شروع کارگاه لبنیاتی با تجهیزات هیمورا

چرا راه اندازی کارگاه لبنیاتی یک ایده اقتصادی سودآور است؟

امروزه بسیاری از افراد به دنبال این هستند که کسب و کار مخصوص خود را داشته باشند تا بتوانند ضمن داشتن درآمد، روند تدریجی پیشرفت و رسیدن به استقلال مالی را طی کنند. اگر شما هم می خواهید یک کسب و کار جدید برای خود راه اندازی کنید، بهتر است بدانید که شروع کارگاه لبنیاتی می تواند یک کار پرسود و کم ریسک باشد. با توجه به اینکه مصرف انواع فرآورده های لبنی توسط پزشکان به همه توصیه می شود، شما نیز می توانید از طریق تولید انواع مواد لبنی همانند شیر کم چرب، پرچرب، دوغ، پنیر، ماست، خامه و … کسب درآمد کنید. یکی از مزایای شروع کار تولید لبنیات این است که می توانید در هر منطقه ای که هستید، کار خود را شروع کرده و حتی به درآمدهای بالا برسید.

بله درست شنیدید در حال حاضر کارگاه های لبنی صرفنظر از اینکه در روستا احداث شده اند، یا در بهترین مناطق شهری یا حتی حاشیه شهر؛ قابلیت درآمدزایی بالایی دارند و می توانند درآمد زیادی را نصیب صاحبان خود کنند. همچنین شما می توانید کسب و کار خود را از یک کارگاه کوچک شروع کنید، البته مسلماً اگر مساحت کارگاه شما بزرگ باشد، می توانید از تجهیزات بیشتری استفاده کرده، فراورده های متنوع تری تولید نموده و درآمد بیشتری بدست آورید. احداث کارگاه لبنی می تواند یک منبع درآمد عالی برای تمام دامداران، دامپروران و تمام کسانی باشد که به شیر تازه دسترسی دارند.

شروع کارگاه لبنیاتی
شروع کارگاه لبنیاتی

بزرگترین چالش صنعت لبنیاتی و راه حل آن!

همانطور که می دانید شیر یک ماده بسیار فساد پذیر بوده و اگر تحت شرایط مناسبی نگهداری نشود، به سرعت کیفیت خود را از دست داده و طعم، رنگ و بوی آن تغییر خواهد کرد. بنابراین از دیرباز یکی از بزرگترین چالش های صنعت لبنیات، بوجود آوردن شرایطی بود که خواص و ویژگی های شیر تازه به مدت بیشتری حفظ شود. در طول تاریخ راه های زیادی برای افزایش مدت زمان نگهداری شیر امتحان شده و در نهایت بشر متوجه شد که شیر پخته شده ماندگاری بیشتری دارد! اما با پیشرفت جوامع و افزایش فاصله بین دامپروری و محل نگهداری و فرآوری شیر تازه، فعالان صنعت لبنیات متوجه شدند که باید راه حلی برای نگهداری شیر تا زمان رسیدن به محل پخت شیر بیابند.

این حس نیاز باعث شد تا مهندسان صنعت دامداری، دستگاه هایی مخصوص سرد کردن و نگهداری شیر طراحی کنند. برهمین اساس، امروزه تمام دامداری ها به یک دستگاه شیرسردکن دام با موتور کمپرسور قدرتمند مجهز شده اند تا بتوانند به سرعت دمای شیر تازه دوشیده شده را کاهش دهند؛ به همین دلیل، دمای شیر تازه ای که به کارگاه های لبنی تحویل داده می شود، حدود 4 درجه سانتیگراد است. بنابراین مطابق با نیاز کاربران، دستگاه های شیر سرد کن با قدرت سرمایشی مختلف طراحی و تولید می شوند. شما نیز می توانید پیش از شروع کارگاه لبنیاتی، با توجه به اهداف خود (فرآورده هایی که می خواهید تولید کنید) دستگاه شیر سرد کن مناسب خود را خریداری کنید.

شروع کارگاه لبنیاتی
شروع کارگاه لبنیاتی

پاستوریزاسیون حلقه گم شده نگهداری طولانی مدت شیر و انواع فرآورده ها در کارگاه لبنیاتی!

جالب است که بدانید شیر تازه کلکسیونی غنی از انواع میکروارگانیسم ها بوده و اگر در اوایل شروع کارگاه لبنیاتی خود مدتی شیر تازه را به حال خود رها کنید، خواهید دید که به سرعت ویژگی های آن توسط این موجودات بصورت کامل تغییر خواهد کرد. همانطور که پیش از این گفته شد، بهترین راه برای پیشگیری از فعالیت میکروارگانیسم ها و افزایش مدت نگهداری شیر تازه، پختن آن است. برای پختن شیر تازه می توانید از دستگاه پاتیل پخت شیر و یا پروسس تانک استفاده کنید. این دو تجهیز بگونه ای طراحی شده اند که شما بتوانید با کمک آنها به سرعت حجم بالایی از شیر تازه را به راحتی بپزید.

ولی از آنجا که میکروارگانیسم های مختلف در برابر حرارت واکنش متفاوتی دارند، پختن شیر هر چند به مدت زمان طولانی و تحت دمای بالا نیز نمی تواند تمام میکروارگانیسم های درون شیر را از بین برد. برای اینکه بتوانند تمام میکروب های درون شیر را از بین ببرند از دستگاه پاستوریزاتور استفاده می کنند. البته شیر را میتوان به شکل های مختلفی پاستوریزه کرد، اما پاستوریزاتورهای مخزن پلیتی یکی از تجهیزات و روش های پاستوریزاسیون شیر هستند. این دستگاه ها می توانند در دو مرحله دمای شیر را از 4 درجه سانتیگراد به 70 درجه سانتیگراد رسانده و سپس به سرعت دمای آن را دوباره تا 4 درجه سانتیگراد کاهش دهند.

این افزایش و کاهش دمای ناگهانی شیر (شوک حرارتی و برودتی) شرایطی را فراهم می آورد که تمام میکروب ها و اسپورهای درون شیر بصورت کامل از بین بروند. فرآیند پاستوریزاسیون شیر هیچ تغییر نامطبوعی در طعم، بو و رنگ شیر بوجود نمی آورد و فقط مدت زمان نگهداری شیر را افزایش داده و مصرف شیر را برای مصرف کنندگان ایمن می کند.

شروع کارگاه لبنیاتی
شروع کارگاه لبنیاتی

چرا باید علاوه بر فروش شیر، باید سایر فرآورده های لبنیاتی را تولید کنید؟

مسلماً اولین هدف هر بنگاه اقتصادی و واحد تولیدی، کسب درآمد بیشتر است. اگر شما هم می خواهید میزان درآمد کارگاه لبنی خود را افزایش دهید، بهتر است بدانید که از طریق فروش شیر خالص تا یک حدی می توانید کسب درآمد کنید و برای افزایش درآمد باید مقدار شیر بیشتری تهیه کنید. ولی اگر می خواهید از همان مقدار شیر اولیه ای که در اختیار دارید، پول بیشتری بدست آورید، باید با انجام فرآیندهای مختلف، انواع فرآورده های لبنی را تولید کنید. به این ترتیب هر چقدر که تنوع و کیفیت محصولات تولیدی تان بیشتر باشد، میزان درآمد کارگاه لبنی شما نیز افزایش خواهد یافت.

البته برای شروع کارگاه لبنیاتی می توانید در ابتدا فقط شیر و چند فرآورده اولیه مانند ماست، پنیر و دوغ تولید کنید. ولی اگر قصد دارید نهایت درآمد ممکن را از کارگاه لبنی خود بدست آورید، باید شرایط تولید فرآورده های لبنی متنوع را در کارگاه خود فراهم کنید. در ضمن ناگفته نماند که چون تولید انواع فرآورده های لبنی در گذشته پروسه ای بسیار طولانی، زمانبر و مشکل بود؛ بسیاری از افراد تولید آنها را برای یک واحد تولیدی کوچک، کار مشکلی می دانند. اما باید بدانید که امروزه انواع تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی مناسب تولید انواع لبنیات، در تمام ابعاد و ظرفیت های مختلف ساخته شده و به آسانی در دسترس هستند.

شما با کمک این تجهیزات می توانید فرآیندهای طولانی تولید را در مدت زمان کوتاه و با کیفیت بالا و مشتری پسند به انجام برسانید. بیایید با انواع فرآورده های لبنی که می توانید با تولید آنها کسب درآمد کنید و تجهیزاتی که پروسه تولید آنها را به شدت آسان می کنند، بیشتر آشنا شویم.

با تولید ماست پول بیشتری بدست آورید!

یکی از اولین و ساده ترین فرآورده های لبنی که می توانید تولید کنید، ماست است. می توان گفت شروع کارگاه لبنیاتی موفق از تولید ماست با کیفیت استارت می خورد؛ ماست یک فرآورده پایه در صنعت لبنیات است و با انجام فرآیندهایی بر روی آن، می توانید انواع دیگر مواد لبنی را تولید کنید. بعد از پاستوریزه کردن یا پختن شیر، می توانید شیر با دمای مناسب را درون ظروف مخصوص ریخته و مایه ماست را به آن بیافزایید. اگر قصد دارید ماست تولید شده را به فروش برسانید می توانید از دستگاه پرکن ماست که دارای 2 نازل بوده و از آن در 2 حالت اتوماتیک یا دستی استفاده می شود، بهره ببرید.

با کمک دستگاه پر کن ماست ضمن اینکه فرآیند انتقال شیر گرم به ظروف مخصوص سریع تر انجام می شود، مقدار شیر وارد شده داخل تمام ظروف یکسان و به اندازه دلخواه شما خواهد بود. در ضمن از این دستگاه می توانید برای بسته بندی دوغ و شیر درون بطری مناسب هم استفاده کنید. پس از مایه زنی ماست بهتر است ظروف را به داخل دستگاه گرمخانه ماست منتقل کنید. گرمخانه های ماست بندی بگونه ای طراحی شده اند که بتوانید به راحتی دمای فضای داخلی دستگاه را تنظیم کرده تا ماستی شیرین و خوشمزه تولید کنید. به این ترتیب ماست درون تمام ظروف، طعم شیرینی خواهند داشت.

در ضمن ارتفاع طبقات این دستگاه قابل تنظیم بوده و شما قادر خواهید بود با توجه به ارتفاع ظروف خود، طبقات دستگاه را تنظیم نمایید. با کمک تجهیزاتی که در این بخش گفته شد، شما می توانید به راحتی و به سرعت ماست کم چرب، پرچرب و ماست خامه ای تولید کنید. طریقه تولید ماست خامه ای و ماست کم چرب را به تفضیل در بخش تولید خامه توضیح خواهیم داد.

شروع کارگاه لبنیاتی
شروع کارگاه لبنیاتی

تولید کره ارگانیک و دوغ رژیمی فقط در عرض یک ساعت!

اگر واقعاً تصمیم دارید از طریق فروش مواد لبنی به درآمد بالایی برسید، تولید ماست پرچرب و سپس تبدیل آن به کره را حتماً در برنامه کاری خود قرار دهید. کره گیری به سبک سنتی، کاری بسیار وقت گیر و مشکل است. در حالیکه اگر شما یک دستگاه کره گیر مناسب کارگاه لبنی داشته باشید، در عرض یک ساعت به راحتی کره را از بافت ماست جدا خواهید کرد. طریقه کار با این دستگاه ها نیز بسیار آسان است. کافیست ماست پر چرب را به همراه مقداری آب درون مخزن کره گیر ریخته و الکتروموتور دستگاه را روشن کنید. سپس حدود یک ساعت بعد شما می توانید دلمه های کره را از روی دوغ جمع کرده و به دستگاه قالب زنی کره انتقال دهید.

البته اصلی ترین دستگاه برای تولید کره مرغوب استفاده از دستگاه کره گیر است و در صورتیکه مایلید می توانید در ابتدای شروع کارگاه لبنیاتی خود، خرید دستگاه قالب زن کره را به بعد واگذار کنید و کره تولید شده خود را به شیوه های سنتی قالب زنی کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که هر چقدر کارگاه لبنی شما مکانیزه تر باشد، راحت تر و سریع تر می توانید فرآورده های بیشتری تولید کنید.

دستگاه های کره گیر و دوغزن برقی هیمورا در دو مدل پایین زن و بالا زن و در ظرفیت های مختلف تولید می شوند که شما با توجه به مقدار ماستی که برای کره گیری در دسترس دارید، می توانید کره گیر متناسب با نیاز خود را تهیه کنید. مایعی که در انتهای فرآیند داخل مخزن باقی می ماند، دوغ کم چرب و رژیمی بوده که می توانید آن را در داخل بطری های مخصوص بسته بندی کرده و به بازار عرضه کنید.

شروع کارگاه لبنیاتی
شروع کارگاه لبنیاتی

دوغ + پروسس تانک = کشک  

درست است که می توانید دوغ کم چرب تولید شده توسط دستگاه کره گیر را به راحتی در بازار بفروشید، اما بازار فروش کشک محلی داغ تر از دوغ است. بهتر است که پیش از شروع کارگاه لبنیاتی خود، بدانید که کشک می تواند منبع درآمد بهتر و سودآورتری نسبت به دوغ برای شما باشد. همچنین به راحتی می توانید کشک را به مدت زمان بسیار بیشتری نسبت به دوغ نگهداری کنید. شیوه نگهداری کشک نیز بسیار راحت تر از دوغ بوده و یخچال یا هر تجهیز سرمایشی مخصوصی نیاز ندارد. برای تولید کشک کافیست دوغ تولیدی خود را درون پروسس تانک ریخته، دستگاه را روشن کنید. در اثر عملکرد پروسس تانک به مرور آب اضافی محتویات بخار شده و در ته مخزن دستگاه ماده غلیظ و خمیری باقی می ماند.

حال شما با صلاح دید خودتان می توانید این ماده خمیر مانند را قالب زده و به داخل دستگاه کشک خشک کن منتقل کنید. یا خمیر بدست آمده را داخل بطری های مناسب بسته بندی کرده و بصورت کشک مایع به بازار عرضه کنید. به این ترتیب شما به راحتی از دوغ، که همه میگویند همش آب است! کشک که بهترین منبع برای کلسیم بوده و مشتریان زیادی دارد را تولید کنید!

ناگفته نماند که کشک خشک را می توان تا سال ها، خارج از یخچال نگهداری کرد. در حالیکه کشک مایع را حتماً باید پاستوریزه کرده و داخل ظروف در بسته و درون یخچال نگهداری نمود. در ضمن در صنعت لبنیات ما به پروسس تانک، دستگاه همه فن حریف می گوییم؛ چراکه می تواند در تولید بسیاری از مواد لبنی کمک حال شما باشد.

شروع کارگاه لبنیاتی
شروع کارگاه لبنیاتی

تجربه خوشمزه ترین و محبوب ترین ها، با کمک خامه!

یکی دیگر از فرآورده های لبنی محبوبی که در شروع کارگاه لبنیاتی خود با تولید آن می توانید به راحتی کسب درآمد کنید، خامه است. برای خامه گیری از شیر پخته شده، کافیست شیر ولرم را درون کاسه سپراتور یا دستگاه خامه گیر بریزید. دستگاه را روشن کنید. همزمان با عبور شیر از بین کاسه های خامه گیری در اثر نیروی گریز از مرکز، ذرات چربی شیر از بافت آن جدا می شود. به این ترتیب شما با استفاده از سپراتور می توانید ضمن تهیه خامه ارگانیک، شیر کم چرب نیز تولید کنید. حال به راحتی با بسته بندی خامه و شیر تولیدی، شما دو فرآورده محبوب برای عرضه به بازار را در اختیار دارید. برآورد شده که شما با کمک یک دستگاه خامه گیر باکیفیت می توانید، حدود 85 درصد چربی شیر را از بافت آن جداسازی کنید.

در دستگاه های خامه گیر هر چقدر که فاصله بین کاسه های خامه گیری کمتر باشد، خامه بیشتری استخراج خواهد شد. البته این پایان راه نیست؛ بلکه شما می توانید با استفاده از شیر باقی مانده از فرآیند خامه گیری، ماست کم چرب و رژیمی تولید کنید. یا با فرآوری خامه تولیدی خود انواع ماست خامه ای، سرشیر محلی و کره ای با طعم و عطر منحصر به فرد تولید نمایید. اگر می خواهید در مورد تولید این فرآورده ها اطلاعات بیشتری بدست بیاورید، با ما همراه باشید .

شروع کارگاه لبنیاتی
شروع کارگاه لبنیاتی

تولید سریع سرشیر محلی، متناسب با سلیقه مشتری

حالا خامه ای را که با کمک دستگاه خامه گیر تولید کرده اید، بسته بندی کرده و به فروش برسانید. یا با انجام مراحل بیشتری بر روی خامه، از آن برای تولید سرشیر ارگانیک استفاده نموده و بر تنوع محصولات کارگاه لبنی خود بیافزایید. به این ترتیب که به ازای هر 10 کیلوگرم شیر پرچرب، یک کیلوگرم خامه را درون پروسس تانک ریخته و دمای آنها را به 60 درجه سانتیگراد برسانید. بعد از زمان کمی، سرعت حرکت همزن و دمای محتویات درون پروسس تانک را تا 80 درجه سانتیگراد افزایش دهید. پس از اینکه خامه کاملاً درون شیر حل شد، به سرعت دمای آن را به 27 درجه سانتیگراد کاهش دهید. به همین سرعت سرشیر ارگانیک و محلی شما آماده عرضه به بازار است!

البته ناگفته نماند که برای تولید سرشیر با کیفیت، پروسس تانک شما حتماً باید مجهز به موتور اینورتر باشد، تا بتوانید سرعت حرکت همزن را مطابق با نیاز خود تنظیم کنید. راستی بهتر است که بدانید داشتن یک پروسس تانک با کیفیت، جزء نیازهای ضروری برای شروع کارگاه لبنیاتی است؛ زیرا پروسس تانک یکی از تجهیزات همه فن حریف و بسیار کاربردی در صنعت لبنیات می باشد. ساخت پروسس تانک ها در ظرفیت های متنوع باعث شده که به راحتی بتوان از این دستگاه در تمام کارگاه های ماست بندی و تولید مواد لبنی استفاده نمود.

پیش به سوی تولید ماست خامه ای و کره خامه ای!

نمی توان محبوبیت ماست خامه ای را نادیده گرفت، بافت نرم و خامه وار این نوع ماست باعث شده است، اکثر افراد این نوع ماست را به دیگر انواع ماست ترجیح دهند. جالب است که بدانید برای تولید ماست خامه ای به تجهیزات عجیب و غریبی نیاز ندارید و شما در شروع کارگاه لبنیاتی خود به راحتی و فقط با داشتن تجهیزات لازم برای ماست بندی، می توانید این نوع از ماست را نیز تولید کنید. به این ترتیب، پس از اینکه خامه شیر را از آن جدا کردید، یک لیتر شیر را با 3 قاشق غذاخوری خامه ترکیب کرده و آن را به دمای مناسب مایه زنی ماست برسانید. یک قاشق مرباخوری نشاسته آسیاب شده به ترکیب اضافه کرده مایه ماست را هم بزنید.

حالا کافیست ظروف حاوی ماست را به دستگاه گرمخانه ماست منتقل کنید تا ماست خامه ای با بافتی نرم و یکدست آماده شود. در ضمن شما می توانید با ریختن خامه تولیدی خود درون دستگاه چرن کره گیر، کره ای خوش طعم و مطبوع تولید نمایید. شیوه کار با این مدل دستگاه ها نیز بسیار آسان بوده و کافیست خامه را درون مخزن چرن ریخته و دستگاه را روشن کنید.

شروع کارگاه لبنیاتی
شروع کارگاه لبنیاتی

آیا می دانید برای تولید پنیر به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

پنیر یکی دیگر از فرآورده های لبنی است که از محبوبیت فراوانی در بین عموم برخوردار است و تمام تولیدکنندگان از طریق فروش آن درآمد خوبی بدست می آورند. تولید پنیر به شیوه سنتی کار بسیار مشکل و وقت گیری است؛ بطوریکه برای تولید یک کیلوگرم پنیر گاهی تا چند روز وقت لازم خواهد بود. ولی امروزه با استفاده از دستگاه های وت پنیرسازی و ترولی پرس به راحتی می توان در عرض چند ساعت از حجم بالایی از شیر، پنیر تولید کرد. وت پنیر سازی دستگاه دو جداره ای است که با جریان یافتن آب سرد و گرم در بین جداره های آن دمای لازم برای تولید پنیر فراهم می شود. داخل مخزن این دستگاه مایه پنیر با تاثیر روی شیر باعث می شود که پروتئین های شیر دلمه ببندد.

ترولی پرس دستگاه دیگری است که با کمک آن می توان آب اضافی موجود در میان دلمه های پنیر، از آن جدا شود. ترولی پرس و آبگیری به جک های پنوماتیکی قدرتمند و صفحه پرس مجهز شده اند که می توانند با وارد کردن فشار بالا به دلمه ها، آب اضافی آنها را تخلیه کنند. بدنه هر دو دستگاه وت و ترولی پرس از جنس استیل ساخته شده است. به جرات می توان گفت خرید این دو دستگاه برای شروع کارگاه لبنیاتی که می خواهد سودآوری بالایی داشته باشد ضروری است. شایان ذکر است که آب گرم لازم برای عملکرد دستگاه وت پنیر سازی را باید از طریق پکیج زمینی تامین کرد. جهت آشنایی کامل با نحوه تولید پنیر و مشاهده دستگاه های مورد استفاده می توانید به این لینک مراجعه کنید.

شروع کارگاه لبنیاتی
شروع کارگاه لبنیاتی

سخن آخر

در این دوره زمانه برای راه اندازی یک کارگاه تولید مواد لبنی سود آور و موفق، باید پیش از شروع کارگاه لبنیاتی، بازار هدف خود را شناسایی کنید. به عبارت واضح تر باید بدانید که در منطقه فعالیت شما، افراد به مصرف کدام یک از فرآورده های لبنی بیشتر علاقه دارند. به یاد داشته باشید که اگر می خواهید بدون اینکه مقدار شیر اولیه خود را افزایش دهید، میزان درآمد خود را بیشتر کنید؛ باید انواع فراورده های لبنی باکیفیت و طعم مطلوب تولید و عرضه نمایید. گروه ماشین سازی هیمورا در راستای کمک به شما انواع تجهیزات لازم برای کارگاه های لبنی را در ظرفیت های مختلف و منطبق بر استانداردهای وزارت بهداشت تولید و عرضه کرده است.

البته خدمات این گروه صنعتی تنها به ساخت تجهیزات بادوام منحصر نمی شود؛ بلکه شما با استفاده از مطالبی که در سایت هیمورا ثبت شده است، جواب بسیاری از سوالات خود در مورد مزایا، معایب، عیب یابی و تعمیر بسیاری از تجهیزات را خواهید یافت. همچنین شما می توانید با استفاده از راه های ذکر شده در این سایت از مشاوره رایگان کارشناسان هیمورا استفاده کنید. آنچه که مسلم است، یکی از مهمترین کارهایی که برای راه اندازی یک کارگاه سودآور باید انجام دهید، مجهز کردن کارگاه به تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی با بازدهی و دوام بالا می باشد، پس حتماً از مشاوره افراد شایسته و آگاه استفاده کنید.

موفق باشید.

(Visited 45 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *