سیستم شستشوی CIP

سیستم های شست و شوی CIP

روشی ساده برای شستشوی دستگاه های صنعتی

شست و شو، کاربردی ترین روش برای تمیز و پاک کردن هرنوع جسم آلوده‌ای هست. اما میدونستین تو کارخانه ها و مراکز صنعتی شستن دستگاه ها کاری مشکل و طاقت فرساست و گاهی به خاطر خطای انسانی این کار به نحو احسن انجام نمیشه؟ به خاطر همین موضوع، سیستم شستشوی خودکار و اتوماتیک CIP طراحی شده است که بتوان از طریق آنها سطوح داخلی دستگاه ها را به سادگی و در ایده آل ترین حالت، پاکسازی کرد. اما سیستم شستشوی CIP چیست و به چه صورت تمیزکاری بدون دخالت دست را انجام می‌دهد؟ این موارد موضوعاتی هستند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. معمولا از سیستم شستشوی CIP به عنوان برترین روش در تمیزکاری قسمت هایی از دستگاه که دسترسی به آن سخت و یا غیرممکن است، یاد می‌شود.

آلوده بودن دستگاه های تولیدی به خصوص تو کارخونه‌های مواد غذایی، علاوه بر اینکه به خود دستگاه آسیب میزنه و طول عمرشو کاهش میده، تو کیفیت محصول خروجی هم تاثیر جدی میذاره. پس با وجود یک سیستم شستشوی خودکار و استاندارد، این مشکلات حل می‌شن. بیشترین کاربرد سیستم شستشوی CIP در صنایع غذایی و دستگاه های مربوط به این حرفه است. قبل از اینکه به بررسی عملکرد خود این سیستم‌ها بپردازیم، بهتر است بدانیم چرا به آن‌ها، CIP گفته می‌شود. این کلمه، مخفف یک عبارت مرتبط با شست وشو می‌باشد. Cleaning In Place همان عبارتی است که نام این دستگاه از آن گرفته شده است که به معنی شست و شو در محل می‌باشد. در ادامه به بررسی اقتصادی و جزئی تر سیستم شستشوی CIP خواهیم پرداخت.

مراحل سیستم شستشوی CIP، سه مرحله اتوماتیک

سیستم های CIP هیمورا به چندین نوع مختلف تقسیم می‌شوند که هریک مختص یک نوع شست و شو می‌باشند. سیستم های تک، دو، سه و چهار مرحله‌ای نمونه‌ای دیگر از همین سیستم‌ها هستند. بحث امروز ما به انواع سیستم شستشوی CIP سه مرحله‌ای تعلق پیدا می‌کند. به این معنی که پاکسازی و شست و شوی برخی از دستگاه های صنعتی، نیاز به گذراندن سه گام متوالی دارد که توسط این نوع سیستم انجام می‌شود.

با وجود این سیستم ها، بدون اینکه نیاز به باز کردن قطعات یک دستگاه باشد، آن را کامل و بی نقص و از طریق گردش آب و مواد اسیدی و بازی می‌توان تمیز نمود. در سیستم شستشوی CIP سه مرحله‌ای، دارای سه تانک مجزا از هم هستیم که یکی از آنها برای نگهداری آب، دیگری برای اسید و تانک سوم برای باز یا همان سود می‌باشد. اما تعداد این مراحل و تانک‌ها در سیستم هایی با مراحل کمتر و بیشتر، متغیر می‌باشد که می‌توانید برای کسب اطلاعات در خصوص آنها، سیستم شستشو را جستجو نمایید.

در مرحله اول، آب خالص با فشار بالا به سمت دیواره‌ ها حرکت می‌کند تا هر نوع ناپاکی و اثرات به جا مانده از مواد غذایی شسته شده و از بین برود. سپس محلول قلیایی به سمت جداره ها حرکت کرده تا بتواند هر نوع پروتئین و چربی را در خود حل نماید. مرحله بعد، ورود اسید است که هم از بین برنده مواد معدنی موجود و هم مواد قلیایی است. پس از تمام این مراحل، یعنی بعد از ورود مواد قلیایی و بازی، می‌توان آب کشی نیز انجام داد تا پاکسازی به بهترین نحو انجام شود. تعداد دفعات استفاده از آب کشی، باتوجه به نوع ماده ورودی و میزان چسبندگی و آلودگی آن می‌تواند متفاوت باشد؛ اما در حالت کلی، سه مرحله آب، اسید و باز در این نوع سیستم شستشوی CIP کاربرد دارند.

سیستم شستشوی CIP
سیستم شستشوی CIP

مزایای استفاده از دستگاه شست و شوی CIP

  • به حداقل رسیدن نیروی انسانی و کاهش هزینه‌ها
  • کاهش خطای انسانی
  • سرعت بخشیدن به تمیزکاری و کل فرآیند
  • ایمنی بالا
  • حفظ کیفیت و کارایی قطعات دستگاه
  • تامین بهداشت استاندارد

عوامل موثر در میزان تمیزکاری دستگاه

دمای آب و محلول ضدعفونی کننده

دما، رابطه مستقیمی با تمیز و پاک شدن آلودگی از سطوح دارد. هرچه میزان این دما بیشتر باشد، تمیزکاری بیشتر و به نحو احسن انجام می‌شود. با افزایش دما، سرعت حرکت مولکول‌ها بیشتر شده و با سرعت بالاتری میکروب و آلودگی را پاک می‌کنند.

غلظت ماده ضدعفونی کننده

هرچه غلظت بیشتر باشد، میزان لغزندگی کاهش یافته و میزان تماس شوینده با سطوح اجسام افزایش می‌یابد. بنابراین غلظت بالا، در پاکسازی بهتر و سریعتر، نقش گسترده دارد. البته این مقدار نباید به گونه‌ای باشد که خود ماده ضد عفونی کننده از روی سطوح تمیز نشده و به ماده غذایی نفوذ کند.

مدت زمان تماس شوینده با دیواره

هرچه محلول ضدعفونی کننده مدت بیشتری روی دیواره ها قرار بگیرد و تماس داشته باشد، میزان تمیزکاری بیشتر می‌شود. یعنی این دو مورد با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

فشار آب و محلول وارده بر سطوح

هرچه فشار مایع ورودی بیشتر باشد، میزان کندن آلودگی بیشتر می‌شود. البته می‌توان از نوسانات فشار و جریان یکنواخت نیز استفاده کرد تا میزان سایندگی افزایش یابد.

سیستم شستشوی CIP
سیستم شستشوی CIP

با قطعات سیستم شستشوی CIP بهتر و بیشتر آشنا شوید!

این سیستم های پیشرفته علاوه بر داشتن سه تانکر که معرفی شد و هریک در بر دارنده یکی از سیالات پاک کننده می‌باشند، دارای قطعات دیگری نیز هستند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.

سنسورهای اندازه گیری

همانطورکه گفته شد، سه عامل دما، فشار و سرعت عواملی هستند که باید در عملیات شست و شو کنترل شوند. به همین جهت سنسورهایی روی لوله های آنها تعبیه شده است که بتوانند این پارامتر ها را اندازه گیری نموده و در صورت تغییر در هریک، کاربر از آن مطلع شده و نسبت به رفع آن اقدام نماید.

فلومتر و یا جریان سنج

استفاده از این قطعه در سیستم شستشوی CIP خودکار، به سبب اندازه گیری جریان آب می‌باشد. همانطورکه می‌دانید، جریان آب یکی از مهم ترین پارامترهاییست که در این سیستم ها باید وجود داشته باشد.

نمایشگر هوشمند

تمامی اعلانات و اطلاعات سیستم های cip روی این صفحه به نمایش در می‌آید. در واقع همه سنسورها و قطعات هوشمند به این مانیتور متصل هستند.

پمپ

مایع و سیالات موجود در تانک‌ها از طریق همین پمپ‌ها به سمت دستگاهی که نیاز به شست و شو دارد، هدایت می‌شود.

سیستم دوزینگ

با استفاده از این سیستم، مواد شوینده و یا قلیایی و بازی به مقدار مشخص و تعیین شده به تانکرها اضافه می‌شوند.

PLC

با استفاده از این سیستم، امکان برنامه ریزی روی دستگاه فراهم می‌شود. گاهی نیاز است برخی پارامترها روی دستگاه تغییر کند و یا برنامه‌ای به دستگاه داده شود تا در زمان خاص، عملکرد متفاوت داشته باشد، همه این موارد با استفاده از سیستم PLC امکان پذیر می‌شود. در سیستم شستشوی CIP نیز از این قطعه استفاده شده است تا بتوان دمای آب و شوینده ورودی، میزان فشار و غیره را روی حالت دلخواه تنظیم نمود.

سیستم شستشوی CIP
سیستم شستشوی CIP

خریدی مطمئن و باصرفه، هدیه هیمورا به شما

برای خرید یک دستگاه حتما باید از جنبه‌های مختلف آن را بررسی نمود و سپس اقدام به خرید آن نماییم. وقتی از دیدگاه های مختلف در مورد سیستم شستشوی CIP مطالعه می‌شود، به این نتیجه می‌رسیم که با روی کار آمدن آنها بسیاری از مشکلات خطوط تولیدی و بهداشتی مجموعه‌ها حل شده است. در گذشته نیاز به چندین نیروی انسانی داشتیم تا قطعات را از یکدیگر تفکیک نمایند و اقدام به تمیزکاری شود؛ این کار علاوه بر اینکه زمان زیادی لازم داشت و در بیشتر موارد پاکسازی به نحو احسن انجام نمی‌شد، نیاز به چندین نیروی انسانی نیز بود که هزینه های سنگینی به دنبال داشت.

درحالی که سیستم شستشوی CIP همه عملیات را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و نیاز به نیروی زیادی ندارد پس در هزینه های استخدام کارگر صرفه جویی می‌شود. استفاده از مقدار مشخصی آب در هر بار شستشو باعث صرفه جویی در مصرف می‌شود. درحالی که با روش شست و شوی دستی، حجم بالایی از آب هدر می‌رود. این مورد در خصوص استفاده از مواد شوینده نیز صدق می‌کند. از طرفی باز و بسته کردن دائمی دستگاه‌ها، خرابی آن ها را به دنبال داشت و جبران این خسارت، هزینه بر بود.

علاوه بر همه این موارد، نوع فروشگاه انتخابی شما و مبلغی که بابت قیمت سیستم شستشوی CIP برای شما اعلام می‌دارد، در تعیین اقتصادی بودن یک محصول بسیار حائز اهمیت می‌باشد. گروه ماشین سازی هیمورا این محصولات صنعتی را با مناسب ترین قیمت دستگاه CIP و بالاترین کیفیت، در اختیار شما مصرف کننده گرامی قرار می‌دهد.

از خدمات رایگان هیمورا بهرمند شوید؟

برخلاف ادعای بسیاری از فروشگاه‌هایی که مشغول ارائه دستگاه‌های صنعتی هستند، تمام خدمات مشاوره‌ای مجموعه هیمورا، کاملا رایگان در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌گیرد. این گروه صنعتی، بخش مجزایی را به عنوان واحد فروش از سایر بخش‌ها جدا کرده است که افراد خبره و کاربلدی که تخصص کامل در این زمینه دارند، در آن مشغول به کارند. مشتریانی که قصد خرید محصولات هیمورا را دارند، در ابتدا به این واحد متصل می‌شوند تا تمام امکانات دستگاه، انواع مدل های موجود از آن و کارایی هریک به طور مفصل توضیح داده شود.

سپس باتوجه به تجربه‌ای که دارند، می‌توانند کاراترین مدل را باتوجه به فضای مورد استفاده شما معرفی نمایند. تمام این خدمات به صورت رایگان برای شما انجام می‌شود زیرا هدف هیمورا جلب رضایت مشتری است.توصیه هیمورا به شما خریداران محترم این است که هیچ محصولی بدون شناخت کامل خریداری نشود. وجود اجناس غیر اصل و تنوع بالای این محصولات، از مواردی است که می‌تواند شما را در انتخابتان سردرگم نماید اما کارشناسان هیمورا با ارائه راهکارهایی، انتخابی مطمئن را به شما هدیه می‌کنند.

سیستم شستشوی CIP
سیستم شستشوی CIP

جدول مشخصات فنی

منبع حرارتی

پکیج زمینی قابل سفارش جداگانه
null

سیستم plc

کنترل اتوماتیک
null

گارانتی

یک سال

null

جنس مخزن ها

جنس مخازن آب از استیل 304 و اسید،سود از 316
null

برق مصرفی

سه فاز یا تک فاز
null

ظرفیت هر مخزن

300 لیتر
null

سوالات متداول

تو مکانی که می‌خوام نصب کنم لوله کشی آب نیست چیکار کنم؟

اولین و مهم ترین عامل در شستشو آب هست. اگه دسترسی به آب ندارید، باید با تانکرهای مخصوص آب رو به مکان مورد نظر منتقل کنید.

(Visited 91 times, 1 visits today)

چه دستگاه‌هایی از تجهیزات هیمورا مربوط به صنعت لبنیات قابلیت اتصال به سیستم cip رو دارن؟

پروسس تانک کشک و کره گیر بالازن صنعتی قابلیت نصب سردوش cip رو دارن.

(Visited 91 times, 1 visits today)

سیستم cip این قدرت رو داره که تمام بخش های یک دستگاه رو تمیز کنه؟ حتی قسمت هایی که هیچگونه دسترسی به اونا نیست ولی آلوده میشن؟

بله تمام بخش‌های دستگاه مورد نظر شما باتوجه به آبی که با فشار بالا در دیواره های داخلی آن جریان پیدا می‌کند، تمیز می‌شوند.

(Visited 91 times, 1 visits today)
(Visited 91 times, 1 visits today)

شما ممکن است علاقه مند باشید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *