

پخت مایه بستنی

استفاده از این دستگاه برای پخت مایه بستنی و آماده سازی آن با تمیز کردن داخل مخزن آغاز می شود. شیر را درون مخزن ریخته و درب آن را بگذارید. اول از همه اجازه دهید تا دمای شیر به 60 درجه سانتیگراد برسد. این امر باعث از بین رفتن تمامی میکروب های موجود در داخل آن شده و شیر را برای تبدیل شدن به مایه بستنی آماده می کند. بعد از این مرحله افزودنی های لازم برای تولید بستنی را به شیر اضافه کنید. همزن را روشن کرده و اجازه دهید تا مواد بصورت کامل با هم ترکیب شوند. توجه داشته باشید که در این مرحله باید سرعت همزن تند باشد تا هم زدن مواد به خوبی انجام گیرد. پس پروسس تانک شیر انتخابی برای این فرآیند نیز باید از نوع اینورتردار باشد.

بعد از گذشت چند دقیقه سرعت همزن را کاهش داده و صبر کنید تا دمای محتویات داخلی دستگاه تا 80 درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند. در این مرحله نوبت به سرد کردن مایه بستنی رسیده است که کولینگ تاور وظیفه انجام آن را بر عهده دارد. برای اینکار مسیر آب گرم پکیج را جدا و کولینگ تاور را متصل نمایید. دمای مایه بستنی را تا 27 درجه سانتیگراد کاهش دهید. بعد از اتمام این مرحله برای اینکه بستنی فرم اصلی خود را بگیرد باید به دستگاه بار سفت کن منتقل شود.

دستگاه پروسس تانک
دستگاه پروسس تانک

پخت و فرآوری کشک

کشک از دیگر فرآورده های لبنی است که با استفاده از دستگاه پروسس شیر قابل تولید می باشد. ماده اولیه برای تولید کشک همان گونه که اطلاع دارید، دوغ می باشد. اگر کیفیت کشک تولیدی با استفاده از دستگاه پروسس تانک برایتان اهمیت دارد، سعی کنید دوغ را نیز خود با استفاده از دستگاه کره گیر صنعتی تولید کنید. بعد از تهیه دوغ، آن را داخل مخزن ریخته و درب مخزن را محکم ببندید تا هیچ گونه آلودگی وارد آن نشود.

اتصالات پکیج به پروسس تانک را انجام داده و آن را روشن کنید. پکیج، آبی را که در جداره میانی مخزن وجود دارد، گرم و این کار باعث پختن دوغ می شود. حرارت باعث تبخیر شدن آب دوغ می شود و در پایان کار مایعی غلیظ باقی می ماند. همان گونه که می دانید، کشک به دو حالت خشک و نرم (مایع) تولید می شود. اگر کشک مایع بخواهید، می توانید بعد از تولید آن توسط دستگاه پروسس تانک پخت کشک، این کشک را به داخل ظروف در نظر گرفته شده ریخته، بسته بندی و به بازار عرضه نمایید. اما اگر به کشک خشک نیاز داشتید. برای اینکار ابتدا کشک را به داخل گونی های کتانی ریخته و درون تجهیزی به نام ترولی پرس و آبگیری می ریزند تا آبگیری آن انجام گیرد. کشک آبگیری شده را داخل سینی هایی بریزید و به دستگاه خشک کن کشک انتقال دهید.

دستگاه پروسس تانک

مزایای استفاده از دستگاه

  • بدنه ساخته شده از استیل ضدزنگ 304 مورد تایید وزارت بهداشت
  • انتقال غیرمستقیم حرارت و برودت
  • ساخت مخزن بصورت سه جداره
  • مجهز به ترمومتر جهت نمایش دما
  • دارای شیر تخلیه کلاجی
  • ساخت جداره میانی بصورت شانه تخم مرغی (جهت استفاده از دیگ بخار)
  • قابلیت استفاده از پکیج و دیگ بخار برای انتقال گرما به مواد داخل مخزن
  • استفاده از کولینگ تاور به عنوان سیستم برودتی
  • قابل استفاده برای فرآوری محصولات لبنی متنوع
  • امکان پاستوریزاسیون شیر و عرقیات گیاهی
  • عدم زنگ زدگی و ساییدگی مخزن در طی گذشت زمان
  • دارای عایق حرارتی پشم سنگ برای جلوگیری از اتلاف دمای داخل مخزن
  • قابل استفاده در فروشگاهی های لبنیاتی و دامداری ها
  • بهره گیری از جوش آرگون در ساخت مخزن
  • دارای گارانتی یک ساله بی قید و شرط

استفاده از دستگاه پروسس تانک به عنوان بچ پاستوریزاتور (Batch Pasteurization

کاربرد دیگر دستگاه پروسس تانک در پاستوریزه کردن شیر می باشد؛ به همین دلیل می توان گفت که پروسس تانک نوعی پاستوریزاتور است. دلیل این امر مجهز بودن آن به سیستم حرارتی و برودتی مجزا است که باعث کامل شدن پروسه پاستوریزاسیون می شوند. شروع فعالیت با ریخته شدن شیر به داخل مخزن آغاز می شود. دمای پکیج را تنظیم و همزن را روشن کنید. همزن باعث پخش یکنواخت حرارت در سطح شیر می شود. شیر را تا جایی بجوشانید که دمای آن به 80 درجه سانتیگراد برسد.

در این بازه دمایی به مدت 15 ثانیه اجازه دهید شیر بجوشد، سپس سیستم برودتی کولینگ تاور را متصل و دما را تا 27 درجه سانتیگراد کاهش دهید. شوک حرارتی وارد شده به شیر باعث پاستوریزه شدن و از بین رفتن آلودگی های موجود در داخل آن می گردد. شیر پاستوریزه شدن در این دستگاه ها را می توانید برای تولید دیگر فرآورده های لبنی استفاده کنید.

نحوه خرید، مشاوره و استعلام قیمت دستگاه پروسس شیر

بعد از اتمام توضیحات درباره دستگاه های پروسس تانک هیمورا، حالا نوبت به خرید پروسس رسیده است. آیا می دانید چگونه باید خرید خود را انجام دهید؟ آیا با وجود مطالعه مطالب بالا باز هم سوالی درباره این دستگاه، عملکرد و یا یکی از قطعات آن دارید؟ اگر جوابتان بله است، نگران نباشید همکارای ما در گروه ماشین سازی هیمورا آماده ارائه خدمات و راهنمایی های لازم به شما هستند. شما بصورت روزانه خیلی راحت می توانید با شماره هایی که در سایت درج شده تماس گرفته و مشکل خود را در میان بگذارید. برای دریافت اطلاعات در مورد قیمت پروسس تانک شیر هم می توانید از مشاورین ما استعلام نمایید. شما هم بصورت آنلاین می توانید این دستگاه ها را خریداری کرده و هم اینکه بصورت حضوری تشریف آورده و دستگاه موردنظر خود را بخرید.

دستگاه پروسس تانک
دستگاه پروسس تانک

جدول مشخصات فنی

نوع عایق بکار رفته در بدنه دستگاه

پشم سنگ
null

مواد قابل پخت

شیر، کشک، مایع بستنی و …
null

امکان سفارشی سازی

دارد
null

گارانتی

یک سال
null

جنس بدنه دستگاه

استیل 304
null

تعداد جداره های دستگاه

سه جداره
null

سیستم گرمایشی

مستقل/ پکیج یا دیگ بخار
null

سیستم سرمایشی

مستقل/ کولینگ تاور
null

سوالات متداول

آیا پروسس تانک های هیمورا عایق بندی شده اند؟

بله، بدنه این دستگاه با استفاده از عایق پشم سنگ پوشش داده شده و این عامل اتلاف حرارتی در آن را بصورت قابل توجهی کاهش داده است.

(Visited 223 times, 1 visits today)

شستشوی داخل مخزن دستگاه پروسس شیر به چه صورتی انجام می گیرد؟

شستشوی این دستگاه را می توانید به دو روش انجام دهید. در حالت اول داخل مخزن را پر آب کرده و همزن را روشن کنید. 5 تا 10 دقیقه زمان دهید تا دستگاه به همین منوال کار کند و سپس با استفاده از شیر تخلیه آب آن را خارج کنید. در دومین روش می توانید از سیستم CIP برای شستشوی مخزن استفاده نمایید.

(Visited 223 times, 1 visits today)

در پروسه پخت مایه بستنی، آیا بستنی بصورت کامل تو پروسس تانک مربوطه می بنده؟

نه، پروسس تانک صرفا جهت پخت مایه بستنی استفاده میشه و اون رو به حالت خامه ای در نمیاره.

(Visited 223 times, 1 visits today)

چرا ما باید از پروسس تانک ها استفاده کنیم؟ چرا نباید دستگاه های دیگه رو ترجیح بدیم؟

دوست عزیز، پروسس تانک بهترین دستگاه برای پخت و پاستوریزه کردن شیر است. شما با استفاده از این دستگاه ها می توانید دمای شیر را به خوبی تنظیم کرده و حتی در تولید فرآورده های لبنی دیگر هم از آن استفاده کنید.

(Visited 223 times, 1 visits today)
(Visited 223 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *